صفحه نخست / نقد کتاب / دبیری زیست

رشته دبیری زیست یکی از رشته‌های زیر گروه علوم تجربی است. این رشته به دلیل داشتن شرایط شغلی با ثبات و درآمد ثابت آن مورد توجه داوطلبان زیادی قرار می‌گیرد.

این رشته در واقع به عنوان رشته آموزش زیست شناسی و در زیر گروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی درج شده است. در این مطلب به جزئیات مربوط به این رشته و دانشگاه‌هایی که در این رشته پذیرش دانشجو دارند، می‌پردازیم.

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید، این نکته است که هر رشته‌ و هر شغلی شرایط متفاوتی دارد که ممکن است برای یک نفر بسیار مناسب و برای دیگری بسیار نامناسب باشد. پس برای انتخاب باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید و براساس علاقه خودتان تصمیم گیری کنید.

رشته آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان برای رشته‌های مختلفی پذیرش دانشجو دارد. اما یکی از رشته‌های پرطرفدار آن رشته آموزش زیست شناسی بوده که عنوان شغلی آن دبیری زیست است. برای اینکه بتوانید در این رشته پذیرفته شوید باید رتبه خوبی در کنکور بیاورید. علاوه بر این لازم است که درس زیست شناسی را با درصد خوبی بزنید.

یکی از محسنات دانشگاه فرهنگیان این است که دانشجویان می‌توانند از طریق آن راحت‌تر وارد فضای کاری و شغلی شوند. این دانشگاه با تربیت معلمان و آموزگاران تلاش می‌کند تا افرادی را وارد حوزه آموزش و پرورش کند که مهارت تدریس را یاد گرفته‌اند و می‌توانند در انتقال علم و دانش یاریگر دانش‌آموزان باشند.

شرایط تحصیل در رشته دبیری زیست

یکی از تفاوت‌های رشته آموزش زیست شناسی با رشته‌ زیست شناسی در این است که دانشجویان در کنار آموزش مفاهیم زیست شناسی به صورت گسترده، با مهارت‌های آموزش و تدریس نیز آشنا می‌شوند. دانشجویان این رشته می‌دانند که قرار است در آینده با عنوان شغلی دبیری زیست به کار مشغول شوند و با دانش آموزان سروکار دارند. بنابراین تلاش می‌کنند که شیوه ارتباط با آنان و همچنین راه‌های تدریس آسان و همه‌ فهم را هم بیاموزند. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به عنوان دبیر زیست در مدارس و آموزشگاه‌ها مشغول به کار شده و می‌توانند فضای تدریس را تجربه کنند.

شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان

وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمین معلمان مورد نیاز خود از بین داوطلبان کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد. این دانشجویان می‌توانند در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به تحصیل مشغول شوند. این دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو شرایط ویژه‌ای دارند. شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آمده و از جمله این شرایط می‌توان به کسب نمره علمی ۶۵۰۰ و بالاتر اشاره کرد. با این حال بعضی از جزئیات این شرایط هر ساله تغییر می‌کنند؛ بنابراین لازم است که دفترچه انتخاب رشته را با دقت مطالعه کنید.

دبیری زیست برای چه کسانی مناسب است؟

رشته آموزش زیست شناسی و شغل دبیری زیست برای چه افرادی مناسب است؟ آیا فکر می‌کنید همه آدم‌ها می‌توانند معلم شوند؟ یکی از مواردی که ممکن است خودتان هم تجربه کرده باشید، نحوه تدریس متفاوت معلم‌هاست. شاید برایتان پیش آمده باشد که با معلمی روبه‌رو شوید که به روش مناسبی تدریس نمی‌کند. به نظرتان می‌آید که چنین معلمی استعداد تدریس کردن را ندارد و نمی‌تواند آنچه که می‌داند را به درستی به شما انتقال دهد. این نکته باید مدنظر داوطلبانی که می‌خواهند رشته دبیری زیست را انتخاب کنند، قرار گیرد.

شما باید در خودتان استعداد معلم شدن را ببینید. چقدر دوست دارید دانسته‌هایتان را به دیگران یاد بدهید و چقدر برای آموزش ذوق و اشتیاق دارید. چقدر برای پیدا کردن بهترین راه تدریس و یادگیری مباحث به دیگران هستید و به دنبال راه‌های تازه و نوآورانه در این زمینه می‌گردید؟ این موارد را در حین انتخاب رشته در نظر بگیرید تا از همین امروز آینده‌ای روشن برای خود بسازید.

کتابهای موردنیاز برای قبولی در رشته آموزش زیست شناسی را از iranbook تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر