صفحه نخست / نقد کتاب / رشته پیراپزشکی

پیراپزشکی در واقع گروهی از رشته‌های دانشگاهی است که تحت این نام دسته بندی می‌شود.

رشته‌هایی که در گروه پیراپزشکی قرار می‌گیرند از نظر شغلی و دروس دانشگاهی تا حدی به هم نزدیک هستند. رشته‌ های پیراپزشکی بعد از رشته‌های گروه پزشکی جز پرطرفدارترین رشته‌هایی هستند که داوطلبان کنکور تجربی انتخاب می‌کنند. در این مطلب قصد داریم درباره رشته‌های پیراپزشکی و مزیت هر کدام از آن‌ها صحبت کنیم. اگر می‌خواهید درباره این رشته‌ها اطلاعات مفیدی کسب کنید تا بتوانید در حین انتخاب رشته این گروه را هم انتخاب کنید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

رشته‌های گروه پیراپزشکی

رشته‌ های پیراپزشکی در مقایسه با گروه پزشکی تعداد بیشتری هستند. در اینجا به تعدادی از این رشته‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های رشته های پیراپزشکی با رشته‌های پزشکی در این است که در گروه پیراپزشکی دانشجویان اغلب به یادگیری مهارتی خاص می‌پردازند. ضمن اینکه این مهارت‌ها در راستای اهداف پزشکی و برای حفظ و یا کسب سلامتی بیماران و افراد به دانشجویان آموزش داده می‌شود. بعضی از مهم‌ترین رشته‌های پیراپزشکی شامل موارد زیر است:

بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، مامایی، پرستاری، شنوایی شناسی، بینایی سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی، رادیولوژی، رادیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، تکنولوژی اتاق عمل، هوش بری، مهندسی پزشکی بالینی، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، علوم تغذیه.

پرطرفدارترین رشته های پیراپزشکی

گروه پیراپزشکی رشته‌های مختلف و متنوعی دارد. با اینحال اغلب رقابت بر سر چند رشته بیشتر است. به عنوان مثال رادیولوژی و یا فیزیوتراپی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. در اینجا نمی‌توانیم همه رشته‌ها به شما معرفی کنیم، بنابراین چند رشته از پرطرفدارترین رشته‌های گروه پیراپزشکی را شرح و توضیح می‌دهیم.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از رشته‌های بسیار پرطرفدار گروه پیراپزشکی است. این رشته از نظر بازارکار و درآمد رشته خوبی است و مدت تحصیل در آن ۴ سال و یا ۸ ترم است. رشته فیزیوتراپی در زیر گروه یک علوم تجربی قرار دارد که دروس زیست شناسی و شیمی در آن ضریب ۴ دارند. بنابراین برای قبولی در این رشته باید درصد خوبی در این دروس کسب کنید.

شاید بتوان گفت داوطلبانی که نمی‌توانند رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی را انتخاب کنند، به رشته فیزیوتراپی به شکل جدی فکر می‌کنند. یکی از مزیت‌های رشته فیزیوتراپی این است که افراد می‌توانند پس از فارغ التحصیلی برای اشتغال هم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار شوند و هم مطب شخصی داشته باشند.

رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از چالش برانگیزترین رشته‌های دانشگاهی است. دلیل عمده این امر این است که پرستاری رشته‌ای است که علاوه بر دانش، به صبر زیادی هم نیاز دارد. در واقع پرستاران بسیار بیشتر از پزشکان با بیماران در ارتباط هستند و برای حضور دائم در بیمارستان و شرایط کاری به صبر، شکیبایی و همچنین عشق و علاقه زیادی احتیاج دارند. شما باید قبل از انتخاب رشته پرستاری، به این جوانب فکر کرده و اطمینان پیدا کرده باشید. رشته پرستاری هم در زیر گروه یک علوم تجربی قرار گرفته و به درصد بالای زیست شناسی و شیمی نیاز دارد.

رشته مامایی

رشته مامایی از جمله رشته‌های گروه پیراپزشکی است و بسیاری از داوطلبان با توجه به علاقه و انگیزه خود این رشته را انتخاب می‌کنند. این رشته در زیر گروه یک قرار گرفته و طول دوران تحصیل در آن نیز چهار سال است. هدف از این رشته یادگیری امور مربوط به مراقبت از سلامت زنان باردار و نوزادان است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کار مشغول شوند.

رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی هم رشته پرطرفداری است. فارغ التحصیلان در رشته بینایی سنجی به عنوان اپتومتریست مشغول به کار می‌شوند. لازم به ذکر است که بینایی سنجی با چشم پزشکی متفاوت بوده و حوزه کار و دانشی که هر کدام کسب می‌کنند نیز در عین شباهت، تفاوت‌هایی هم با هم دارند. تشخیص مشکلات بینایی و تجویز عینک، تشخیص تنبلی چشم و بررسی انحراف چشم از جمله وظایف اپتومتریست است.

اپتومتریست می‌تواند هم در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول به کار شود و هم در صورت داشتن مجوز پایان طرح، مطلب شخصی خود را راه‌اندازی کند. طول دوران تحصیل در رشته بینایی سنجی نیز چهار سال بوده و داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل این رشته را تا مقطع دکترا ادامه دهند. این رشته در مقطع ارشد و دکتری شامل چند گرایش مختلف است.

در صورتی که مایلید تا به بهترین منابع برای قبولی در رشته پیراپزشکی دسترسی داشته باشید، به سایت بانک کتاب مراجعه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر