صفحه نخست / معرفی کتاب / مشاغل رشته علوم انسانی

تصور خیلی از افراد از مشاغل رشته علوم انسانی فقط معلمی و وکالت است. حتی دانش‌آموزان هم قبل از انتخاب رشته علوم انسانی به عنوان رشته تحصیلی‌شان دید درست و روشنی از مشاغل این رشته ندارند.

دلیلش این است که این رشته نسبت به دو رشته علوم تجربی و ریاضی و فیزیک مهجور شده و افراد تصور می‌کنند علوم انسانی را افرادی انتخاب می‌کنند که درس‌شان ضعیف است و نه کسانی که به این حوزه واقعاً علاقه‌مند هستند. این در حالی است که مشاغل رشته علوم انسانی هم متعدد و متنوعند و اگر شما هم در جستجوی این مشاغل هستید، بهتر است مطلب مشاغل رشته علوم انسانی را دنبال کنید.

کدام افراد رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کنند؟

افراد می‌توانند با بررسی لیست رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه و همچنین پیگیری مشاغل این رشته، علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند. ضمناً باید اطمینان داشته باشید که علوم انسانی به هیچ عنوان مخصوص دانش‌آموزان ضعیف نیست. فقط کافی است که به دروس این رشته نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که این دروس به اندازه دروس دو رشته علوم تجربی و ریاضی سخت و دشوارند.

شغل: روانشناس و مشاور

رشته روانشناسی از رشته‌های پرطرفدار گروه علوم انسانی است. این رشته را می‌توان تا مدارج بالا ادامه داد. افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند به عنوان مشاور و روانشناس به کار مشغول شوند. حتماً می‌دانید که این رشته گرایش‌های مختلفی مثل مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان و ... دارد. بنابراین مشاوران در گرایش‌های مختلف قادر خواهند بود به افراد و گروه‌های مختلف کمک و یاری رسانند.

شغل: مدیریت

رشته‌های مدیریت در گروه علوم انسانی از جمله پرطرفدارترین رشته‌ها به شمار می‌رود. این رشته نیز شامل چند گرایش مختلف مثل مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و... است. هر فرد با توجه به گرایشی که انتخاب کرده می‌تواند در حوزه‌ای خاص به مدیریت امور مربوط به خود بپردازد. مثلاً مدیر بازرگانی یک مجموعه کسی است که به امور مربوط به خرید و فروش محصولات و یا ارائه خدمات، پیگیری قراردادها و ارتباط با شرکت‌های دیگر جهت همکاری و... می‌پردازد.

شغل: حسابدار

حسابداری جز مشاغلی است که نسبت به سایر مشاغل بازار کار بهتری دارد و همیشه تقاضا برای آن وجود دارد. افرادی که در رشته علوم انسانی تحصیل کرده باشند اما از اعداد و ارقام و حساب و کتاب کردن بدشان نمی‌آید، می‌توانند در شغل حسابداری مشغول به کار شوند. رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که افراد می‌توانند از طریق آن در شغلی با شرایط نسبتاً پایدار کار کنند و در صورت تمایل و با تلاش خود به ارتقا شغلی هم برسند.

شغل: کارمند بانک

افرادی که در رشته اقتصاد که از جمله رشته‌های گروه علوم انسانی است، به تحصیل پرداخته باشند، می‌توانند بعدها در بانک و یا در شرکت‌های فعال در زمینه صادرات و واردات، انواع کارخانه‌های تولیدی و وزارت صنایع و ... به کار مشغول شوند. در ظاهر رشته اقتصاد برای بسیاری افراد، رشته‌ای بدون شغل است. اما حقیقت چیز دیگری می‌گوید. بعضی از افراد با ادامه تحصیل و کسب مدارک بالاتر می‌توانند به عنوان استاد دانشگاه نیز مشغول به کار شوند و واحدهای اقتصاد را در دانشگاه‌ها تدریس کنند.

شغل: روزنامه‌نگار

یکی از چالش‌برانگیزترین مشاغل رشته انسانی، شغل روزنامه‌نگاری است. درباره درآمد این شغل نمی‌توان به طور دقیق صحبت کرد. چرا که روزنامه‌نگاری دارای حوزه‌های متنوعی است و در ضمن هر چه روزنامه‌نگار بهتر کارش را انجام دهد و خبرگزاری‌های مختلف به استعدادهایش پی ببرند، پیشنهادهای بهتری به سمتش روانه خواهد شد. شاید به همین دلیل است که خیلی از افراد به این شغل علاقه‌مند هستند و مایلند مهارت و استعداد خود را در مسیر روزنامه‌نگاری بروز دهند.

منابع رشته علوم انسانی را می‌توانید از سایت بانک کتاب تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر