صفحه نخست / معرفی کتاب / سؤالات پرتکرار فیزیک کنکور تجربی

سؤالات پرتکرار فیزیک کنکور تجربی

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/18 322 زمان مطالعه: 1 دقیقه
درس فیزیک کنکور تجربی از نظر داوطلبان این رشته، درسی است که با وجود دشواری، می‌توان با آن کنار آمد.

با این حال میانگین درصد درس فیزیک در کنکور سالهای گذشته نشان می‌دهد که هنوز هم خیلی از داوطلبان با درس فیزیک مشکل اساسی دارند. به همین دلیل شاید دانستن سؤالات پر تکرار فیزیک کنکور تجربی بتواند بر روی درصد داوطلبان کنکور تجربی تأثیر مهمی بگذارد. از طرف دیگر مباحثی هستند که خواندنشان راحت است ولی می‌توان با تسلط بر آنها تست‌های بیشتری زد و درصد درس فیزیک را به سادگی بالاتر برد. در این مطلب به این مباحث و تست‌ها می‌پردازیم و داوطلبان کنکور تجربی را با مباحثی آشنا می‌کنیم که به شدت رتبه خیز هستند:

مباحث پرتکرار درس فیزیک تجربی

بررسی تست‌های کنکور تجربی نشان می‌دهد که بعضی از مباحث درس فیزیک سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نسبت به بقیه پرتکرارتر هستند و در تست‌ها بیشتر طرح شده‌اند. این مباحث شامل ۳ یا ۴ تست از فیزیک اتمی و هسته‌ای از فیزیک پایه دوازدهم، ۳ تست از فصل الکتریسته ساکن و ۲ تست از فصل مغناطیس و القای الکترومغناطیس از فیزیک یازدهم، ۳ تست از فصل دما و گرما و ۲ تست از خواص فیزیک مواد از فیزیک پایه دهم است.

فیزیک کنکور تجربی را چطور بخوانیم؟

اگر سه کتاب فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم را پیش روی خودتان گذاشته‌اید اما گیج و سردرگم هستید که چطور آنها را بخوانید و از کدام مباحث شروع کنید، بهتر است به این فرمول دقت کنید. توصیه کارشناسان و مشاوران تحصیلی این است که فیزیک را اول از مبحث سینماتیک و سپس دینامیک شروع کنید. بعد از آن به سراغ مباحثی بروید که پیش‌نیاز سایر مباحث فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است. با خواندن مباحث پیش‌نیاز دیگر می‌توانید کتابهای فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم را به ترتیبی که مایلید بخوانید. خیلی از داوطلبان در این مرحله تصمیم می‌گیرند بعضی از مباحث را به کلی نادیده بگیرند. این مباحث از جمله موضوعات و سرفصل‌های نسبتاً دشوار کتاب فیزیکند و شامل فصل‌های کار و انرژی، دما و گرما، الکتریسته جاری، حرکت شناسی، نیروشناسی و نوسان است.

چطور با خواندن چند فصل فیزیک را ۵۰ درصد بزنیم؟

با توجه به بودجه‌بندی تست‌های فیزیک کنکور می‌توانید جوری برنامه‌ریزی و مطالعه کنید که با خواندن چند فصل بتوانید فیزیک را پنجاه درصد بزنید. اگر این درصد برایتان مطلوب است به فصل‌های اندازه‌گیری و ویژگی‌های ماده از فیزیک پایه دهم، الکتریسته ساکن و مغناطیس و القای الکترومغناطیس از فیزیک یازدهم و فیزیک اتمی و هسته‌ای از فیزیک پایه دوازدهم توجه کنید. پراکندگی تست‌ها در این چند فصل بالاست و با تسلط بر آنها و تست زنی به مقدار لازم می‌توانید فیزیک را پنجاه درصد بزنید.

حفظیات و مسائل فیزیک تجربی

بخش حفظیات فیزیک کنکور تجربی چندان زیاد و قابل توجه نیست. با این حال داوطلبان باید بدانند که بخش‌هایی از فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم حفظ کردنی است و بقیه سرفصل‌ها شامل فرمول و حل مسائل فیزیک. بنابراین باید در حین مطالعه فیزیک و مرور مباحث آن به این نکته توجه کنید. فرمول‌ها را جداگانه بنویسید و یادداشت‌برداری کنید و نکات مهم مباحث حفظ کردنی را هم بنویسید و در هر بار که وقت خواندن درس فیزیک بود، این نکات را مرور کنید. برای اینکه فرمول‌های فیزیک ملکه ذهنتان شوند، باید نمونه سؤال حل کنید و تست بزنید. فقط از این راه می‌توانید شیوه به کارگیری فرمول‌ها را در انواع و اقسام سؤالات یاد بگیرید و بفهمید چطور این فرمول‌ها در تست‌ها استفاده می‌شوند. برای یادگیری راه‌حل‌های کنکوری و سریع هم باید از کتابهای تست کمک بگیرید. معمولاً در درسنامه‌ها و پاسخنامه‌های کتابهای کمک آموزشی و تست کنکور این راه‌حل‌های کنکوری و کوتاه آموزش داده شده‌اند.

اگر برای قبولی در کنکور تجربی به کتابهای کمک درسی نیاز دارید، بهتر است به سایت ایران بوک سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر