صفحه نخست / تازه های کتاب / قبولی روانشناسی از تجربی

روانشناسی جز رشته‌های شناور است و می‌توان از کنکور تجربی هم در این رشته پذیرفته شد.

رشته‌های شناور شامل آن دسته از رشته‌هایی هستند که داوطلبان سه گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک می‌توانند آنها را انتخاب کنند. رشته‌هایی مثل روانشناسی، مدیریت و یا تربیت بدنی از جمله رشته‌های شناور هستند. با توجه به اینکه داوطلبان از هر سه گروه آزمایشی می‌توانند رشته روانشناسی را انتخاب کنند، پس می‌توان گفت که در مجموع رقابت برای پذیرفته شدن در رشته روانشناسی چند برابر است. اما ضریب دروس اختصاصی و زیر گروه این رشته در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک متفاوت است. در ادامه این مطلب به این موارد و سایر شرایط برای قبولی در رشته روانشناسی از کنکور تجربی می‌پردازیم:

زیرگروه روانشناسی در کنکور تجربی

اگر می‌خواهید با کنکور تجربی در رشته روانشناسی به تحصیل بپردازید، باید حتماً زیر گروه این رشته را در گروه علوم تجربی پیدا کنید. براساس اطلاعات سازمان سنجش و آموزش کشور رشته روانشناسی در زیر گروه یک علوم تجربی قرار دارد. در این زیر گروه رشته‌های متنوعی وجود دارد که بسیاری از داوطلبان مایل به انتخاب آنها هستند. بنابراین شما می‌توانید با در نظر گرفتن تعدادی از رشته‌های زیر گروه یک علوم تجربی، خودتان را برای کنکور تجربی آماده کنید.

ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی در رشته روانشناسی

ضرایب دروس اختصاصی در زیر گروه یک کنکور تجربی به این شرح است: ضریب ریاضی ۲، ضریب زیست شناسی ۴، ضریب شیمی ۳، ضریب فیزیک ۲ و ضریب زمین شناسی صفر است. این ضرایب نشان می‌دهد که داوطلبی که می‌خواهد با کنکور تجربی در رشته روانشناسی پذیرفته شود، باز هم باید بر روی دروس اصلی رشته تجربی یعنی زیست شناسی، شیمی و ریاضی و فیزیک تمرکز کند.

رتبه لازم برای قبولی روانشناسی از تجربی

رشته روانشناسی، متقاضیان زیادی دارد. اما پذیرفته شدن در این رشته از طریق کنکور تجربی نسبت به کنکور انسانی ساده‌تر است.

دلیل اصلی این موضوع پرتقاضا بودن سایر رشته‌های تجربی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی است. اغلب داوطلبانی که رتبه خوبی در کنکور تجربی می‌آورد، این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند، بنابراین داوطلبانی با رتبه‌های بالاتر هم می‌توانند در رشته روانشناسی پذیرفته شوند. اما در کنکور انسانی رشته روانشناسی جز رشته‌های اصلی و خوب محسوب می‌شود و خیلی از داوطلبان بعد از رشته‌هایی مثل حقوق، به انتخاب رشته روانشناسی رو می‌آورند. مجموع ظرفیتی که به رشته روانشناسی در کل دانشگاه‌های کشور اعم از غیرانتفاعی و پیام نور اختصاص یافته حدود ۸ هزار نفر است؛ که از این تعداد فقط حدود ۵۰۰ نفر در دانشگاه‌های روزانه و سراسری پذیرفته می‌شوند.

میانگین درصد دروس اختصاصی برای قبولی روانشناسی

برای قبولی در رشته روانشناسی از طریق کنکور تجربی لازم است که میانگین دروس اختصاصی داوطلبان حتماً بالای ۲۰ درصد باشد. یعنی داوطلبان باید سعی کنند که تعدادی از تست‌های دروس ریاضی و فیزیک را نیز پاسخ دهند. توجه به سوالات پرتکرار هر درس و مرور مباحث مرتبط با آن و تست زنی منظم می‌تواند رسیدن به رتبه لازم برای قبولی در رشته روانشناسی را آسان کند. اگر مایلید در دانشگاه‌های روزانه و سراسری پذیرفته شوید باید وقت بیشتری را به مطالعه دروس اختصاص دهید.

رتبه لازم برای قبولی در روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه یک: ۲۸۴۵
پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه دو: ۴۷۸۷
پایین ترین رتبه قبول شده در منطقه سه: ۳۹۸۰

رتبه لازم برای قبولی در روانشناسی دانشگاه شیراز

پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه یک: 3895
پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه دو: 5982

رتبه لازم برای قبولی در روانشناسی دانشگاه خوارزمی

پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه یک: 3979
پایین‌ترین رتبه قبول شده در منطقه دو: 8504

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای کنکور تجربی آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر