صفحه نخست / تازه های کتاب / رشته داروسازی

رشته داروسازی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در گروه علوم تجربی است. این رشته را می‌توان جز بهترین رشته‌های این زیر گروه دانست که پس از پزشکی و دندانپزشکی نیازمند رتبه‌ای خوب برای قبولی است.

رشته داروسازی از نظر شرایط تحصیل و پس از آن شغل و درآمد شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با رشته پزشکی و دندانپزشکی دارد. بهتر است داوطلبان کنکور تجربی پیش از انتخاب رشته به تمام جوانب این شغل توجه کنند و سپس دست به انتخاب رشته بزنند. در این مطلب قصد داریم جزئیات این رشته را با شما در میان بگذاریم. اگر رشته داروسازی جز اهداف و آرزوهای شماست، خواندن این مطلب را به شما هم پیشنهاد می‌کنیم.

دوران تحصیل در رشته داروسازی

همان‌طور که می‌دانید زیر گروه رشته داروسازی در  واقع زیر گروه دو از گروه آزمایشی علوم تجربی است. دوران تحصیل در این رشته شش است. دانشجویان رشته داروسازی پس از فارغ التحصیلی باید دوران دو ساله طرح را نیز بگذرانند. دروس و مباحثی که دانشجویان این رشته با آن سروکار دارند پر از اصطلاحات تخصصی و علمی است که نیازمند داشتن حافظه‌ای قوی و همچنین دانش کافی در زبان انگلیسی است.

آینده شغلی برای رشته داروسازی

اشغال در رشته داروسازی مختلف و در بخش‌های متفاوت است. فارغ التحصیلان رشته داروسازی پس از گذراندن دوره طرح خود می‌توانند در داروخانه‌ها و یا در کارخانه‌های تولیدی و تخقیقاتی مشغول به کار شوند. این افراد به دلیل داشتن اطلاعات تخصصی حوزه داروسازی از نظر درآمد نیز وضعیت خوبی خواهند داشت.

دروس مهم رشته داروسازی

اگر دانش‌آموز رشته تجربی هستید و هدفتان قبولی در رشته داروسازی است، باید دروس ریاضی، شیمی و زیست شناسی را تا حد امکان بخوانید. این دروس بالاترین ضریب‌ها را در کنکور دارند و کسی که بتواند درصد بالایی در این درس‌ها بیاورد، امکان پذیرفته شدن در رشته داروسازی را خواهد داشت. درس شیمی به خصوص به دلیل داشتن ارتباط با حوزه داروسازی اهمیت بیشتری دارد.

رشته داروسازی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته داروسازی برای افرادی مناسب است که به شیمی، ساختارهای شیمیایی مواد و ترکیب و ساخت داروها علاقه دارند. این افراد باید در درس شیمی قوی باشند. علاوه بر اینها رشته داروسازی برای کسانی که مایل نیستند به اندازه پزشکان و پرستاران و دندانپزشکان با بیماران سروکار داشته باشند نیز رشته مناسبی است. به ویژه اینکه بعضی از داروسازان به طور کلی می‌توانند از فضای داروخانه هم دور باشند و در کارخانه‌ها و موسسات مربوط به تحقیق و تولید دارو مشغول به کار شوند.

داروسازی یا دندانپزشکی؟

معمولاً افرادی که رتبه تک رقمی می‌آورند اول از همه به رشته پزشکی فکر می‌کنند. اما اگر داوطلبی بخواهد رشته‌ای غیر از پزشکی را انتخاب کند، ممکن است بین داروسازی و دندانپزشکی دچار تردید شود. نکته مهم این است که این دو رشته از نظر دوران تحصیل شرایط مشابه هم دارند. مثلاً طول دوران تحصیل در داروسازی و دندانپزشکی حدود شش سال است و هر دو نیازمند گذراندن دوره طرح هستند. 

با این حال از نظر فضای شغلی بسیار با هم متفاوتند. شاید بهتر باشد به شخصیت و علاقه و جزئیات شغلی هر کدام بیشتر توجه کنید تا بتوانید انتخاب دقیق‌تر و مناسب‌تری داشته باشید. آیا به دنیای داروها و ساختار آنان و پژوهش در این زمینه علاقه دارید یا مایلید وارد حوزه دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان شوید؟ دقت کنید که در هر دو مورد شما باید فردی دقیق و سختکوش باشید چون هم دندانپزشکی و هم داروسازی حساسیت‌های خاص خود را دارند و دروس آنها نیز تخصصی و دشوار است.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

فارغ التحصیلان رشته داروسازی در واقع مدرک پزشکی عمومی دارند. فارغ التحصیلان میتوانند برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی وارد مقطع تخصصص شوند. گرایش‌های این مقطع شامل شیمی دارویی، داروسازی بالینی، داروشناسی، فارماسیوتیکس، سم شناسی، کنترل دارو، بیوتکنولوژی دارویی، نانو فناوری دارویی، اقتصاد و مدیریت دارو، فارماکوگنوزی و داروسازی هسته‌ای یا رادیو فارماسی است.

بهترین منابع برای قبولی در رشته داروسازی را از بانک کتاب ایران با تخفیف بخرید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر