صفحه نخست / تازه های کتاب / منابع کنکور ریاضی

براساس اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور حدود ۱۴۲،۰۶۲ نفر داوطلب شرکت در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک در کنکور سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.

هر ساله داوطلبان قبل از شروع مطالعه برای کنکور، منابع دقیق کنکور ریاضی را بررسی می‌کنند تا بتوانند بر اساس آنها برنامه‌ریزی درست‌تری داشته باشند. در ادامه به بررسی منابع کنکور ریاضی می‌پردازیم:

منابع دروس تخصصی کنکور ریاضی

دروس تخصصی کنکور ریاضی شامل سه درس ریاضیات و شیمی و فیزیک است. این سه درس هر کدام شامل چند کتابند که در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مطالعه کرده‌اید. ریاضیات شامل هندسه ۱ و ۲ و ۳، آمار و احتمال، حسابان ۱ و ۲ و ریاضیات گسسته است. فیزیک هم شامل فیزیک دهم و یازدهم و دوازدهم است. ماده امتحانی شیمی هم شامل شیمی ۱ و ۲ و ۳ است.

منابع دروس عمومی کنکور ریاضی

دروس عمومی کنکور برای سه گروه آزمایشی یکسان بوده و شامل عربی دهم، یازدهم و دوازدهم، فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم، دین و زندگی دهم، یازدهم و دوازدهم و زبان انگلیسی دهم، یازدهم و دوازدهم است.

وضعیت دروس اختصاصی در کنکور سال قبل

بررسی درصدهای مواد امتحانی کنکور ریاضی نشان می‌دهد که خیلی از داوطلبان در دروس اختصاصی درصد پایینی می‌گیرند. به عنوان مثال ۲۵ هزار نفر در کنکور ریاضی سال ۹۹ درصدشان در درس ریاضی صفر بوده و ۵۸ هزار نفر هم درصدی بین صفر تا ۹.۹ درصد داشته‌اند. این دو گروه بیشترین تعداد را بین سایر درصدهای کسب شده در درس ریاضی تشکیل می‌دهند. بنابراین با وجود تقاضای کمتر، کنکور ریاضی همچنان برای داوطلبان دشوار است. خیلی از شرکت کنندگان با حذف یکی دو منبع، تمرکزشان را بر روی یک درس می‌گذارند.

چرا تمرکز بر روی یک درس اشتباه است؟

اگر داوطلبی بر روی درسی تمرکز بیشتری بگذارد و توجهش از دروس دیگر کم شود؛ با سقوط رتبه کنکور مواجه می‌شود. حتی اگر در آن درس به خصوص درصد خوبی بگیرد باز هم نتیجه برایش رضایت‌بخش نخواهد بود. بنابراین این تصور که اگر یک درس خاص را صد در صد بزنید، پس رتبه‌ خوبی می‌گیرید، اشتباهی است که نباید دچارش شوید. ضمن اینکه صد در صد زدن یک درس هم به سادگی امکان‌پذیر نیست. آنچه باعث موفقیت در کنکور و کسب رتبه قابل قبول می‌شود، گرفتن درصدهایی نزدیک به هم در تمام دروس است. شیوه احتساب رتبه کنکور به شکلی است که داوطلبانی که برای تمام دروس وقت گذاشته‌اند رتبه بهتری از داوطلبانی می‌گیرند که تلاش دارند یک درس را صد در صد بزنند.

برنامه ریزی برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی

برای داشتن برنامه ای دقیق برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی باید به زمان توجه کنید. چقدر زمان دارید؟ فاصله‌تان تا کنکور چند ماه است؟ وضعیت تحصیلی‌تان چگونه است؟ چقدر نیاز به مرور و مطالعه جدی مباحث دارید؟ آیا برای تست زنی آماده شده‌اید؟ براساس جوابی که به هر سؤال می‌دهید وضعیت‌تان متفاوت خواهد بود. اما از آنجایی که تعداد دروس تخصصی کنکور ریاضی محدود است، می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید.

مطالعه برای کنکور ریاضی: تابستان

 اگر قرار است از تابستان مطالعه‌تان را شروع کنید، می‌توانید ۸۰ درصد برنامه‌تان را به دروس اختصاصی و ۲۰ درصد آن را به دروس عمومی اختصاص دهید. دروس اختصاصی را به گونه‌ای تقسیم کنید که متناسب با وضعیت تحصیلی‌تان در آن درس باشد. اگر در درس فیزیک ضعیف و در درس شیمی قوی هستنید، پس برای تقویت درس فیزیک زمان ویژه‌ای در نظر بگیرید.

مطالعه برای کنکور ریاضی: پاییز

در فصل پاییز باید ۷۰ درصد زمانت را به دروس اختصاصی و ۳۰ درصد را به دروس عمومی اختصاص دهی. این زمان می‌تواند شامل مطالعه، مرور مباحث و تست زنی باشد.

مطالعه برای کنکور ریاضی: زمستان

در فصل زمستان می‌توانی دروس اختصاصی و عمومی را به نسبت ۶۰ درصد و ۴۰ درصد مطالعه کنی. اگر تا اینجای برنامه را خوب پیش رفته باشی، آماده‌ای تا وارد دوره جمع‌بندی شوی.

مطالعه برای کنکور ریاضی: دوره جمع بندی

دوره جمع بندی وقت تست زنی است. بهتر است برای این دوره به سراغ کتابهایی بروی که بانک تست هستند و یا کتابهای کمک آموزشی که تحت عنوان جامع منتشر شده‌اند و دروس سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را در خود داردند.

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای تست های درس ریاضی آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر