صفحه نخست / تازه های کتاب / قبولی در رشته مدیریت از تجربی

قبولی در رشته مدیریت از تجربی

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/18 384 زمان مطالعه: 1 دقیقه
داوطلبان رشته تجربی می‌توانند در مرحله انتخاب رشته، چند گرایش از رشته مدیریت را هم در صورت تمایل انتخاب کنند.

دانستن رتبه و تراز موردنیاز برای قبولی در رشته مدیریت از گروه آزمایشی علوم تجربی موضوعی است که برای خیلی از داوطلبان جای سؤال دارد. ضمن اینکه داوطلبان مایلند درباره جزئیات هر گرایش بیشتر بدانند.

گرایش‌های رشته مدیریت از کنکور تجربی

رشته مدیریت چند گرایش اصلی دارد که شامل: مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی و مدیریت مالی است. علاوه بر این بیمه، امور گمرکی هم جز گرایش‌های این رشته محسوب می‌شوند و داوطلبان می‌توانند در چند دانشگاه کشور به تحصیل در این گرایش‌ها بپردازند. گرایش‌های رشته مدیریت در تمام زیر گروه‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک یکسان است ولی به رتبه و تراز متفاوتی نیاز دارد.

رتبه و تراز موردنیاز برای قبولی در رشته مدیریت از کنکور تجربی

با توجه به اینکه بیشتر داوطلبان کنکور تجربی متقاضی رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی هستند، در صورتی که رتبه خوبی کسب کنند، ترجیح می‌دهند که این رشته‌ها را انتخاب کنند. بنابراین داوطلبان رشته تجربی می‌توانند با رتبه بالاتر هم در گرایش‌های مختلف رشته مدیریت پذیرفته شوند. به عنوان مثال پذیرفته شدن در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی از کنکور تجربی در سالهای گذشته، با رتبه شش هزار هم امکان‌پذیر بوده، در حالی که برای پذیرفته شدن در همین رشته از کنکور ریاضی به رتبه دو هزار نیاز است. پس به طور کلی می‌توان گفت که پذیرفته شدن در رشته مدیریت از کنکور تجربی چندان دشوار نیست. اما لازم است که درصد دروس عمومی و اختصاصی برای کسب رتبه مورد قبول برای این رشته را بیشتر بررسی کنیم.

درصد دروس عمومی و اختصاصی برای قبولی در رشته مدیریت از کنکور تجربی

هر داوطلبی که می‌خواهد با شرکت در کنکور تجربی در رشته مدیریت در یکی از دانشگاه‌های سراسری و روزانه پذیرفته شود باید بتواند درسهای عمومی و اختصاصی را با درصد خوبی بزند. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای قبولی در رشته مدیریت از کنکور تجربی به میانگین ۴۰ درصد برای دروس عمومی و میانگین ۳۵ درصد برای دروس اختصاصی نیاز است.

آخرین رتبه قبولی مدیریت از کنکور تجربی

برای قبولی در دانشگاه‌های روزانه مثل دانشگاه شهید بهشتی یا دانشگاه علامه طباطبایی به رتبه‌های زیر ۴۰۰ نیاز است. با این حال دانشگاه‌های مختلفی در شهرهای مختلف وجود دارند که رتبه‌های بالاتر را نیز می‌پذیرند. به عنوان مثال داوطلب می‌تواند در دانشگاه غیرانتفاعی شاندیز مشهد با رتبه پنج هزار و در گرایش مدیریت مالی پذیرفته شود. در شهرستان آبیک هم دانشگاه غیرانتفاعی غیاث الدین جمشیدی کاشانی در کنکور ۱۳۹۹ داوطلبانی که رتبه‌شان تا سیزده هزار بوده را در رشته مدیریت مالی پذیرفته است.

ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی مدیریت از کنکور تجربی

برای قبولی در رشته مدیریت از طریق کنکور تجربی باید به زیر گروه این رشته و ضرایب دروس در آن توجه کرد. رشته مدیریت در گروه علوم تجربی در زیر گروه ۴ قرار دارد. ضرایب این زیر گروه برای دروس اختصاصی به این شرح است: زیست شناسی ضریب ۲، شیمی ضریب ۲، ریاضی ضریب ۴، فیزیک ضریب ۳، زمین شناسی ضریب ۱. بررسی این ضرایب نشان می‌دهد آن دسته از داوطلبان کنکور تجربی که بر دروس ریاضی دهم، یازدهم و دوازدهم تسلط بیشتری دارند و می‌توانند تست‌های این درس را با درصد خوبی در کنکور پاسخ دهند، احتمال قبولیشان در رشته مدیریت بیشتر است. هر چند که پیش از این توضیح دادیم که میانگین درصد دروس باید در حد قابل قبولی باشد و از ۳۵ درصد کمتر نشود. بنابراین داوطلبانی که بتوانند درس ریاضی و فیزیک را بالا بزنند، حتی اگر زیست شناسی و شیمی را با درصد نه چندان بالا (بین بیست تا سی درصد) بزنند، امکان اینکه رتبه خوبی بیاورند و بتوانند رشته مدیریت را در دانشگاه خوبی انتخاب کنند، بالاست.

برای قبولی در رشته مدیریت از گروه آزمایشی علوم تجربی، وبسایت بانک کتاب می‌تواند همراه شما در این مسیر باشد.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر