صفحه نخست / نقد کتاب / رشته های پرطرفدار تجربی

گروه علوم تجربی بیشترین داوطلب را در آزمون سراسری کنکور دارد. دلیل این محبوبیت و تقاضای بالا، تنوع رشته‌های دانشگاهی مختلفی است که داوطلبان می‌توانند براساس رتبه خود انتخاب کنند.

گروه علوم تجربی شامل ۵ زیر گروه است و هر زیرگروه رشته‌های مختلفی را پوشش می‌دهد که داوطلبان براساس رتبه و درصد دروس مختلف خود می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کرده و در آنها پذیرفته شوند. در ادامه این مطلب به رشته های پرطرفدار تجربی می‌پردازیم و دلایل اهمیت و شرایط لازم برای پذیرفته شدن در آنها را ذکر می‌کنیم:

رشته پزشکی

همان طور که می‌دانید پرطرفدارترین رشته بین داوطلبان علوم تجربی، رشته پزشکی است. این رشته در زیر گروه ۱ گروه علوم تجربی قرار گرفته است. برای این رشته ضریب درس زیست شناسی ۴ و ضریب درس شیمی ۳ است. ضریب دو درس ریاضی و فیزیک هم ۲ است.

دانشگاه‌های پرطرفدار رشته پزشکی

اغلب داوطلبانی که جز رتبه‌های زیر ۱۰۰ هستند، رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند. اما در بین داوطلبانی که پزشکی را انتخاب می‌کنند هم فقط بعضی دانشگاه‌ها در اولویت هستند.

به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جز سه دانشگاهی هستند که بیشتر داوطلبان با رتبه زیر ۱۰۰ آنها را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی هم رشته پرطرفداری است. داوطلبان گاهی بین انتخاب پزشکی و دندانپزشکی دچار تردید می‌شود. اما در هر صورت داوطلبی که رتبه زیر ۱۰۰ گرفته باشد، می‌تواند بین این دو رشته تصمیم بگیرد و یکی را انتخاب کند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شیراز، تبریز و اصفهان به ترتیب جز ۵ دانشگاه برتری هستند که داوطلبان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی آنها را انتخاب می‌کنند.

آیا رشته دندانپزشکی از پزشکی آسانتر است؟

تفاوت رشته دندانپزشکی با رشته پزشکی در سالهای تحصیل در دانشگاه است. دانشجویان دندانپزشکی دو دوره دارند. دوره اول ۲ ساله و دوره دوم ۴ ساله است. در دوره ۲ ساله اول دانشجویان واحدهای علوم پایه را می‌خوانند و بعد از آن وارد مباحث و دورس تخصصی‌تر مرتبط با دندانپزشکی می‌شوند. بنابراین طول دوره تحصیل دانشجوی دندانپزشکی فقط یک سال از دوره تحصیل دانشجوی پزشکی کمتر است.

بنابراین نمی‌توان گفت که دندانپزشکی رشته آسانتری است. شاید بتوان توانایی و استعداد فردی را عامل مهم‌تری برای انتخاب میان این دو رشته در نظر گرفت.

رشته داروسازی

رشته داروسازی پس از پزشکی و دندانپزشکی بیشترین تقاضا را در میان داوطلبان دارد. اکثر داوطلبانی که در این رشته پذیرفته می‌شوند، در داورخانه‌ها مشغول به کار می‌شوند اما تعدادی از آنها می‌توانند در صنعت ساخت و تولید دارو مشارکت کنند. این رشته هم در زیر گروه ۱ گروه علوم تجربی قرار دارد.

رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی شامل چند رشته است. پیراپزشکان در مجموع کادر درمان را تشکیل می‌دهند و هر کدام با وظایف مخصوص به خود به یاری پزشکان می‌روند. رشته های زیرمجموعه پیراپزشکی شامل رادیولوژی، رادیوتراپی، هوش‌بری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، مامایی و ... است.

کدام یک از زیرمجموعه های پیراپزشکی پرطرفدارند؟

رشته های رادیولوژی و رادیوتراپی جز رشته‌های پرطرفدار از مجموعه پیراپزشکی هستند. اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی هم نسبتاً پرطرفدار هستند. تکنسین اتاق عمل شغل حساسی است و به دقت زیادی نیاز دارند.

افرادی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل می‌کنند هم مهارت‌های متنوعی می‌آموزند و با مباحث تخصصی ژنتیک، بیوشیمی، باکتری شناسی و انگل شناسی آشنا می‌شوند. از طرفی این دانشجویان برای ادامه تحصیل هم انتخاب‌های متنوعی دارند.

داوطلبان با توجه به رتبه‌ای که کسب کرده‌اند، می‌توانند براساس توانایی فردی خود درباره اینکه کدام یک از زیر مجموعه‌های پیراپزشکی برایشان مناسب است، تصمیم بگیرند. لازم به ذکر است که داوطلبان این رشته‌ها در مقایسه با چند رشته‌ای که قبل از این درباره‌شان صحبت کردیم، با رتبه‌های بالاتر هم می‌توانند پذیرفته شوند.

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع مورد نیازتان را برای مهارت در تست زنی تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر