صفحه نخست / تازه های کتاب / روش های تست زنی در آزمون نمونه دولتی نهم

روش های تست زنی در آزمون نمونه دولتی نهم

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/08 346 زمان مطالعه: 1 دقیقه
آزمون نمونه دولتی برای ورود به پایه دهم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پایه نهم باید با تسلط بر کتابهای درسی خود و همچنین افزایش مهارت‌های هوش تحلیلی بتوانند به سؤالات این آزمون پاسخ دهند.

با توجه به رقابت بالایی که بین دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس وجود دارد و از طرفی ظرفیت محدود مدارس نمونه دولتی، داوطلبان باید نمره قابل قبولی کسب کنند و درصدهای بالای در هر کدام از دروس به دست بیاورند. داوطلبان باید در وهله اول، تمام کتاب‌های درسی خود را با دقت مطالعه کنند و پس از آن با استفاده از کتاب‌های تست و منابع مهم در این زمینه، به تست زنی بپردازند. در نهایت دانش‌آموزان باید با آمادگی کامل در جلسه آزمون نمونه دولتی حضور پیدا کنند. در این مطلب قصد داریم به روش‌های تست زنی در آزمون نمونه دولتی بپردازیم و راه‌هایی برای افزایش سرعت تست زنی داوطلبان ارائه دهیم.

کتاب های درسی را با دقت بخوانید

اولین قدم برای اینکه بتوانید خوب تست بزنید، این است که تمام کتابهای درسی را مطالعه کرده و از نظر ذهنی آمادگی تست زنی داشته باشید. برای خواندن کتاب‌های درسی به ضرایب دروس مختلف در آزمون نمونه دولتی توجه کنید. این ضرایب باید تاثیر مستقیمی در زمان مطالعه آن درس داشته باشد. مثلاً درس ریاضی که ضریب ۳ دارد باید حجم و زمان بیشتری را در برنامه روزانه‌تان به خود اختصاص دهد. پس از آن درس علوم و فارسی و پیام‌های آسمانی با ضریب ۲ اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. برنامه درسی‌تان باید براساس این ضرایب چیده شود و در کنار مطالعه دروس زمانی را به مرور و تست زنی هم اختصاص دهید.

بهترین منابع آزمون نمونه دولتی را پیدا کنید

در مرحله بعد بهترین منابع آزمون نمونه دولتی را پیدا کرده و علاوه بر مرور مباحث و کتابهای درسی، این منابع را نیز مطالعه کنید. برای خواندن درسنامه‌ها و تست زدن برنامه ریزی کنید و به هر کدام زمان مشخصی اختصاص دهید. وقتی بهترین منابع آزمون نمونه دولتی را در اختیار داشته باشید، می‌توانید نکته‌های مهمی که در تست‌های آزمون وجود دارند را استخراج کرده و پس از آن با سرعت بیشتری تست‌ها را بزنید.

در تست زنی گزینه‌های نادرست را حذف کنید

ممکن است در حین تست زنی نتوانید گزینه درست را تشخیص بدهید و یا درباره درستی‌اش شک داشته باشید. در این شرایط به سراغ بقیه گزینه‌ها بروید و درستی و نادرستی آنها را بررسی کنید. احتمالاً هر گزینه حاوی نکته‌ مشخصی است که نادرستی یا درستی‌اش را اثبات می‌کند. پس این روش را برای پیدا کردن گزینه درست امتحان کنید. این شیوه مخصوصاً برای تست‌ دروس مفهومی می‌تواند کاردبر داشته باشد و شما را به گزینه صحیح هدایت کند. چون می‌توانید با بررسی مفهوم هر تست متوجه نادرستی آن شوید و گزینه نادرست را حذف کنید. پس از آن به سراغ گزینه دیگری بروید و آن را هم بررسی کنید.

به زمان تست زنی حساس شوید

به تدریج با زدن تست‌های بیشتر، برای خود زمان بگیرید. به زمانی که برای هر درس سر جلسه آزمون دارید، توجه کنید و براساس آن سرعت تست‌زنی خود را تنظیم کنید. ممکن است در ابتدا تنظیم کردن زمان پاسخ دادن به هر تست براساس زمانی که در جلسه دارید، دشوار باشد. اما نگران نباشید، این اتفاق به تدریج و با تمرین به دست می‌آید. ساعتی کنار دست خودتان بگذارید و به سراغ تست ها بروید. ارزیابی کنید که هر تست از یک درس مشخص را در چند ثانیه جواب می‌دهید. مثلاً یک سؤال ریاضی به طور میانگین چقدر از شما وقت می‌گیرد، درس فارسی چطور؟ بعد از آن می‌توانید بفهمید که سر جلسه آزمون چطور به سوال‌ها جوبا می‌دهید و یا چقدر زمان برای خودتان ذخیره می‌کنید.

منابع آزمون نمونه دولتی را می‌توانید از سایت بانک کتاب ایران تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر