صفحه نخست / نقد کتاب / معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

 آخرین بروزرسانی: 1401/02/21 480 زمان مطالعه: 1 دقیقه
پذیرش دانشجو بدون کنکور یکی از شرایطی است که داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کرده و وارد دانشگاه شوند.

البته دانش‌آموزان باید بدانند که در هر گروه آزمایشی برای رشته‌هایی خاص امکان پذیرش بدون آزمون کنکور سراسری فراهم شده و دانش‌آموز نمی‌تواند در هر رشته‌ای که بخواهد بدون کنکور پذیرفته شود. در مطلبی جداگانه درباره رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری صحبت کرده بودیم. اما شرایط پذیرش بدون کنکور چگونه است؟

شرایط پذیرش بدون کنکور

برای پذیرش در دانشگاه بدون آزمون کنکور سراسری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین در این مرحله معدل دانش‌آموزان در تمام گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک، زبان و هنر مورد توجه قرار می‌گیرد. داوطلبان براساس معدل در دانشگاه‌های مورد نظر پذیرفته می‌شوند. این شرایط از وقتی ایجاد شده که طرح پذیرش دانشجو بدون کنکور تصویب شده است. افرادی که استرس بیش از حد سر جلسه کنکور در رتبه و درصد دروس آنها تأثیر می‌گذارد می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

آیا معدل برای پذیرش بدون کنکور مهم است؟

یکی از مواردی که داوطلبان به شدت درباره‌ آن ابهام داشته و درباره آن سؤال دارند، اهمیت معدل در پذیرش بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلات است. به کلی می‌توان گفت که معدل خاصی به عنوان پیش‌شرط برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور در نظر گرفته نشده. داوطلب ممکن است هر معدلی داشته باشد و برای پذیرش بدون آزمون اقدام کند.

نمی‌توان گفت که برای قبولی در یک رشته خاص و در یک دانشگاه خاص باید دقیقاً چه معدلی داشته باشید. آنچه اهمیت دارد ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی است. با این‌حال معدل بالاتر می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر در رشته دلخواهتان پذیرفته شوید.

ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی

ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی برای زیر گروه‌های مختلف انسانی، تجربی، ریاضی متفاوت است. این ضریب همچنین برای داوطلبانی که برای رشته‌ای متفاوت با زیر گروه مرتبط دیپلم خود اقدام به پذیرش کرده‌اند نیز متفاوت است. به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی دیپلم تجربی باشد اما بخواهد در رشته‌ای از زیر گروه انسانی پذیرفته شود، این ضریب متفاوت با حالتی است که دیپلم و رشته دانشگاهی هر دو از یک زیر گروه باشند.

برای پذیرش بدون کنکور چطور اقدام کنیم؟

برای پذیرش در دانشگاه بدون آزمون کنکور سراسری باید منتظر فراخوان و اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور باشید. معمولاً این سازمان تاریخی را اعلام کرده و پس از آن امکان ثبت نام برای پذیرش بدون کنکور در سایت ایجاد و فراهم می‌شود. داوطلبان می‌توانند با خرید کارت اعتباری و دریافت شماره پیگیری، مراحل ثبت خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که این شرایط به مدت یک یا دو ماه برقرار بوده و پس از آن شما باید منتظر اعلام نتایج باشید.

بهتر است چه کسانی برای پذیرش بدون کنکور اقدام کنند؟

افراد زیادی هر ساله و به ویژه پس از تغییر شرایط دانشگاه‌ها از حالت حضوری به حالت آنلاین و مجازی تصمیم به شرکت در دانشگاه و پذیرش بدون کنکور سراسری گرفته‌اند. با این حال باید بدانید که حدود ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاه‌ها در حالت بدون کنکور نیز دانشجو می‌پذیرند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در رشته پزشکی تحصیل کنید، این رشته در بین رشته‌های بدون کنکور قرار نگرفته است.

در حالی که رشته‌هایی مثل حسابداری یا مدیریت صنعتی چنین امکانی وجود دارد. بنابراین باید در وهله اول علاقه‌مندی خود را در نظر بگیرید و پس از آن برای پذیرش بدون کنکور اقدام کنید. بسیاری از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند سد کنکور را به کلی کنار بگذارند و از راه دیگری وارد دانشگاه شوند. این افراد ممکن است از نظر معدل نیز متوسط باشند و ترجیح دهند که شانس خود را در این حالت نیز امتحان کنند.

برای اینکه بتوانید بدون کنکور راهی دانشگاه شوید، به معدل بالا و کتاب‌های کمک آموزشی مناسب احتیاج دارید. وبسایت بانک کتاب می‌تواند همراه شما در این مسیر باشد.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر