صفحه نخست / نقد کتاب / دروس مهم کنکور انسانی رشته حقوق

دروس مهم کنکور انسانی رشته حقوق

 آخرین بروزرسانی: 1401/07/09 432 زمان مطالعه: 1 دقیقه
رشته حقوق در گروه آزمایشی علوم انسانی، یکی از پرطرفدارترین رشته‌هاست و اغلب داوطلبان تصمیم دارند با کسب رتبه مناسب، در این رشته به تحصیل بپردازند.

رشته حقوق در کنکور انسانی درست مثل رشته پزشکی در کنکور تجربی است و به همان میزان متقاضی دارد. هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان به امید قبولی و پذیرفته شدن در رشته حقوق در گروه علوم انسانی شرکت می‌کنند و با هم به رقابت می‌پردازند.

اما قبولی در این رشته به همین سادگی نیست. احتمالاً می‌دانید که رشته حقوق چند گرایش اصلی دارد که شامل حقوق خصوصی، حقوق عمومی، حقوق جزا، حقوق خانواده و حقوق بین‌الملل است. در سال‌های گذشته چند گرایش دیگر نیز اضافه شده که شامل حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق مالکیت فکری، حقوق اقتصادی و حقوق نفت و گاز است.

ضرایب دروس برای قبولی رشته حقوق

برای قبولی در رشته حقوق رتبه شما نباید از ۲۰۰ بیشتر باشد. رشته حقوق در زیر گروه ۱، رشته علوم انسانی قرار دارد و ضرایب دروس در این گروه به این شرح است:

درس

ضریب

ریاضی

۲

اقتصاد

۱

زبان و ادبیات فارسی

۴

زبان عربی

۴

تاریخ و جغرافیا

۱

علوم اجتماعی

۱

فلسفه و منطق

۳

روانشناسی

۱

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس رتبه ساز برای قبولی در حقوق کنکور انسانی

با توجه به جدول بالا می‌توان دریافت که دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، عربی و فلسفه و منطق مهم‌ترین دروس برای قبولی در رشته حقوق است.

البته این به این معنا نیست که داوطلبان از سایر دروس چشم‌پوشی کنند. بلکه معنایش این است که باید وقت بیشتری بر روی این دروس بگذارند و در کنارش به مطالعه سایر دروس نیز بپردازند. در ادامه این مطلب به شیوه مطالعه هر کدام از دروس رتبه ساز برای قبولی در رشته حقوق کنکور انسانی می‌پردازیم:

مطالعه زبان و ادبیات فارسی کنکور انسانی

برای خواندن دقیق زبان و ادبیات فارسی رشته انسانی باید بتوانید مباحث را بخش‌بندی کرده و برای هرکدام برنامه مشخصی داشته باشید. تاریخ ادبیات، آرایه‌های ادبی و دستور زبان فارسی سه مبحث مهم درس زبان و ادبیات فارسی هستند.

برای خواندن تاریخ ادبیات باید بیشتر به مرورهای روزانه تکیه کنید اما برای آرایه‌های ادبی و دستور زبان فارسی که مباحثی فهمیدنی هستند باید بتوانید مطالب را دقیق و عمیق درک کنید. درسنامه‌های کتابهای تست و کمک آموزشی در این مرحله کمکتان می‌کنند.

مطالعه عربی کنکور انسانی

درس عربی هم شامل بخش‌های مختلفی است. اما پرتکرارترین تست‌ها از بخش ترجمه و فنون آن طرح می‌شود. پس یکی از اولین گام‌ها برای مطالعه درس عربی کنکور انسانی تسلط کامل بر فنون و تکنیک‌های ترجمه است.

پس از آن لغات و در نهایت قواعد عربی اهمیت پیدا می‌کنند. داوطلبی که قصد دارد در رشته حقوق پذیرفته شود باید تمام این مباحث را بخواند. اما دانستن اینکه از کدام مباحث تست‌های بیشتری در کنکور طرح می‌شود، می‌تواند به شما برای تست زنی و مرور مباحث کمک کند.

مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی

فلسفه و منطق سه کتاب در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فلسفه دوازدهم تعداد تست‌های بیشتری در کنکور انسانی دارد. اما بهتر است هر سه کتاب را به مرور مطالعه کنید. خواندن فلسفه و منطق لزوماً نباید همزمان با هم باشد. می‌توانید کتاب‌های فلسفه یازدهم و دوازهم را باهم و کتاب منطق دهم را جداگانه مطالعه کنید.

مطالعه ریاضی کنکور انسانی

قبل از این درباره تاثیر ریاضی در کنکور انسانی صحبت کرده بودیم. پس لازم نیست دوباره به این موضوع بپردازیم که درس ریاضی تأثیر مهم و قابل توجهی در رتبه داوطلبان کنکور انسانی دارد.

مهم‌ترین مباحث و پرتکرارترین تست‌ها هم از سرفصل‌های ریاضی پایه دوازدهم طرح می‌شود. می‌توانید با مباحثی از ریاضی دوازدهم شروع کنید که پیش‌نیازی ندارند و خواندنشان ساده‌تر است.

برای خرید بهترین منابع کنکور انسانی رشته حقوق می‌توانید آن ها را از سایت بانک کتاب ایران با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر