صفحه نخست / معرفی کتاب / کنکور خارج از کشور چیست؟

کنکور خارج از کشور، آزمونی است که از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود.

این کنکور برای داوطلبانی که به هر دلیل در خارج از کشور هستند؛ اما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند، برگزار می‌گردد. در این مطلب قصد داریم شرایط شرکت در این کنکور و همچنین تفاوت‌های کنکور خارج از کشور با کنکور داخل از کشور را بیان کنیم و جزئیات آن را در اختیار شما قرار دهیم. اگر درباره این کنکور سؤال و ابهامی دارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ثبت نام برای کنکور خارج از کشور

کنکور خارج از کشور به صورت همزمان با کنکور سراسری داخل کشور برگزار می‌شود. این کنکور می‌تواند راه ورود دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های سراسری ایران باشد. این کنکور در برخی از کشورهای خارجی برگزار شده و ثبت نام آن نیز از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام می‌شود. روال ثبت نام در این کنکور به همان شیوه داوطلبان داخل است و تنها پیش‌شرط هایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرایط شرکت در کنکور خارج از کشور

مهم‌ترین شرط برای شرکت در کنکور خارج از کشور این است که داوطلبان اقامت قانونی در ایران را داشته باشند و از اتباع غیرایرانی باشند که قصد تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند. علاوه بر این لیستی از استان‌هایی که اتباع غیرایرانی امکان تحصیل و زندگی در آن‌ها را دارند، موجود است که باید قبل از ثبت‌نام آن را بررسی کنید. فهرست این استا‌ن‌ها نیز در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار گرفته است.

گروه‌های آزمایشی در کنکور خارج از کشور

کنکور سراسری خارج از کشور دقیقاً مانند کنکور سراسری در پنج گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی، هنر و زبان برگزار می‌شود. داوطلبان می‌توانند براساس شرایط و رشته‌های مورد نظر خود در هر گروه در کنکور خارج از کشور شرکت کنند.

لازم به ذکر است که این کنکور در کشورهای ترکیه، پاکستان، قطر، کویت، لبنان، امارات و آلمان برگزار شده است. با این همه داوطلبان باید قبل از ثبت‌نام، فهرست‌ کشورهایی که در آنها کنکور برگزار می‌شود را مجدداً بررسی کنند. زمان اعلام نتایج این کنکور نیز براساس اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور انجام می‌شود، بنابراین اگر در این کنکور شرکت کرده‌اید، بهتر است اخبار این سایت را به طور دقیق پیگیری کنید.

منابع کنکور خارج از کشور

سؤال مهم دیگری که درباره کنکور خارج از کشور مطرح می‌شود، منابع آن و سطح سؤالات و تست‌های این کنکور است. بررسی‌ها و همچنین اعلام کارشناسان نشان می‌دهد که منابع کنکور خارج از کشور مشابه با منابع کنکور سراسری داخلی است. در واقع در این کنکور تلاش می‌شود تا شرایط داوطلبان چه در داخل ایران و چه خارج از آن یکسان باشد و همه براساس معیاری مساوی مورد محک و ارزیابی قرار گیرند. به‌عنوان مثال یک داوطلب از کشور پاکستان می‌تواند در شرایطی یکسان با داوطلب ایرانی در کنکور شرکت کرده و در صورت کسب رتبه مجاز وارد دانشگاه‌های ایران شده و به تحصیل مشغول شود.

شما می‌توانید منابع مورد نیاز خود برای شرکت در کنکور سراسری را از وب سایت بانک کتاب ایران تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر