صفحه نخست / تازه های کتاب / استرس کنکور

استرس کنکور دغدغه بسیاری از داوطلبان کنکور است. داوطلبان تمایل دارند تا با روش‌هایی بر این استرس غلبه کنند؛ با این حال هر چه به زمان کنکور نزدیک‌تر می‌شوند، استرس هم زیادتر می‌شود!

آیا شما هم با استرس کنکور درگیرید و آن را تجربه کرده‌اید؟ تا به حال از چه روش‌هایی برای مدیریت این استرس استفاده کرده‌اید و این روش‌ها تا چه اندازه نتیجه بخش بوده‌اند؟ در این مطلب به استرس کنکور، راهکارهای مدیریت آن و عوارض استرس بر کنکور می‌پردازیم. اغلب با این موضوع درگیر هستید و یا فکر کردن به کنکور استرستان را تا چند برابر افزایش می‌دهد، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

استرس کنکور چیست؟

در یک تعریف کلی استرس را پاسخ بدن به شرایط و وضعیت محیطی فرد می‌دانند. یعنی شما می‌دانید که یک آزمون دشوار در راه است و حتی فکر کردن به آن به شما استرس می‌دهد. استرس باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود. این هورمون‌ها نیز باعث افزایش تپش قلب و افزایش سطح هوشیاری در فرد می‌شوند. اما نکته مهم این است که نمی‌توان هر نوع استرسی را استرس تخریب کننده دانست.

استرس کنکور لحظه‌ای شاید حتی برایتان خوب باشد چون به یادتان می‌آورد که دوباره به سوی کتاب‌هایتان بروید و طبق برنامه کنکور مطالعه کنید. اما استرسی که به شکل طولانی مدت با عوارضی مثل بیخوابی، کمبود انرژی، تغییر فشار خون و در مواردی افسردگی همراه باشد، نیاز به مراجعه به روانپزشک و مشاور دارد.

چطور بر استرس کنکور غلبه کنیم؟

برای اینکه بتوانید مطالعه‌ای با کیفیت داشته باشید و به صورت منظم طبق برنامه تان جلو بروید، باید استرس کنکور را از خود دور کنید. ضمن اینکه باید بدانید برای برخی از داوطلبان کنکور بخشی از این استرس ناشی از عقب ماندن از برنامه، شروع دیر هنگام برای مطالعه و تلنبار شدن دروس است. پس در مرحله اول باید این موارد را رفع کرده و همزمان با برنامه پیش بروید. پس از آن می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

مطالعه به روش صحیح

بسیاری از داوطلبان گمان می‌کنند همین که روزی دوازده تا شانزده ساعت مطالعه کنند، کافی است و باعث موفقیت آنان در کنکور می‌شود. این در حالی است که روش مطالعه شما باید صحیح و اصولی باشد. مثلاً شما نمی‌توانید درس زیست شناسی را به همان روش درس فیزیک بخوانید. باید برای هر کدام روش صحیحی برای مطالعه داشته باشید و بتوانید مباحث مفهومی را به خوبی یاد بگیرید و درک کنید.

تنظیم ساعات خواب

یادتان باشد که برای مطالعه‌ای دقیق و باکیفیت به خوابی باکیفیت هم نیاز دارید. اگر خوابتان دچار مشکل باشد، مطالب در ذهنتان نمی‌مانند، سطح انرژی‌تان کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانید مطابق با برنامه‌تان جلو بروید. پس همیشه حواستان به ساعات خوابتان باشد. حتماً می‌دانید که بدنتان به طور معمول به چند ساعت خواب نیاز دارد و براساس همان ساعت خواب‌تان را تنظیم کنید.

تست زنی زمان‌دار و بدون زمان

تست زنی برای هر داوطلبی واجب است. شما باید در طول دوران مطالعه برای کنکور همواره تست بزنید. اما باید در ابتدای تست زنی چندان به خودتان سخت نگیرید و بدون زمان تست بزنید. در صورتی که بخواهید از همان ابتدا برای جلسه آزمون اصلی کنکور آماده باشید، استرستان زیاد می‌شود. برای اینکه استرستان را کنترل کنید باید به تدریج برای تست زنی خود زمان بگیرید تا کم‌کم به تسلط کافی برسید.

به سلامت‌تان اهمیت دهید

ورزش و تغذیه در کنار خواب می‌توانند از شما فردی سالم بسازند که در حال افزایش آمادگی برای کنکور است. هر روز تمرین‌های ساده‌ای انجام دهید تا سطح انرژیتان افزایش پیدا کند و در کنار آن غذا و میوه‌های سالم مصرف کنید. باید بدانید که سلامتی شما از موفقیتتان در کنکور هم مهم‌تر است و نباید به خاطر رسیدن به هدفتان سلامتی‌ خود را به خطر بیندازید.

برای غلبه بر استرس کنکور و برنامه‌ریزی منظم می‌توانید انواع دفترهای برنامه‌ریزی را از سایت بانک کتاب ایران تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر