صفحه نخست / نقد کتاب / رشته کامپیوتر در دانشگاه

رشته کامپیوتر از جمله رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته.

بازار کار این رشته و جذابیت روز افزون آن به دلیل پیشرفت در حوزه فناوری باعث شده تا دانش‌آموزان به رشته کامپیوتر در دانشگاه علاقه زیادی نشان دهند. این رشته دارای گرایش‌های مختلفی است. بعضی از داوطلبان بدون اطلاع از جزئیات هر گرایش دست به انتخاب رشته می‌زنند و پس از آن پشیمان می‌شوند که چرا به اندازه کافی درباره هر گرایش اطلاعات کسب نکرده‌اند.

ضمن اینکه گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است. به این معنا که دانشجویان در مقطع ارشد باز هم می‌توانند به زیرشاخه‌ای جزئی‌تر از گرایش اصلی خود بروند و به صورت گسترده‌تری بر مباحث آن گرایش خاص تمرکز کنند. در این مطلب به رشته کامپیوتر در دانشگاه و اطلاعات مرتبط با آن می‌پردازیم.

مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار

یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار است. این رشته می‌تواند برای افرادی که خوره کامپیوتر هستند و به نوشتن و توسعه نرم‌افزارهای مختلف علاقه دارند، بسیار مناسب باشد. دانشجویان در رشته مهندسی نرم‌افزار یاد می‌گیرند چطور پروژه‌های تولید سیستم‌های نرم‌افزاری را مدیریت کرده و پروتکل‌های مختلف شبکه‌های کامپیوتری را پیاده‌سازی کنند.

علاوه بر این طراحی و کدنویسی سیستم عامل‌های مختلف را نیز می‌آموزند. با توجه به اینکه زبان‌های نرم‌افزاری مختلف وجود دارد، دانشجویان در مقطع کارشناسی آماده می‌شوند که علاوه بر آموختن مقدمات برنامه‌نویسی، بر یکی از این زبان‌ها نیز مسلط شوند.

مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار

مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار با هدف تولید روش و ابزارهای مناسب طراحی مدارهای دیجیتالی راه اندازی شده است. دانشجویان در این گرایش دانشجویان به مطالعه قطعات سخت‌افزاری پرداخته و یا آن‌ها را به شکلی متفاوت و کاربردی‌تر طراحی می‌کنند. سیستم‌های رایانه‌ای، چیپ‌ها و مدارها از جمله سخت افزارهایی است که دانشجویان در این گرایش با آنها زیاد سر و کار دارند.  

مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات

مهندسی کامپیوتر گرایش آی‌تی یا فناوری اطلاعات نسبت به دو گرایش دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی اطلاعات عمومی نیز درباره آن کمتر است. گرایش آی‌تی در واقع با علم کامپیوتر متفاوت است و تلاش می‌کند تا افراد روش‌های به روز رسانی و انتقال داده و اطلاعات را با استفاده از تکنولوژی‌های روز و متناسب ارائه دهند. در کنار این‌ها مهندس فناوری اطلاعات یا آی‌تی می‌تواند براساس نیازهای یک سازمان، راه‌ها و ابزارهای مناسب را به آنها پیشنهاد دهد.

چه کسانی مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنند؟

رشته مهندسی کامپیوتر برای کسانی مناسب است که هم درس ریاضی‌شان قوی بوده و هم به برنامه‌نویسی علاقه دارند. برای این رشته باید قدرت تحلیل و حل مسئله‌تان هم بالا باشد. با این حال یادگیری آن در طی دوران تحصیل نیز امکان‌پذیر است. اگر فکر می‌کنید جزئیات هر کدام از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر برایتان جذاب است، می‌توانید آن را انتخاب کنید.

دانشگاه‌هایی که در رشته مهندسی کامپیوتر پذیرش دارند

از بین دانشگاه‌هایی که می‌توان با کنکور سراسری در آن‌ها پذیرش گرفت می‌توان به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس و خواجه نصیر در تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان، شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد. معمولاً در بین متقاضیان رقابت بر سر پذیرفته شدن در دانشگاه صنعتی شریف بسیار بیشتر است.

با این حال برای پذیرفته شدن در سایر دانشگاه‌های دولتی نام برده نیز به رتبه خوبی نیاز است. در یکی دو سال گذشته رقابت بر سر رشته کامپیوتر بیشتر هم شده و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای رشته‌های مهندسی دیگر در مهندسی کامپیوتر تحصیل کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل برای توجه به رشته مهندسی کامپیوتر این است که زبانی جهانی دارد و مدام در حال رشد و پیشرفت بوده و جذابیت‌های بیشتری پیدا می‌کند.

منابع خود برای کسب رتبه عالی در کنکور سراسری رشته ریاضی را از سایت ایران بوک بخرید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر