صفحه نخست / نقد کتاب / کنکور چند ساعت است؟

یکی از اولین سؤالات هر داوطلب درباره زمان کنکور، وضعیت حوزه‌های امتحانی و شیوه دریافت سؤالات دروس اختصاصی و عمومی در طول جلسه آزمون است.

دانستن جواب این سؤالات به داوطلب کمک می‌کند تا بتواند تصویر دقیقتر و شفاف‌تری از جلسه کنکور داشته باشد. به ویژه وقتی که قرار است در آزمون های شبیه‌سازی شده شرکت کند و لازم است که خودش را با شرایطی درست مشابه آزمون اصلی کنکور وفق دهد. در این مطلب به سؤالات اساسی و مهم شما درباره کنکور و شرایط آن می‌پردازیم. اگر هنوز اطلاعاتتان در این زمینه کامل نیست، بهتر است این مطلب را دنبال کنید:

پیش شرط‌های حضور سر جلسه کنکور

آزمون سراسری کنکور گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک، هنر و همچنین زبان در چهار روز متوالی برگزار می‌شوند. شما باید کارت ورود به جلسه کنکور را از محل‌های اعلام شده دریافت کرده تا از حوزه امتحانی خود مطلع شوید. حتماً خودتان می‌دانید که به همراه داشتن کارت ملی، مداد تراش و پاک‌کن و ساعت لازم است. علاوه بر این حضور به موقع سر جلسه کنکور باعث می‌شود که بی‌جهت استرس‌تان زیاد نشود و با آرامش خاطر روی صندلیتان بنشینید.

زمان پاسخگویی به دروس عمومی

در تمام آزمون‌های کنکور برای تمام رشته‌های علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک، هنر و زبان شیوه ارائه و توزیع سؤالات یکسان است. سؤالات دروس عمومی برای تمام رشته‌ها یکسان است که شامل ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی است. مدت زمانی که برای پاسخ دادن به سؤالات درسهای عمومی در اختیار دارید، ۷۵ دقیقه است. شما می‌توانید این زمان را بین دروس مختلف تقسیم کنید. خیالتان راحت باشد؛ اگر پیش از این تکنیک های تست زنی را یاد گرفته باشید، زمان کم نمی‌آورید و می‌توانید به موقع همه تست ها را بزنید. اما بر اساس دفترچه آزمون کنکور مدت زمان پاسخگویی به هر درس عمومی به این شکل تقسیم‌بندی شده است:

ادبیات فارسی ۱۸ دقیقه، زبان عربی ۲۰ دقیقه، دین و زندگی ۱۷ دقیقه، زبان انگلیسی ۲۰ دقیقه. با توجه به اینکه دو درس زبان عربی و انگلیسی متنهای درک مطلب دارند، زمان بیشتری به آنها اختصاص یافته.

ترفند تست زنی دروس عمومی

بعضی از داوطلبان که سرعت تست زنی بالایی دارند و بارها در طول دوره مطالعه‌شان برای کنکور، تست های مختلف را دیده و با قالبهای متفاوت آنها آشنا شده‌اند؛ زمانی را به عنوان ذخیره جمع می‌کنند. به این معنا که مثلاً تست های مربوط به دین و زندگی را زودتر از زمان در نظر گرفته شده برای آن جواب می‌دهند. از این زمان ذخیره شده می‌توان برای تأمل بیشتر روی تست های درس عربی و زبان انگلیسی استفاده کرد.

زمان پاسخگویی به دروس اختصاصی

از آنجایی که دروس اختصاصی رشته‌های مختلف کاملاً با هم متفاوتند و فقط در یکی دو درس مثل ریاضی یا شیمی (بین دو رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک) اشتراکهای کمی دارند، زمان پاسخگویی به سؤالات هم متفاوت است. مثلاً داوطلبان رشته علوم تجربی و علوم انسانی ۱۷۵ دقیقه برای پاسخگویی به سؤالات اختصاصی زمان دارند. در حالی که این زمان برای داوطلبان رشته ریاضی فیزیک و هنر ۱۶۵ دقیقه است. داوطلبان کنکور زبان هم برای پاسخگویی به سؤالات تخصصی زبان ۱۰۵ دقیقه زمان دارند.

زمان بندی مواد امتحانی رشته علوم تجربی

تعداد کل سؤالات در دفترچه اختصاصی رشته علوم تجربی ۱۷۰ سؤال است. زمان در نظر گرفته شده برای هر درس شامل: زمین شناسی ۲۰ دقیقه، ریاضی ۴۷ دقیقه، زیست شناسی ۳۶ دقیقه، فیزیک ۳۷ دقیقه، شیمی ۳۵ دقیقه است. اگر داوطلب بتواند براساس همین زمان بندی تست ها را جواب دهد، با مشکل وقت روبه‌رو نخواهد شد. منطقی است که درس ریاضی، فیزیک و زیست‌شناسی به زمان بیشتری نیاز دارند. با این حال ممکن است داوطلب تصمیم بگیرد بعضی مباحث و سؤالات را بی‌پاسخ بگذارد. در این صورت زمانی به دست می‌آورد تا روی تست‌های مهم فکر کند.

زمان بندی مواد امتحانی رشته علوم انسانی

تعداد کل سؤالات دروس اختصاصی رشته علوم انسانی ۱۸۰ سؤال است. بر روی دفترچه سؤالات اختصاصی، برای دروس متنوع و مختلف زمان متفاوتی در نظر گرفته شده که به این شرح است: برای ۲۰ سؤال ریاضی ۲۵ دقیقه، برای ۱۵ سؤال اقتصاد ۱۰ دقیقه، برای ۳۰ سؤال ادبیات ۳۰ دقیقه، برای ۳۰ سؤال عربی ۲۰ دقیقه، برای ۱۵ سؤال تاریخ و ۱۵ سؤال جغرافیا ۲۵ دقیقه، برای ۲۰ سؤال جامعه شناسی ۱۵ دقیقه، برای ۲۵ سؤال منطق و فلسفه ۲۵ دقیقه و برای ۱۵ سؤال روانشناسی هم ۱۵ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

زمان بندی مواد امتحانی رشته ریاضی فیزیک

کل سؤالات اختصاصی رشته ریاضی و فیزیک ۱۳۵ تاست. درس ریاضی ۵۵ سؤال دارد که ۸۵ دقیقه زمان برایش در نظر گرفته شده، برای ۴۵ سؤال فیزیک و ۳۵ سؤال شیمی هم به ترتیب ۵۵ و ۳۵ دقیقه زمان اختصاص داده شده است. داوطلب رشته ریاضی برای تقسیم وقت بین دروس مشکل کمتری دارد؛ اما باید مراقب باشد که روی هر سؤال بیشتر از میزان مجاز تأمل نکند.

زمان بندی مواد امتحانی رشته هنر

داوطلبان کنکور هنر ۱۶۰ سؤال تخصصی دارند. زمان اختصاص یافته به هر درس شامل: ترسیم فنی ۲۶ دقیقه، خلاقیت تصویری و تجسمی ۲۴ دقیقه، خلاقیت نمایشی ۱۳ دقیقه، خلاقیت موسیقی ۲۰ دقیقه و خواص موارد ۱۷ دقیقه است.

زمان بندی مواد امتحانی کنکور زبان

در دفترچه اختصاصی داوطلبان کنکور زبان ۷۰ سؤال گنجانده شده است و برای پاسخ دادن به آنها همانطور که پیش‌تر گفتیم ۱۰۵ دقیقه زمان دارند.

 

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای زمانبندی تست ها آماده کرده و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر