صفحه نخست / نقد کتاب / رشته مهمانداری در دانشگاه سراسری

رشته مهمانداری در دانشگاه سراسری

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/10 368 زمان مطالعه: 1 دقیقه
نحوه پذیرش در رشته مهمانداری برای خیلی از افراد جای سؤال دارد. خیلی‌ها حتی نمی‌دانند که رشته مهمانداری یک رشته دانشگاهی است!

دلیلش این است که افرادی زیادی مایلند به عنوان مهماندار در شرکت‌های هواپیمایی مشغول به کار شوند. مهمانداری به نظر بسیاری حرفه جذابی است. در وهله اول افراد می‌توانند به شهرهای مختلف و حتی کشورهای دیگر سفر کنند. برای بسیاری دیگر آسمان و حضور در آن برای ساعتی بسیار دلچسب است و از بودن در ارتفاع لذت می‌برند. همه این عوامل باعث شده تا خیلی‌ها درباره رشته مهمانداری در دانشگاه سراسری و نحوه پذیرش آن جستجو کنند. در این مطلب سعی می‌کنیم به جزئیات این رشته بپردازیم و تا جای ممکن سؤالات متداول و احتمالی را پاسخ دهیم.

پذیرش رشته مهمانداری دانشگاه سراسری

برای پذیرش رشته مهمانداری در دانشگاه سراسری باید مثل داوطلبان دیگر در آزمون کنکور سراسری شرکت کنید. در صورتی که رتبه مورد نیاز برای پذیرفته شدن در رشته مهمانداری را به دست آورده باشید، باید در مرحله انتخاب رشته کد این رشته را در فرم انتخاب رشته‌تان بنویسید. لازم به ذکر است که تنها تعدادی از دانشگاه‌ها و با ظرفیت محدود برای رشته مهمانداری پذیرش دارند. اما تمامی داوطلبان از همه زیر گروه‌های آزمایشی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. بنابراین مهم نیست که رشته انسانی هستید یا دیپلم تجربی دارید، اگر به رشته مهمانداری و شغل مهماندار علاقه دارید، امکان پذیرفته شدنتان در این رشته وجود دارد.

رشته مهمانداری در دانشگاه چگونه است؟

دانشجوی رشته مهمانداری باید تعدادی واحد عملی را نیز بگذراند. همچنین باید تاییدیه سلامتی را از یکی از پزشکان معتمد سازمان هواپیمایی کشور بگیرد تا نشان دهد که از نظر جسمی آمادگی لازم برای مهمانداری را دارد. دانشجویان رشته مهمانداری همچنین ملزم به سپردن تعهد خدمت به سازمان مربوطه هستند که باید به این تعهد خود پایبند باشند.

مهماندار چه وظایفی بر عهده دارد؟

اگر هنوز درباره رشته مهمانداری دچار تردید هستید و یا نمی‌دانید قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهید، خوب است با شرح وظایف مهماندار آشنا شوید. مهماندار ملزم است که در پروازهایی که با توجه به زمانبندی‌های دقیق مشخص شده، حضور یابد. مهماندار باید به مسافران خوشامد گفته و آنها را راهنمایی کند تا صندلی‌های خود را پیدا کنند. علاوه بر این مهماندار باید مسافران را نسبت به تمامی اقدامات ایمنی و امکاناتی که در این زمینه در اختیارشان گذاشته شده، راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهد. مهماندار همچنین اطلاعاتی که لازم است را از خلبان دریافت کرده و به اطلاع مسافران می‌رساند. به عنوان مثال در صورتی که پرواز با تاخیر همراه است یا مورد خاصی در طول پرواز پیش آمده، آن را به اطلاع مسافران برساند. در پایان نیز مهماندار باید بررسی کند که تمام مسافران از هواپیما خارج شده و گزارش پرواز را در صورت پیش آمدن هر رخداد غیرمعمولی آماده و ارائه دهد.

مشکلات شغل مهمانداری

مهمانداری شغلی است که ساعت کاری دقیق و مشخصی ندارد. شاید مجبور شوید نیمه شب خودتان را برای پرواز آماده کنید. علاوه بر این ممکن است مدت طولانی از خانه دور باشید. با داشتن این شغل زندگی‌تان از نظم معمول زندگی افراد دیگر برخوردار نخواهد بود و لازم است که قبل از انتخاب رشته مهمانداری و همچنین اشتغال در این شغل با شرایط ویژه آن آشنا باشید. در پایان می‌توان گفت که مهمانداری هم مثل بسیاری از مشاغل با سختی‌هایی همراه است؛ اما برای عده‌ای هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز است. به همین دلیل افراد زیادی حاضرند با همه دردسرهایش رشته مهمانداری را در دانشگاه سراسری انتخاب کرده تا بتوانند در آینده به این شغل بپردازند. مهم این است که بتوانید قبل از انتخاب هر رشته‌ای درباره آن اطلاعاتی دقیق و درست به دست بیاورید تا در آینده از انتخابتان پشیمان نشوید.

شما می‌توانید منابع مورد نیاز خود را از وب سایت ایران بوک تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر