صفحه نخست / نقد کتاب / یک کنکوری چند ساعت باید بخوابد؟

یک کنکوری چند ساعت باید بخوابد؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/05/02 411 زمان مطالعه: 1 دقیقه
داوطلب کنکور علاوه بر یک برنامه منظم برای مطالعه دروس اختصاصی و عمومی به ساعات خواب کافی هم نیاز دارد.

نمی‌توانید صبح تا شب و شب تا صبح را پای کتاب ها و تست ها بگذرانید و توقع داشته باشید رتبه خوبی در کنکور بیاورید. دلیلش این است که کم‌ خوابی یا بی خوابی هر آدمی را با مشکل مواجه می‌کند. شما به عنوان داوطلب کنکور باید به اندازه بخوابید، تغذیه سالمی داشته باشید، تحرک و نرمش را فراموش نکنید و با برنامه‌ای منطقی و منظم به مطالعه بپردازید. اما به نظرتان یک دانش آموز کنکوری باید چند ساعت بخوابد؟

خواب کافی را جدی بگیرید

آدم ها نیازهای متفاوتی دارند. بعضی داوطلبها با پنج یا شش ساعت خواب هم تمرکز کافی برای مطالعه را به دست می‌آورند و خستگی را از تن و روح شان دور می‌کنند. در حالی که داوطلبان دیگری با کمتر از هشت ساعت خواب نمی‌توانند پای مطالعه دروس بنشینند و اگر هم بنشینند جز چرت زدن کار مفید دیگری نمی‌کنند! پس باید بدانید که بدن شما به طور متوسط به چند ساعت خواب نیاز دارد. اما به طور کلی این زمان نباید از ۶ ساعت کمتر و از ۹ ساعت بیشتر شود. البته اگر طول مدت خوابتان مثلاً دوازده ساعت باشد، دو راه بیشتر ندارید؛ یا اینکه خودتان را تغییر دهید و ساعات خوابتان را به حد متعادل دربیاورید (چون دوازده ساعت خواب فقط برای گربه‌ها زمان معقولی محسوب می‌شود!) و یا این که به کلی بیخیال کنکور شوید. البته که افراد در طول دوره مطالعه برای کنکور آنقدر در فکر اجرای منظم برنامه‌شان هستند که محال است بتوانند بیش از حد بخوابند. مگر نه؟

وقتی خوابید مغزتان بیدار است

وقتی می‌خوابید مغزتان شروع به پردازش اطلاعات می‌کند. همه مباحثی که در طول مدت بیداری مطالعه کرده‌اید، در ساعات خواب بررسی و پردازش شده و به حافظه بلندمدتتان می‌رود. این مباحث می‌تواند درسنامه دین و زندگی یا تاریخ ادبیات، تست های درس ریاضی و فیزیک و یا نکات مهم و تکمیلی درس عربی باشد! آنچه برای مغزتان اهمیت دارد، این است که مطالب را در حافظه بلندمدت ذخیره کرده و از فراموش شدنشان جلوگیری کند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد کم خوابی جلوی این فرایند را می‌گیرد و اطلاعات در حافظه بلندمدت ذخیره نشده و خیلی زود از یاد می‌روند.  

خودتان را با تک رقمی ها مقایسه نکنید

گاهی وقت ها دانش‌آموزان مصاحبه‌ها و گفتگوهایی که با رتبه های تک رقمی کنکور انجام شده را با دقت می‌خوانند تا ببینند تک رقمی ها چند ساعت مطالعه می‌کردند، چقدر می‌خوابیدند، چه غذاهایی می‌خوردند و خلاصه سبک زندگی شان چطور بوده که توانسته‌اند رتبه تک رقمی بیاورند. اما نکته‌ای که اغلب داوطلبان فراموش می‌کنند این است که هر کسی از نظر جسمی و روحی توانایی‌ها و ظرفیت‌های بخصوصی دارد. شاید داوطلبی که رتبه تک رقمی آورده ۹ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیده اما داوطلب دیگری با ۶ ساعت خواب نتوانسته رتبه تک رقمی بیاورد. مجموع شرایط است که به موفقیت می‌انجامد. به این معنا که خواب کافی (متناسب با شرایط جسمی هر فرد)، آمادگی ذهنی، تلاش و پشتکار و غلبه بر استرس دست در دست هم می‌دهند تا داوطلب بتواند بهترین رتبه‌ای که در توانش هست را بیاورد. پس خودتان را با هیچکس (چه تک رقمی و چه چند رقمی!) مقایسه نکنید.

ورزش و تحرک را فراموش نکنید

در کنار خواب کافی حتماً ورزش و نرمش داشته باشید. اگر قرار باشد کل دوران مطالعه برای کنکور پشت کتاب ها مخفی شوید و پشت تان بر اثر تست زنی زیاد دچار قوز و خمودگی شود، حتی با آوردن رتبه تک رقمی هم نمی‌توانید از موفقیت تان لذت ببرید. چون به فردی خموده و افسرده تبدیل می‌شوید که جز پرسش های چهار گزینه‌ای، چیز دیگری نمی‌بیند. زمان بسیار کمی را به ورزش و نرمش اختصاص دهید. نگران نباشید که بقیه رقبایتان در حال مطالعه و کتاب خواندن هستند و شما دارید ورزش می‌کنید؛ چون ورزش باعث احساس تازگی می‌شود، تمرکزتان را به شدت بالا می‌برد و بازدهی تان را به شکل غیرقابل باوری افزایش می‌دهد.

 

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع مورد نیازتان را برای مهارت در تست زنی تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر