صفحه نخست / تازه های کتاب / بهترین رشته فنی

امروزه خیلی از دانش‌آموزان رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش را به عنوان رشته تحصیلی‌شان انتخاب می‌کنند.

دلایل این انتخاب متعدد است؛ اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها بازار کار این رشته‌ها در سالهای آینده است. دانش‌آموزان بسیاری تمایل دارند رشته‌ای را انتخاب کنند که بتوانند به راحتی از طریق آن به کسب درآمد مشغول شوند. از سوی دیگر رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش تنوع زیادی دارند و دست دانش‌آموزان برای انتخاب باز است. در این مطلب تلاش کرده‌ایم بهترین رشته فنی برای دانش‌آموزی که معیارهای مختلفی برای انتخاب رشته دارد را معرفی کنیم.

کدام رشته فنی حرفه ای را انتخاب کنیم؟

انتخاب رشته برای دانش‌آموزان نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود. بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌دانند باید با چه معیاری انتخاب رشته کنند. سؤال مهم این است که آیا درآمدزایی یک رشته به تنهایی برای انتخاب آن کافی است؟ جواب واضح است؛ خیر. اگر رشته‌ای انتخاب کنید که به نظر می‌رسد آینده و بازارکار خوبی دارد، ولی خودتان هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، بهتر است کمی بیشتر فکر کنید و تمام جوانب را بسنجید. دلایل عدم تمایلتان به یک رشته را مشخص کنید. شاید تصورتان از یک رشته با واقعیت آن متفاوت باشد. پس بیشتر جستجو کنید. از افرادی که در آن رشته مشغول تحصیل و یا کار هستند، پرس‌وجو کنید. در این مرحله ابهام خیلی از دانش‌آموزان برطرف می‌شود و متوجه می‌شوند دقیقاً به دنبال چه رشته‌ای هستند و رشته مورد علاقه‌شان چیست.

گروه‌ بندی رشته‌های فنی

رشته های فنی و حرفه‌ای را به طور کلی می‌توان در چند گروه خدمات، کشاورزی، صنعت و هنر دسته بندی کرد. در صورتی که لیست رشته‌های فنی و حرفه‌ای را ببینید، متوجه این دسته‌بندی‌ها خواهید شد. رشته‌هایی مثل شبکه و نرم‌افزار را می‌توان در گروه صنعت، رشته‌های امور زراعی، امور دامی و صنایع غذایی را در گروه کشاورزی، رشته‌های حسابداری، تربیت کودک را در گروه خدمات و رشته‌های طراحی دوخت، معماری داخلی و پویانمایی را در گروه هنر قرار داد. گروه‌بندی رشته‌های فنی باعث می‌شوند که بهتر مشاغل آن را بررسی کنید و درباره آینده و حوزه کاری آنها نیز اطلاعات درست و تصویر دقیق‌تری پیدا کنید.

بهترین رشته فنی

بررسی‌ها نشان می‌دهد پر درآمدترین رشته‌های فنی شامل رشته‌هایی هستند که در گروه صنعت قرار دارند. این رشته‌ها با توجه به نیاز بخش صنعت به نیروی کار متخصص و ماهر آینده خوبی دارند و افرادی که در این رشته‌ها به ادامه تحصیل مشغول شوند، احتمالاً می‌توانند کار خوبی پیدا کرده و در زمینه تخصصی خود مشغول شوند. حتی همین امروز هم رشته‌هایی مثل تاسیسات مکانیکی، صنایع فلزی و ماشین ابزار از جمله رشته‌های خوب فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

آیا امکان کسب مدارک بالاتر در رشته‌های فنی وجود دارد؟

یکی از سؤالات دانش‌آموزان در حین انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای این است که می‌توانند این رشته‌ها را در دانشگاه‌ و تا مدارج بالا ادامه دهند؟ جواب این سؤال مثبت است. دانش‌آموزان می‌توانند برای کسب مدارج بالاتر در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.

مزیت رشته‌های فنی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رشته‌های فنی و حرفه‌ای تربیت افرادی است که دارای مهارت‌های خاصی هستند و می‌توانند دانش موردنظر را کسب کرده و آن را به صورت کاربردی در زمینه‌های مختلف صنعتی، هنری و خدماتی نشان دهند. امروز داشتن مهارت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیارهای سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر برای جذب نیروهای متخصص است.

با همه توضیحاتی که درباره بهترین رشته فنی دادیم، باید این نکته را در نظر بگیرید که انتخاب رشته به معیارهای مختلفی بستگی دارد. شاید شما در بهترین رشته فنی هم احساس خوبی نداشته باشید و از وضعتان راضی نباشید. پس با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف به انتخاب بپردازید و به همه جوانب به دقت توجه کنید.

اگر برای قبولی در رشته های فنی و حرفه ای به کتابهای کمک درسی نیاز دارید، بهتر است به سایت بانک کتاب سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر