صفحه نخست / تازه های کتاب / آموزش برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی برای کنکور اولین قدم در راه موفقیت در کنکور است. اما یک برنامه ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با هدف موفقیت در کنکور، برنامه ریزی کرد؟

داوطلبانی که برنامه ریزی دارند، می‌توانند مطمئن باشند که مسیر را با خیالی آسوده‌تر طی می‌کنند و کمتر از داوطلبانی که بدون برنامه درس می‌خوانند، نسبت به وضعیتشان آگاهی دارند. برای برنامه‌ریزی کنکور باید نکاتی را مدنظر داشته باشید تا بتوانید با بازدهی هر چه بیشتر برنامه را اجرا کرده و به موفقیت برسید. در این مطلب به آموزش برنامه ریزی کنکور می‌پردازیم تا داوطلبان بتوانند بدون نیاز به مشاوره خودشان برای کنکور برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی برای کنکور را از کی شروع کنیم؟

برای برنامه ریزی کنکور باید اول از همه بدانید که چقدر زمان دارید و وضعیتتان چطور است؟ اگر می‌خواهید از تابستان برای کنکور آماده شوید و بعد در طول سال تحصیلی به برنامه‌تان ادامه دهید و در نهایت اردیبهشت و خرداد سال بعد را به دوره جمع بندی اختصاص دهید، می‌توانید یک برنامه ریزی عالی و منظم داشته باشید. اما اگر دیرتر شروع کرده‌اید هم می‌توانید امیدوار باشید که با یک برنامه ریزی درست و دقیق خودتان را به بقیه می‌رسانید.

برنامه ریزی برای کنکور باید منطقی و مناسب باشد

برنامه ریزی کنکور نباید بیش از حد سخت و یا غیر قابل اجرا باشد. اگر در برنامه‌ریزی‌تان ۲۲ ساعت مطالعه را بگنجانید، آیا می‌توانید به آن عمل کنید؟ اگر در برنامه‌ریزی کنکور خودتان را ملزم کنید روزی هزار تست بزنید، چطور؟ فکر می‌کنید شدنی باشد؟ دلیل اینکه برنامه‌ریزی کنکور داوطلب به داوطلب متفاوت است، همین نکته است. بعضی داوطلبان می‌توانند روزی ۵ ساعت بخوابند و بعضی دیگر با خواب کمتر از ۸ ساعت دچار مشکلات شدیدی مثل عدم تمرکز، ضعف حافظه و... می‌شوند. بنابراین برنامه‌ریزی برای کنکور باید منطقی و قابل اجرا و متناسب با شرایط و ویژگی‌های شما باشد. 

چگونگی بخش بندی دروس و تعیین زمان مطالعه

ساعت مطالعه شما در تابستان بیشتر از زمان مطالعه در طول سال تحصیلی است. بنابراین باید این زمان‌ها را به طور دقیق مشخص کنید. مثلاً براساس تواناییهایتان می‌دانید که می‌توانید در تابستان ۸ ساعت درس بخوانید و حتی به مرور این زمان را افزایش دهید. پس این زمان را در طول روز پخش کشید و فعالیتهای دیگرتان مثل غذا خوردن، استراحت و... را هم به آن اضافه کنید تا در نهایت برنامه مطالعه‌تان مشخص شود. پس از آن دروس را در ساعات مطالعه بگنجانید.  

ضرایب دروس اختصاصی و عمومی را در نظر بگیرید

برای گنجاندن دروس در برنامه ریزی کنکور باید به دروس اختصاصی و عمومی توجه کنید. دروس اختصاصی را در ساعاتی قرار دهید که بیشترین تمرکز را دارید. دروس عمومی ساده‌تر را در انتهای روز بگنجانید که مطالعه‌شان چندان سخت نباشد. ضمن اینکه توجه به ضرایب دروس عمومی و اختصاصی هم می‌توانید میزان مطالعه آنها را در طول هفته تعیین کند. مثلاً درس زیست شناسی برای داوطلبان کنکور تجربی اهمیت زیادی دارد. این داوطلبان باید درس زیست شناسی را به مقدار بیشتری در طول هفته مطالعه و مرور کنند.

به بودجه بندی دروس توجه کنید

توجه به بودجه بندی دروس اختصاصی و عمومی به شما کمک می‌کند که بدانید کدام سرفصل‌های هر درس مهم‌ترند و باید بیشتر مرورشان کنید. این نکته برای دروسی که ضرایب بالایی دارند هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون داوطلبان می‌دانند که برای یک درس با ضریب بالای ۳ یا ۴ باید کدام سرفصل‌ها را بیشتر مطالعه کنند تا بتوانند درصد بالاتری در کنکور کسب کنند.

تست‌زنی و مرور جز جدانشدنی برنامه‌ریزی کنکور 

درست است که با شروع مطالعه برای کنکور لازم نیست که با سرعت بالا تست بزنید. اما به هر حال باید تست بزنید، حتی شده بدون در نظر گرفتن زمان. پس قسمتی از برنامه کنکورتان را به مرور مباحث و سرفصل‌ها، خواندن نمودارهای درختی درسنامه‌ها و بعد هم تست زنی اختصاص بدهید. از تست زنی نترسید و آن را به بعد موکول نکنید. تست زدن بهترین راه مرور دروس و کشف نکته‌های کنکوری است.

منابع دروس خود برای قبولی در کنکور را از وبسایت بانک کتاب با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر