صفحه نخست / نقد کتاب / برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۱

اهمیت سه ماه تابستان برای داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۱ غیرقابل تردید است. داوطلبها تلاش می‌کنند از فرصت سه ماهه تابستان بیشترین بهره را ببرند و تا جای ممکن دروس را مطالعه و مرور کنند.

خیلی از داوطلبان از راهنمایی مشاور و برنامه‌ریز استفاده می‌کنند؛ اما برنامه‌ریزی برای تابستان با در نظر گرفتن جوانب مختلف و وضعیت تحصیلی‌تان کار غیرممکنی نیست. خودتان هم می‌توانید با مطالعه نظرات دیگران و مشورت با افرادی که کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، برای این تابستان برنامه‌ریزی کنید. اما باید برای داشتن یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق بعضی نکات را حتماً درنظر بگیرید.

هدفتان را مشخص کنید

مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلندمدت مهم‌ترین و اولین قدم برای یک برنامه‌ریزی منطقی است. باید بدانید که هدفتان چیست؟ و دوست دارید در پایان تابستان ۱۴۰۰ به چه نقطه‌ای برسید؟ هدفتان هم باید ممکن و شدنی باشد. اگر هدفی غیرممکن برای خودتان تعیین کنید، جز سرخوردگی و یأس نتیجه دیگری نمی‌گیرید. اغلب دانش‌آموزان و داوطلبان تصمیم دارند در تابستان بخش مهمی از دروس پایه خود را مرور کرده و در صورت امکان تست بزنند. اما در نظر گرفتن محدودیتها و توانمندیهایتان در تعیین هدفتان نقش مهمی دارد. پس اول هدفتان را مشخص کرده و بعد برنامه‌ریزی را براساس آن بچینید.

واقع‌بین باشید

همانطور که اشاره کردیم، هدف باید ممکن و شدنی باشد. برنامه‌ریزی هم باید منطقی و واقع‌بینانه باشد. مثلاً اگر از خودتان توقع داشته باشید که هر روز ساعت پنج صبح بیدار شده و تا ساعت ۱۰ شب پیوسته درس بخوانید و تست بزنید، یعنی برنامه‌ریزیتان واقع‌بینانه نیست. برنامه‌ درسیتان باید از افراط و تفریط به دور باشد و تا حد امکان با شرایط و وضعیتی که دارید، جور در بیاید. درست است که همه داوطلبان در رقابتی بزرگ شرکت می‌کنند اما هر کدام آنها وضعیت متفاوتی دارند و هر کس باید براساس شرایط خودش در این مسیر پیش برود. سه ماه تابستان زمان خوبی برای درس خواندن است و حتی اگر قصد دارید تغییرات بزرگی در خودتان به وجود بیارید باید قدم به قدم و مرحله به مرحله پیش بروید.

پیش‌نیازها را فراموش نکنید

برای مطالعه دروس باید به پیش‌نیازها توجه کنید. خواندن ریاضی پایه یازدهم بدون مرور مباحث ریاضی پایه دهم باعث می‌شود که به طور کامل بر مباحث تسلط و اشراف نداشته باشید. بعضی از دروس هم به نظر پیش‌نیاز ندارند اما به دانشی احتیاج دارند که در درس‌های دیگر آموخته‌اید. مثلاً‌ آمار یا هندسه نیازمند دانش شما در درس ریاضی هستند. پس از پیش‌نیازها شروع کنید تا مسیرتان برای خواندن دروس دیگر هموارتر باشد. ضمن اینکه پیش‌نیازها باعث می‌شوند دانش پایه‌ایتان قوی شود. با خواندن پیش‌نیازها اشکالات و ایرادات اساسیتان مشخص می‌شود و می‌توانید برای رفع آنها هم برنامه‌ریزی کنید. سه ماه تابستان زمان خوبی برای رفع اشکال است و فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا خودتان را تقویت کنید.

براساس تواناییتان جلو بروید

ظرفیت همه آدمها به یک اندازه نیست. ضمن اینکه هر دانش‌آموز از نظر وضعیت تحصیلی با بقیه متفاوت است. دانش‌آموزی که در دروس اصلی و پایه ضعیف است، نمی‌تواند بی‌معطلی به سراغ تست‌زنی برود. او باید اول از همه پایه‌اش را تقویت کند، درسهای موردنیازش را چند بار مرور کند و در نهایت به سراغ کتابهای آمادگی برای کنکور برود. اما دانش‌آموزی که پایه‌اش قوی است، می‌تواند روی تستهای کنکور و سرعت تست‌زنی تمرکز کند و بر این اساس برنامه‌ خودش را بچیند. با پذیرش وضعیت تحصیلیتان هم وقتتان تلف نمی‌شود و هم به بیراهه نمی‌روید. اگر وضعیت تحصیلتان را با دقت بسنجید و ببینید نیازهایتان کدامند، برنامه‌ریزیتان دقیق و موشکافانه خواهد بود. در نهایت سه ماه تابستان را به لحظاتی مفید و پربار تبدیل می‌کنید که می‌توانند شما را در مسیر کنکور جلو ببرند.

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع مورد نیازتان را برای مهارت در تست زنی تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر