صفحه نخست / معرفی کتاب / جمع بندی شیمی کنکور

خواندن درس شیمی چالش بزرگی برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی و ریاضی فیزیک است. دلیلش این است که درس شیمی شامل مباحثی بسیار متنوع است.

بعضی مباحث کاملاً حفظ کردنی هستند، مقداری از مباحث به فرمول و حل مسأله نیاز دارند و بعضی مباحث به شدت مفهومی‌اند. این مباحث در کتاب‌های شیمی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم پراکنده شده‌اند. بنابراین نمی‌توان هر پایه را با یک روش مطالعه کرد. اما اگر بتوانید مباحث مرتبط به هم را جدا کرده و با تکنیک‌های مطالعه درس شیمی هم آشنا شوید، جمع بندی شیمی کنکور دیگر سخت نخواهد بود. تمام داوطلبان کنکور می‌توانند به همین شیوه، درس شیمی را با درصد بالایی بزنند و با فراگیری انواع روش‌های تست زنی، این درس را به درسی ساده و شیرین تبدیل کنند.

مهم‌ترین پیش نیاز مطالعه شیمی کنکور

قبل از اینکه برنامه ریزی برای شیمی کنکور را شروع کنید، بهتر است وضعیت خودتان را به طور کامل و دقیق بررسی کنید. وضعیت شما در شیمی تعیین کننده نوع برنامه مطالعاتی شما خواهد بود. نمرات نیمسال دوم در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در درس شیمی‌تان را بررسی کنید؛ اما این نمرات فقط ملاک نیستند. در کنار آن بهتر است فهرست کتابها را بررسی کنید و ببینید کدام مباحث به طور کلی از ذهنتان پاک شده و کدام مباحث را به طور کامل به یاد دارید. چقدر می‌توانید با مرور کلی و مختصر این مباحث را به یاد بیاورید؟ پاسخ به این سؤالات وضعیت شما در شیمی کنکور را نشان می‌دهد.

برنامه ریزی شیمی کنکور براساس سه وضعیت قوی، متوسط، ضعیف

در این مطلب تلاش کرده‌ایم راهکارهایی ارائه دهیم که برای تمام داوطلبان در هر وضعیتی که باشند، کاربردی و موثر باشد. اما به طور خاص اگر بخواهیم بر وضعیتهای مختلف تأکید کنیم، لازم است بدانید که در وضعیت ضعیف باید بر روی مباحث کتاب درسی تمرکز بیشتری داشته باشید. با خواندن کتاب درسی و مرور مباحث و یادداشت برداری از نکات آن، خودتان را به وضعیت بهتری برسانید. در وضعیت متوسط می‌توانید مباحث کتاب را مرور کرده و نمونه سؤالاتی بیشتر از کتاب درسی را هم جواب دهید. اما در وضعیت قوی می‌توانید با مرور نکات و یادداشت‌هایتان، تست زنی را شروع کنید. البته در هر سه حالت نباید از کتاب درسی غافل شوید.

چطور شیمی کنکور را بخوانیم و جمع بندی کنیم؟

برای مطالعه شیمی باید با ساختار مباحث آشنا شوید. قبل از هر چیز مسائل شیمی را جداسازی کرده و فرمول‌هایشان را استخراج کنید. می‌توانید تمام فرمول‌ها را همراه با مبحث موردنظر یادداشت کنید. این مرحله می‌تواند گام مهم و بزرگی در مطالعه شیمی کنکور باشد. چون مسائل شیمی نقش مهمی در تست‌های شیمی کنکور دارند.

مسائل شیمی کنکور کدامند؟

برای اینکه بدانید کدام مباحث شامل مسائل شیمی هستند و فرمول‌های ویژه‌ای دارند که باید بر تمام آنها مسلط باشید‌، در اینجا به این مباحث اشاره می‌کنیم. این موضوعات شامل: موازنه کردن، استوکیومتری، محلول‌ها و روابط حجمی گازها به همراه انحلال پذیری آنها، محاسبه درصد جرمی و PPM، مباحث مربوط به اسیدها و بازها، سینتیک و آنتالپی، ثابت تعادل و مباحث مربوط به اصل لوشاتلیه و الکتروشیمی از جمله مسائل شیمی هستند.

مرور منظم مباحث حفظی شیمی کنکور

برای مباحث حفظ کردنی کنکور راه دیگری به جز مرور منظم وجود ندارد. باید تا می‌توانید مباحث را مرور کرده و این برنامه را تا کنکور ادامه دهید. داوطلبانی که با حفظ کردن مشکل دارند، می‌توانند از ترفندهای مختلف استفاده کنند. مثلاً از روش رمزگذاری استفاده کنید و یا آنها را در نمودارهای درختی بنویسید. 

بهترین کتاب‌های جمع بندی شیمی کنکور

در کنار روش‌هایی که برای مطالعه مباحث مختلف شیمی کنکور به کار می‌برید، می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی هم استفاده کنید. در ادامه به فهرستی از بهترین کتابهایی که برای جمع بندی شیمی کنکور مناسبند اشاره می‌کنیم.

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع ذکر شده را تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر