صفحه نخست / نقد کتاب / روش اصولی افزایش ساعت مطالعه

یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور این است که بتواند تا حد امکان ساعت مطالعه‌شان را بیشتر کنند.

اما نکته مهم این است که چطور می‌توان ساعت مطالعه را افزایش داد بدون اینکه کیفیت مطالعه تغییری نکند و داوطلبان دچار مشکلات جسمی یا روحی نشوند. چرا که حفظ سلامتی در دوران کنکور، مسأله بسیار مهمی است. حتماً می‌دانید که افراط و زیاده‌روی حتی در مطالعه و درس خواندن هم می‌تواند تبعاتی داشته باشد و به داوطلب آسیب برساند و حتی مانع از شرکت شما در جلسه کنکور شود. پس باید بتوانید روش اصولی افزایش ساعت مطالعه را پیدا کنید تا بتوانید در عین کیفیت، ساعات بیشتری را به مطالعه بپردازید.

آیا ساعت مطالعه کنکور برای همه یکسان است؟

کمی بررسی و همچنین پرس و جو از داوطلبانی که در سالهای گذشته در کنکور شرکت کرده و رتبه خوبی کسب کرده‌اند، نشان می‌دهد که ساعت مطالعه کنکور برای همه داوطلبان یکسان نیست. بعضی از داوطلبان با هشت سال مطالعه هم به موفقیت رسیده‌اند؛ در حالی که عده‌ای دیگر با دوازده یا چهارده ساعت مطالعه توانسته‌اند رتبه مورد نظر خود را به دست بیاورند. بنابراین در اولین قدم شما باید ظرفیت ذهنی و جسمی خود را ارزیابی کنید. از نظر ذهنی و جسمی چقدر ظرفیت دارید؟ چقدر به خواب نیاز دارید و چند ساعت می‌توانید مطالعه‌ای مفید داشته باشید؟ اگر می‌دانید که ظرفیتش را دارید ولی راهش را بلد نیستید، باید تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه را یاد بگیرید.

زمان‌های تلف شده را پیدا کنید

زمان‌های تلف شده، زمان‌هایی هستند که به طور معمول در آن کار مفیدی انجام نمی‌دهید. اما با پیدا کردن راهکارهای مفید می‌توانید از این زمان‌ها هم برای مطالعه استفاده کنید. مثلاً اگر با اتوبوس یا مترو رفت و آمد می‌کنید، می‌توانید مرور بعضی مباحث را در این زمان‌ها انجام دهید. شاید خواندن لغات زبان یا عربی، مرور چند فرمول از فیزیک و ریاضی و یا کلمات دشوار زبان و ادبیات فارسی گزینه خوبی برای این زمان‌ها باشد.

ساعت مطالعه را پله پله افزایش دهید

اگر قصد دارید بعد از چند ماه مطالعه زمانتان را بیشتر کنید، این کار را یک باره انجام ندهید. به خصوص اگر می‌خواهید این زمان را به صبح‌ها اضافه کنید، پله پله و با زمان‌های کوتاه ده یا پانزده دقیقه‌ای شروع کنید و سپس در طول یک ماه این زمان را بیشتر کرده و به حد مطلوب و مورد نظر خود برسانید. در صورتی که بخواهید یک باره و ناگهانی دو ساعت زودتر بیدار شده و مطالعه را شروع کنید، ذهن و جسم‌تان مقابله کرده و شاید به کل بیخیال افزایش ساعت مطالعه شوید.

طبق برنامه ریزی پیش بروید

یکی از راه‌های افزایش ساعت مطالعه این است که برایش برنامه ریزی کنید و سپس به این برنامه پایبند باشید. مطالعه برای کنکور بدون برنامه می‌تواند شما را به بیراهه بکشاند. پس در اولین قدم برنامه ریزی کنید و سپس در دوره‌های مختلف مثل تابستان، دوران مدرسه، دوران بعد از عید و دوره جمع بندی این برنامه را تغییر داده، ساعت مطالعه‌تان را بیشتر کنید. وقتی طبق برنامه پیش بروید، می‌دانید که هر روز چند ساعت مطالعه دارید و این مطالعه چقدر مفید است و یا حتی می‌توانید بسنجید که ظرفیت افزایش ساعت مطالعه را دارید یا نه.

افزایش کیفیت مطالعه با خواب کافی

اگر خواب کافی نداشته باشید ولی ساعت مطالعه تان را افزایش دهید، به احتمال زیاد نتیجه‌ای نمی‌گیرید. چون ذهنتان خسته است و به استراحت نیاز دارد. خواب کافی و مناسب باعث افزایش کیفیت مطالعه می‌شود و حتماً می‌دانید که مطالعه با کیفیت بالا، مهم‌تر از ساعت مطالعه زیاد است.

حواستان به ساعت باشد

در برنامه‌ریزیتان حتماً‌ زمان را درج کنید و مشخص کنید که هر مبحث را باید از چه ساعتی تا چه ساعتی بخوانید. پس از آن ساعتی کنار دستتان بگذارید و مطابق با آن مطالعه کنید. با این شیوه می‌توانید برای هر دقیقه‌تان طبق برنامه و هدف جلو بروید.

برای افزایش ساعات مطالعه، می‌توانید انواع دفترهای برنامه‌ریزی را از سایت بانک کتاب ایران با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر