صفحه نخست / نقد کتاب / مشاغل رشته تجربی

زیر گروه علوم تجربی شامل رشته‌های دانشگاهی متنوعی است. دانش‌آموزان می‌توانند در رشته‌های مختلفی پذیرفته شده و مشاغل مختلفی را تجربه کنند.

اگر در انتخاب رشته دانشگاهی تردید دارید و از طرفی با مشاغل رشته تجربی آشنا نیستید، بهتر است حتماً درباره رشته‌های مختلف تحقیق کنید، از افرادی که در رشته‌های زیر گروه تجربی تحصیل می‌کنند، مشورت بگیرید. علاوه بر این لازم است به زیر گروه‌های علوم تجربی هم توجه کنید. هر زیر گروه برای دروس مختلف ضریب خاصی دارد و لیست رشته‌های آن متفاوت است. در این مطلب قصد داریم تعدادی از مشاغل این رشته را بررسی کنیم و با آینده شغلی و شرح وظایف آن آشنا شویم.

مشاغل گروه علوم پزشکی

گروه علوم پزشکی شامل چند رشته مختلف است که شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌شود. این رشته‌ها پرطرفداترین رشته‌های زیر گروه علوم تجربی هستند. این رشته‌ها در زیر گروه یک قرار دارند و داوطلبانی می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند که بهترین رتبه‌ها را کسب کرده باشند. دانش‌آموزانی که در این رشته‌ها پذیرفته شوند چند سال تعهد به خدمت دارند که باید آن را نیز به انجام برسانند.

مشاغل گروه پیراپزشکی

در جایگاه دوم بعد از علوم پزشکی، رشته‌های گروه پیراپزشکی قرار می‌گیرند. رشته‌های این گروه شامل پرستاری، مامایی، اتاق عمل، تکنسین هوشبری، فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، علوم آزمایشگاهی، گفتار درمانی و... است. البته درآمد و بازار کار رشته‌های این گروه با هم بسیار متفاوت هستند. علاوه بر این در رشته‌هایی مثل فیزیوتراپی و بینایی سنجی این امکان برای افراد وجود دارد که مطبی شخصی داشته باشند و به طور مستقل نیز کار کنند.

مشاغل گروه علوم پایه

تنوع رشته‌های دانشگاهی در زیر گروه علوم تجربی آنقدر زیاد است که هر کدام از گروه‌های آن شامل تعداد رشته دانشگاهی می‌شود. این رشته‌های دانشگاهی نیز شامل مشاغلی می‌شوند که افراد می‌توانند در آینده به آن‌ها بپردازند. گروه علوم پایه نیز شامل رشته‌های مختلفی می‌شود. از جمله این رشته‌ها می‌توان به زیست‌شناسی سلولی مولکولی، شیمی، بهداشت حرفه‌ای، زیست شناسی گیاهی، و... اشاره کرد.

این رشته‌ها نسبت به دو گروه دیگر بازار کارشان کاملاً مطمئن و مشخص نیست. به عنوان مثال خیلی از فارغ التحصیلان گروه علوم پایه می‌توانند در آزمایشگاه کار کنند، بعضی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند که تحصیل را تا مقاطع بالاتر ادامه داده تا بتوانند به عنوان استاد در دانشگاه تدریس کنند. این شرایط از جمله مواردی است که داوطلبان در حین انتخاب رشته باید در نظر بگیرند و براساس آن رشته دلخواه خود را انتخاب کنند.

مشاغل دبیری

تعدادی از رشته‌های گروه علوم تجربی شامل دبیری می‌شود. به عنوان مثال رشته دبیری زیست در زیر گروه یک و دبیری شیمی در زیر گروه دو قرار دارد. علاوه بر این آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنایی هم جز رشته‌های زیر گروه علوم تجربی هستند. بسیاری از داوطلبان ترجیح می‌دهند در رشته‌ای به تحصیل بپردازند که از نظر شغلی شرایطی کاملاً با ثبات و مشخص داشته باشد. دبیری زیست شناسی از جمله این مشاغل است. شرایط پذیریش در این رشته و اشتغال به کار در آن نیز برخلاف تصور کلی،‌ چندان ساده و آسان نیست.

بهترین مشاغل رشته تجربی

احتمالاً خیلی از شما بهترین مشاغل رشته تجربی را پزشک، دندانپزشک و داروساز می‌دانید. ناگفته پیداست که شرایط شغلی و درآمد این سه شغل قابل قبول و خوب است. با این حال باید شرایط تحصیل آن را هم در نظر بگیرید. دانشجوی پزشکی خیلی بیشتر از دانشجویان گروه علوم پایه درس می‌خواند، سالهای طولانی تحصیل و دوره طرح، حضور مداوم در بیمارستان و شرایط سخت مواجهه با انواع بیماران از جمله مواردی است که خیلی‌ها به راحتی با آن کنار نمی‌آیند. شما باید با در نظر گرفتن تمام این موارد با انتخاب رشته‌، آرامش و رفاه خود در آینده را تضمین کنید و برایش تصمیم بگیرید.

شما می‌توانید منابع مورد نیاز خود برای شرکت در کنکور سراسری را از سایت بانک کتاب با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر