صفحه نخست / نقد کتاب / موفقیت در کنکور در زمان کم

بعضی از داوطلبان به دلایل مختلف کمی دیرتر از بقیه دست به کار می‌شوند و تصمیم می‌گیرند مطالعه برای کنکور را شروع کنند.

تأخیری که برای این داوطلبان پیش می‌آید استرس زا و نگران کننده است؛ این دسته از داوطلبان گمان می‌کنند چیز بسیار مهمی را از دست داده‌اند و حالا رقبایشان چند کیلومتر جلوتر از آنها در حال مطالعه منظم و تست زنی هستند. دانستن اینکه رقبا واقعاً دارند چه می‌کنند، امر محالی است! در هر صورت همیشه تعدادی داوطلب جلوتر و تعدادی عقب‌تر هستند. نکته اینجاست که چطور باید تأخیر پیش آمده را جبران کرد و چطور می‌شود به موفقیت در کنکور در زمان کم رسید؟ فکرهای بیهوده جز اتلاف بیشتر وقت فایده‌ دیگری ندارند. پس بهتر است اولین قدم را بردارید و پیش نیازهای موفقیت در کنکور در زمان کم را اجرا کرده و در این مسیر جلو بروید:

اهداف کوتاه مدت داشته باشید

به جای اینکه به رتبه کنکور و درصد دروس مختلفتان فکر کنید، تمرکزتان را روی اهداف کوتاه مدت بگذارید. مثلاً هدفتان این باشد که در آزمون آزمایشی چند درس که بیشتر مطالعه کردید را با درصد بیشتری بزنید. یا هدفتان این باشد که کل مباحث یک درس اختصاصی را تا زمان مشخصی مطالعه و مرور کنید. این اهداف کوتاه مدت حرکت در مسیر موفقیت در کنکور را برایتان آسانتر می‌کنند.

به برنامه ریزی درسی وفادار باشید

اگر برنامه‌ای برای خودتان چیده‌اید و یا با مراجعه به مشاوران برنامه درسی مشخصی تدارک دیده‌اید، به آن وفادار باشید. نظم و تلاش پیوسته رمز موفقیت در کنکور است. اگر حرفهای داوطلبانی که رتبه تک رقمی آورده‌اند را مرور کنید، همه‌شان در این موضوع اشتراک نظر دارند که هر روز باید مطالعه کرد و ساعت خواب و مطالعه باید منظم و حساب شده باشد.

نکات مهم و کنکوری را پیدا کنید

درسنامه کتاب های کمک آزموشی کنکور پر از نکات مهم و کنکوریند. گاهی در پاسخنامه های تشریحی هم می‌توان نکات بسیار مهم و کلیدی پیدا کرد. شما می‌توانید علاوه بر مرور کتاب های درسی و مطالعه آنها، محتوایی که مخصوص کنکور طراحی و طبقه بندی شده را هم بخوانید. با این شیوه نکات کنکوری و مهم را پیدا و یادداشت برداری می‌کنید و قبل از آزمون های آزمایشی این نکات را مرور می‌کنید تا تست زنی برایتان ساده‌تر شود.

به بودجه بندی سؤالات هر درس توجه کنید

شیوه توزیع مباحث درسی در کنکور متفاوت است. گاهی از یک مبحث به کلی هیچ سؤالی طرح نمی‌شود و گاهی از مبحث دیگری سه تا چهار سوال طرح می‌شود. بررسی سؤالات کنکور در چند سال اخیر نشان می‌دهد که طراحان سؤال به بعضی مباحث توجه بیشتری دارند. پس اگر شما هم براساس همین بودجه بندی به مطالعه بپردازید، هم وقت‌تان تلف نمی‌شود و هم می‌توانید به سؤالات بیشتری جواب دهید. مثلاً اگر دستور زبان و نگارش ۵ سؤال کنکور را به خود اختصاص دهد و از بخش تاریخ ادبیات فقط ۱ سؤال طرح شود، شما می‌توانید تمرکز بیشتری روی مباحث دستور زبان بگذارید.

به تست زنی بیشتر اهمیت دهید

اغلب داوطلبان در دوره جمع بندی بیشتر از هر زمان دیگری تست می‌زنند. اما شما می‌توانید همزمان با مطالعه و مرور دروس و مباحث، تست زنی را شروع کرده و کم‌کم با سرعت و مهارت بیشتری تست بزنید. هر چقدر تسلط شما روی تست ها بیشتر باشد، احتمال موفقیت‌تان در کنکور بیشتر است. خیلی از داوطلبان ترجیح می‌دهند مدام مباحث را مرور کنند؛ تا جایی که خط به خط کتاب درسی را حفظ می‌کنند. اما وقتی به سراغ تست ها می‌روند، دچار حیرت می‌شوند که چطور با وجود مرور چند باره، تست ها برایشان عجیب و دشوار و ناآشناست. دلیلش این است که خیلی از داوطلبان به شیوه‌ای مطالعه می‌کنند که در طول دوران مدرسه درس می‌خواندند. آنها گمان می‌کنند با همان شیوه‌ای که در امتحانات پایان ترم نمره خوبی کسب می‌کردند، درصد بالایی هم در تست ها می‌گیرند. در صورتی که مطالعه برای کنکور شیوه خاص خودش را دارد. داوطلب باید به ازای مرور مباحث با نمونه سؤالات و تست های هر مبحث هم آشنا شده و تست بزند. پس تست زنی را فراموش نکنید و تا جای ممکن با برنامه ای منظم و هفتگی تست بزنید.

اگر بهترین منابع تست های کنکور را نیاز دارید، بهتر است به سایت ایران بوک سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر