صفحه نخست / تازه های کتاب / رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از رشته‌های مربوط به زیر گروه علوم تجربی است. این رشته از سوی بسیاری از داوطلبان مورد توجه قرار می‌گیرد.

در انتخاب رشته پرستاری، علاقه شخصی نقش بسیار مهمی دارد. چون این رشته، رشته‌ای چالش‌برانگیز است و سختی‌های خاص خودش را دارد. در این مطلب قصد داریم این رشته را با جزئیات آن معرفی کنیم. اگر داوطلب کنکور تجربی هستید و به انتخاب این رشته فکر می‌کنید و مایلید با آینده شغلی آن آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید.

زیر گروه پرستاری در گروه علوم تجربی

زیر گروه رشته پرستاری در واقع زیر گروه ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی است. طول دوران تحصیل در این رشته ۴ سال بوده و پس از آن دانشجویان در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شوند. رتبه لازم برای قبولی در رشته پرستاری نیز به منطقه و دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. از طرفی این رشته در دانشگاه‌های پردیس خودگردان هم پذیرش دارد و افرادی که می‌خواهند حتماً در آن پذیرفته شوند، می‌توانند این دانشگاه‌ها را هم در نظر بگیرند.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری

شما برای تحصیل در رشته پرستاری باید واحدهای عملی زیادی را بگذرانید. دانشجویان این رشته باید بخشی از دروس خود را به صورت عملی و در فضای بیمارستان بگذارنند. این نکته مهمی است که هر داوطلبی پیش از انتخاب رشته باید به آن توجه کند. از سوی دیگر این رشته جز رشته‌هایی است که دانشجویان آن پس از فارغ التحصیلی باید دوره‌ دو ساله طرح را نیز بگذارنند.

سختی‌های شغل پرستاری

داوطلبان باید بتوانند تصویر دقیقی از شغل پرستاری و آینده آن داشته باشند. اگر تنها به پرستاری علاقه دارید؛ اما نمی‌دانید در آینده قرار است در چه شرایطی و به چه شکلی کار کنید، یعنی تصورتان نادرست و ناقص است. پرستاران فقط در بیمارستان کار نمی‌کنند. آن‌ها در مراکز درمانی، درمانگاه‌ها، مراکز نگه‌داری از بیماران، کودکان استثنایی و... نیز مشغول به کار می‌شوند.

در بیمارستان پرستارها شیفت‌های مختلفی دارند. ممکن است در طول یک ماه ناچار شوند شیفت شب را بپذیرند و یا در روزهای تعطیل، عید نوروز، مناسبت‌های خاص نیز مجبور شوند شیفت بگیرند و کار کنند. در واقع پرستاران مثل سایر کارمندان و شاغلان تعطیلات ندارند.

علاوه بر این شرایط، پرستاران با بیماران مختلفی سروکار دارند. حتی ارتباط آنها با بیماران بیشتر از ارتباط پزشک با بیمار است. پرستاران به وضع بیماران رسیدگی می‌کنند و گاهی بیماران شرایط نامساعد و نامناسبی دارند. برای بسیاری از افراد علاقه مند به رشته پرستاری حضور در بیمارستان و رسیدگی به بیماران لذت‌بخش است. چرا که پرستاران در بهبود وضع بیمار و کمک به درمان آن‌ها نقشی مؤثر دارند. بنابراین می‌توان گفت که پرستاران با وجود دشواری‌های شغلی‌شان از انسانیت و شرافت بالایی برخورداند.

ادامه تحصیل در رشته پرستاری

شما همچنین می‌توانید برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری چند گرایش مختلف را انتخاب کنید. گرایش‌های مقطع ارشد شامل داخلی جراحی، اطفال، مدیریت، بهداشت، روان پرستاری، پرستاری ویژه، اپیدمیولوژی، آناتومی، فیزیولوژی و بافت شناسی است. بسیاری از پرستاران برای ارتقا شغلی و داشتن درآمد بالاتر بعد از فارغ التحصیلی تصمیم می‌گیرند تا در کنکور کارشناسی ارشد نیز شرکت کنند.

رشته پرستاری برای چه کسانی مناسب است؟

انتخاب رشته پرستاری در کنار علاقه شخصی نیازمند داشتن شخصیت و روحیه‌ای متناسب با شرایط کاری این رشته است. شما باید بتوانید محیط بیمارستان، حضور مدام در کنار بیماران و خانواده‌های آنان را بپذیرید. باید از نظر جسمی نیز توانایی شیفت‌های شب را داشته باشید و بتوانید با انرژی کافی به وظایف‌تان رسیدگی کنید. از طرفی شما باید بپذیرید که گاهی در روزهای تعطیل در کنار خانواده‌تان نباشید و با عشق و علاقه‌ای که از یک پرستار انتظار می‌رود، به کارتان مشغول شوید. این نکته بر کسی پوشیده نیست که همه ما گاهی از کار و شرایط کاری‌مان خسته می‌شویم؛ اما در نهایت باید از کلیت شغل‌مان راضی باشیم تا بتوانیم به وظایف‌مان ادامه دهیم.

منابع خود برای قبولی در رشته پرستاری را از وبسایت بانک کتاب با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر