صفحه نخست / تازه های کتاب / تکنیک های تست زنی کنکور

حتماً می‌دانید که موفقیت در کنکور تا حد زیادی به سرعت و مهارت شما در تست زنی وابسته است. بسیاری از دانش‌آموزان با وجود تسلط کافی بر مباحث دروس عمومی و اختصاصی کنکور باز هم رتبه خوبی کسب نمی‌کنند.

دلیلش این است که داوطلبان برای انتخاب گزینه صحیح و همچنین تجزیه و تحلیل تست وقت زیادی را تلف می‌کنند و در نهایت با کمبود زمان مواجه می‌شوند. اما برای افزایش سرعت تست زنی و همچنین انتخاب گزینه صحیح در کمترین زمان ممکن تکنیک‌هایی وجود دارد.

زمان پاسخگویی به هر سؤال را مدیریت کنید

کنکور دو دفترچه دارد که شامل دفترچه سؤالات عمومی و دفترچه سؤالات اختصاصی است. تعداد سؤالات و زمانی که برای پاسخگویی به هر درس اختصاص یافته هم مشخص است. بنابراین می‌توانید پیش از جلسه کنکور مدیریت زمان را یاد بگیرید و بسنجید که پاسخ دادن به هر سؤال چقدر زمان می‌برد. مثلاً به طور میانگین ۲۵ تست ریاضی را در چه مدت زمانی می‌زنید؟ آیا این زمان بیشتر از زمان اختصاص یافته به این درس است؟ در صورتی که این زمان بیشتر باشد باید مدیریت زمان را یاد بگیرید و زمانتان را با زمان مشخص شده منطبق کنید. در این حالت سر جلسه کنکور هم با همان مدت زمان به تست‌ها پاسخ می‌دهید.

برای اینکه مدیریت زمان را یاد بگیرید، باید در طول مدتی که برای کنکور درس می‌خوانید برای این موضوع تمرین کنید. قرار نیست این مهارت را یک شبه یاد بگیرید. بعضی از داوطلبان برای کسب این مهارت در طول یک سال تمرین و تلاش می‌کنند و بدون اینکه به خودشان فشار بیاورند، مدیریت زمانرا به عنوان تکنیک تست زنی یاد می‌گیرند.

پریدن از روی سؤالات سخت

سؤالات سخت و دشوار مثل سرعت‌گیر عمل می‌کنند. هدف آنها این است که فکرتان را درگیر کنند تا زمان لازم برای پاسخ به تست را از دست بدهید. پس شما هم مقابله به مثل کنید و با پرش از روی این سؤالات وقت‌تان را ذخیره کنید. این راه می‌تواند یک تکنیک تست زنی ساده باشد.

فقط یادتان نرود که سؤالات سخت را علامت‌گذاری کنید. بعد از اینکه تمام سؤالات آن درس را پاسخ دادید به سراغ سؤالات سخت بروید و درباره پاسخ‌شان فکر کنید. با این تکنیک خیالتان راحت است که سؤالات ساده‌ و متوسط را جواب داده و امتیاز آنها را از دست نداده‌اید.

پاسخ‌ها را کامل و دقیق بخوانید

این شیوه که به محض دیدن اولین کلمه در یک گزینه، آن را به عنوان گزینه صحیح انتخاب کنید، ممکن است مشکلات ساز شود. دلیلش این است که گاهی گزینه‌ها طولانی هستند و نکته اصلی تست وقتی روشن می‌شود که گزینه را کامل و دقیق بخوانید. پس کمی تأمل کنید و گزینه‌ها را یکی یکی بخوانید. مطمئن باشید که این کار وقت زیادی نمی‌گیرد و باعث نمی‌شود که از تست‌های دیگر جا بمانید.

نکته تست را پیدا کنید

بعضی از تست‌ها مفهومی هستند و باید مفهوم آن را از دل سؤال دربیاورید. توجه به این نکته به خصوص برای درس‌هایی مثل ادبیات فارسی و یا دین و زندگی بسیار مهم است. اگر سؤال را با دقت مطالعه کنید، به نکته پنهان آن پی می‌برید. با دانستن این نکته متوجه منظور تست خواهید شد و خیلی زود گزینه صحیح را پیدا می‌کنید. یادتان باشد که خواندن دقیق سؤال بر هر داوطلبی واجب است و این نکته برای تمام دروس اختصاصی و عمومی لازم و ضروری است.

تست زنی مبحث بندی شده

بعضی از داوطلبان برای مطالعه بعضی دروس فقط بر روی چند مبحث خاص تمرکز داشته‌اند. مثلاً فقط مبحث معادله و نامعادله را در ریاضی مطالعه کرده‌اند. بنابراین فقط می‌توانند تست‌های مربوط به این مبحث را جواب دهند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، حواستان باشد که وسوسه نشوید تا یکی دو تست خارج از مبحث را هم بدون تسلط بر مبحث و آمادگی ذهنی جواب دهید. این کار می‌تواند سرپیچی از این تکنیک تست زنی باشد و برایتان نمره منفی بیاورد. پس فقط مبحث موردنظر خود را از میان تست‌ها پیدا کرده و سپس جواب دهید.

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای کنکور سراسری آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.
 

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر