صفحه نخست / معرفی کتاب / دروس مهم کنکور انسانی

کنکور انسانی در مقایسه با دو گروه آزمایشی دیگر آسان به نظر می‌رسد اما تجربه داوطلبان رشته انسانی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. داوطلب کنکور انسانی با کلی دروس عمومی و اختصاصی روبه‌روست.

اگر به رشته ریاضی فیزیک نگاهی بیندازید، می‌بینید که به جز دروس عمومی که در همه رشته‌ها و گروه‌ها یکسان است، دروس تخصصی این رشته کم و محدودند. داوطلبان رشته ریاضی هم مشکل کمتری دارند و با توجه به بودجه بندی سؤالات کنکور برای خودشان برنامه ریزی می‌کنند.

اما داوطلبان رشته انسانی با کلی دروس اختصاصی طرف هستند که هر کدام برای خودش کلی مباحث متنوع و مختلف دارد و از نظر سختی دست کمی از دروس اختصاصی رشته‌های ریاضی و علوم تجربی ندارد.

در واقع دروس رشته انسانی ظاهرشان ساده به نظر می‌رسد، فقط کافی است به یکی بگویید درس تاریخ و جغرافیا از دروس عمومی رشته انسانی است، آن وقت بهتان می‌گوید که تاریخ و جغرافی که چیزی نیست! همه تاریخ و جغرافی بلدند! این درس که به پای حسابان و دیفرانسیل نمی‌رسد.

در حالی که اگر بتوانیم مقایسه‌شان کنیم، دروس اختصاصی رشته انسانی به اندازه حسابان و دیفرانسیل دشوارند. بیایید بحث مقایسه را کنار بگذاریم و ببینیم دروس مهم کنکور انسانی کدامند؟ اگر وقت کمی داشته باشید، بهتر است روی کدام دروس بیشتر سرمایه‌گذاری کنید؟

دروس عمومی مهم کنکور انسانی

دو درس ادبیات فارسی و دین و زندگی از دروس عمومی مهم کنکور انسانی هستند. توجه داوطلبان به این دو درس بیشتر از بقیه است. دلیلش این است که این دروس از نظر مباحث قابل فهم‌تر هستند و ارتباط برقرار کردن با آنها هم ساده‌تر است. خیلی از داوطلبان که مطالعه برای کنکور را دیرتر شروع می‌کنند به این دو درس توجه زیادی دارند و تلاش می‌کنند با خواندن بخش‌های مهم هر کدام، درصد خوبی در آنها بگیرند.

مطالعه ادبیات فارسی و دین و زندگی در عین مفهومی بودن، پیچیدگی کمتری دارد و داوطلبان می‌توانند با استفاده از کتاب های کمک آموزشی که درسنامه‌های طبقه بندی شده و جامعی دارند، خیلی زود مطالب مهم را یاد گرفته و تست های مرتبط را جواب دهند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید در کنکور رشته انسانی شرکت کنید، نباید به هیچ وجه از این دو درس غافل شوید. چون تمام رقبایتان برای این دو درس آمادگی بهتر و بیشتری دارند. پس خوب است که با چند کتاب کاربردی برای این دو درس آشنا شوید:

جمع بندی ادبیات فارسی مهر و ماه

کتاب جمع بندی ادبیات فارسی انتشارات مهر و ماه که مباحث و تست‌ های سه کتاب ادبیات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را در خود دارد، برای دوره جمع‌ بندی و به طور کلی برای دوره‌ای که می‌خواهید بیشترین بهره را از مباحث ادبیات فارسی ببرید، بسیار مناسب است.

فصل‌های این کتاب براساس موضوعات مختلف درس ادبیات واژگان، املا، دستور زبان، آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی و تاریخ ادبیات است. فصلی هم به آزمون‌های جامع اختصاص داده شده تا بتوانید به مقدار کافی تست بزنید.

میکرو گاج دین و زندگی جامع

کتاب میکرو گاج دین و زندگی جامع دو جلد دارد؛ جلد اول شامل شرح و توضیح درس‌های سه کتاب دین و زندگی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است و جلد دوم پاسخنامه تشریحی تست‌های جلد اول را در خود دارد.

بنابراین با داشتن این دو جلد می‌توانید نکات مهم و کنکوری مربوط به دین و زندگی را هم بخوانید. درسنامه های کتابهای میکرو گاج به شیوه‌ای طراحی شده که کمترین نیاز را به کتاب درسی داشته باشید و بتوانید همراه با خواندن مباحث تست هم بزنید.

دروس اختصاصی مهم کنکور انسانی

از بین دروس اختصاصی، درس‌های اقتصاد و روانشناسی، جامعه‌شناسی و فلسفه و منطق اهمیت بیشتری دارند. اهمیت این درس‌ها از این جهت است که بتوانید تا حدی به آنها مسلط باشید که در رقابت با سایر داوطلبان عقب نمانید و با آوردن درصد پایین در این دروس رتبه‌تان از حد انتظارتان پایین‌تر نشود.

بنابراین باید این درسها را بخوانید تا بتوانید در میدان رقابت از بقیه جلو بیفتید و در سایر درسهای اختصاصی رشته انسانی هم خودی نشان بدهید. پس اهمیت این دروس به این معنی نیست که بیخیال بقیه درس‌ها شوید و کلاً از خواندنشان صرف نظر کنید.

معنیش فقط این است که به اندازه کافی بر اقتصاد، روانشناسی، جامعه‌شناسی و فلسفه و منطق مسلط باشید. اگر می‌پرسید چطور؟ بهتر است به کتاب های زیر هم توجه داشته باشید. این کتاب ها می‌توانند تا حد مطلوبی شما را برای کنکور آماده کنند:

پرسش های چهار گزینه‌ای اقتصاد خیلی سبز

کتاب اقتصاد انتشارات خیلی سبز با تمرکز بر تست و پرسش‌ های چهار گزینه‌ای به تو کمک می‌کند در درس اقتصاد آمادگی لازم را به دست بیاوری. این کتاب همچنین درسنامه‌ای کامل و جامع دارد که با استفاده از آن کل مباحث اقتصاد برایت مرور می‌شود.

میکرو طلایی روانشناسی جامع کنکور گاج

کتاب میکرو طلایی روانشناسی جامع کنکور گاج شامل درسنامه‌های کامل، تست‌های فراوان و پاسخ‌های روان است. اگر برای تکمیل مطالعه روانشناسی‌ به جزوه و کتاب خوب دیگری نیاز دارید تا در کنار کتاب درسی مطالعه کنید، این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پرسش‌های چهار گزینه‌ای جامعه‌شناسی جامع خیلی سبز

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای جامعه شناسی جامع خیلی سبز مباحث کتاب جامعه شناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد. اگر به دنبال کتابی هستید که درسنامه‌های خوبی داشته باشد، این کتاب بسیار مناسب است. بهتر است از این کتاب برای قبل از دوره جمع بندی استفاده کنید تا مفاهیم کامل ملکه ذهنتان شود و با آمادگی به سراغ تست زنی بروید.

مینی میکرو طلایی فلسفه و منطق گاج

کتاب های مینی میکرو گاج برای مرور سریع در دوره جمع بندی مناسبند. این کتاب ها هم مباحث را به صورت کلی و فشرده در اختیارتان می‌گذارند و هم کلی تست دارند تا بتوانید در دوره جمع بندی بیشتر از قبل تست بزنید.

برای خرید بهترین منابع کنکور انسانی می‌توانید آن ها را از سایت بانک کتاب ایران با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر