صفحه نخست / تازه های کتاب / تفاوت عربی عمومی و اختصاصی انسانی

تفاوت عربی عمومی و اختصاصی انسانی

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/29 400 زمان مطالعه: 1 دقیقه
داوطلبان کنکور انسانی می‌دانند تست‌های عربی هم در دفترچه سؤالات عمومی و هم در دفترچه سؤالات اختصاصی کنکور انسانی گنجانده شده است. اما تفاوت آنها با هم چیست؟

درس عربی یکی از مهم‌ترین دروس کنکور انسانی است. اهمیت عربی به این دلیل است که هم جز دروس عمومی است و هم دروس اختصاصی! اگر داوطلب کنکور انسانی باشید، می‌دانید که مطالعه عربی می‌تواند بر روی رتبه‌تان تأثیر چشمگیری داشته باشد. علاوه بر این داوطلبان کنکور انسانی به طور میانگین وقت زیادی را به مطالعه این درس اختصاص می‌دهند، بنابراین رقابت در این درس بالاست. اگر شما هم داوطلب کنکور انسانی هستید و مایلید تفاوت عربی عمومی و اختصاصی را در کنکور انسانی بدانید، با این مطلب همراه شوید:

ضرایب عربی عمومی و عربی اختصاصی

تست‌های درس عربی به عنوان چهارمین درس در دفترچه دروس عمومی کنکور انسانی قرار می‌گیرد. ضریب عربی به عنوان درس عمومی در کنکور انسانی ۲ است. اما ضریب آن به عنوان درس اختصاصی در زیرگروه‌های مختلف، متفاوت بوده و به این شرح است: ضریب عربی اختصاصی در زیرگروه یک، ۴ و برای سایر زیر گروه‌ها ۱ است. تعداد سؤالات عربی در دفترچه عمومی ۲۵ تست و مدت پاسخگویی به سؤالات نیز ۲۰ دقیقه است. اما تعداد سؤالات عربی اختصاصی ۲۰ تست و مدت پاسخگویی باز هم ۲۰ دقیقه است.

کدام بخش‌های کتاب عربی، اختصاصی انسانی است؟

اگر داوطلبان کنکور انسانی، کتاب عربی‌شان را با سایر رشته‌ها مقایسه کنند، متوجه می‌شوند که بعضی از بخش‌ها و سرفصل‌های کتاب فقط در رشته انسانی وجود دارد. این بخش‌ها همان مباحث و محتوایی هستند که به عنوان عربی اختصاصی در دفترچه دروس اختصاصی کنکور انسانی مورد سؤال قرار می‌گیرند. سطح دشواری این تست‌ها نسبت به تست‌های عربی عمومی بالاتر است و به تمرکز و دقت بیشتری نیاز دارد.

تیپ بندی تست‌های عربی عمومی و اختصاصی

با وجود اینکه تست‌های عربی اختصاصی از تست‌های عربی عمومی دشوارتر هستند؛ اما تیپ بندی تست‌ها تقریباً به هم شبیه بوده و نوع طراحی سؤالات برای هر دو دسته یکسان است. تست‌های عربی را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد: تست‌های مربوط به ترجمه، تست‌های لغات و واژگان عربی، تست‌های درک مطلب و تست‌های قواعد عربی. تسلط بر هر بخش می‌تواند به داوطلبان کنکور انسانی کمک کند که با سرعت و کیفیت بهتری تست بزنند و بدون در نظر گرفتن اینکه عربی عمومی یا اختصاصی است، به سؤالات آنها جواب دهند.

پرتکرارترین تست های عربی کنکور انسانی

بعد از بررسی انواع تست‌های درس عربی عمومی و اختصاصی کنکور انسانی، می‌توانیم به دنبال پرتکرارترین مباحث درس عربی باشیم و ببینیم از کدام سرفصل‌ها، تعداد تست بیشتری طرح می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۲۵ سؤال عمومی درس عربی، ۱۰ سؤال آن به مبحث ترجمه و فنون آن اختصاص دارد. از این ۱۰ سؤال، حدود ۷ سؤال مختص ترجمه از عربی به فارسی بوده که نسبتاً ساده‌ترند و می‌توان در زمان کمتری تست آنها را جواب داد. سه تست دیگر مربوط به تشخیص صحیح و غلط بودن ترجمه و یا تست مفهومی و یا قرابت معنایی است.

چطور عربی عمومی کنکور انسانی را بالای ۶۰ درصد بزنیم؟

اگر به ترجمه مسلط شوید و در کنارش بتوانید قواعد عربی را هم به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید عربی عمومی را بالای ۶۰ درصد بزنید. دلیلش این است که به جز ترجمه که ۱۰ تست عربی عمومی را به خود اختصاص داده، از بخش قواعد عربی هم حدود ۷ تست طرح می‌شود و می‌تواند درصد عربیتان را بالا ببرد. اتفاقاً تست‌های ترجمه عربی با وجود پرتکرار بودنشان، از نظر میزان سختی، تست‌های ساده‌ای محسوب می‌شوند و می‌توانید به راحتی آنها را بزنید. البته باید به اندازه کافی هم مطالعه کرده باشید!

بهترین کتاب های تست عربی کنکور انسانی

برای اینکه بتوانید عربی انسانی را هم در دفترچه عمومی و هم در دفترچه اختصاصی با درصد بالایی بزنید، خوب است که در کنار خواندن کتابهای عربی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از منابع کمک آموزشی و کتاب‌های تست هم کمک بگیرید. در ادامه بهترین کتاب های تست عربی کنکور انسانی را معرفی کرده‌ایم.

کتاب عربی جامع انسانی انتشارات مهر و ماه

کتاب عربی جامع انسانی انتشارات مهر و ماه از جمله کتابهای جمع‌بندی است که می‌تواند به داوطلبان کنکور انسانی کمک کند، کل مباحث عربی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را به وسیله آن مرور کنند. در این کتاب بر مباحث قواعد، واژگان و درک مطلب عربی به همراه فنون ترجمه تأکید شده تا داوطلبان کنکور انسانی بتوانند با مطالعه این مباحث عربی عمومی و اختصاصی را با درصد بالایی بزنند.

کتاب عربی جامع انسانی انتشارات خیلی سبز

کتاب عربی جامع انتشارات خیلی سبز، می‌تواند به عنوان کتاب کار و کتاب کنکور مورد استفاده قرار بگیرد. درسنامه‌های این کتاب دانش‌آموزان و داوطلبان را از هر کتاب عربی دیگری بی‌نیاز می‌کنند. شیوه ارائه مباحث درسی و سرفصل‌های کتابهای عربی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در این کتاب به صورت کاملاً طبقه بندی شده است. علاوه بر این تست‌های زیادی در کتاب گنجانده شده که می‌توانند تکمیل کننده مباحث درسنامه‌ها باشند.

کتاب عربی انسانی، جامع کنکور انتشارات مشاوران آموزش

کتاب عربی انسانی انتشارات مشاوران آموزش، مباحث و سرفصل‌های سه کتاب عربی دهم، یازدهم و دوازدهم را دربرگرفته و تعداد زیادی تست دارد. درسنامه و تست‌های کتاب پر از نکات کنکوری است و بخش پاسخنامه تشریحی هم به منظور آشنایی با ترفندهای تست زنی و نکات مهم تست‌های کنکور سالهای گذشته در کتاب گنجانده شده است.

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای کنکور انسانی آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر