صفحه نخست / نقد کتاب / چگونه ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟

چگونه ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/07/04 579 زمان مطالعه: 1 دقیقه
درس ریاضی برای داوطلبان رشته ریاضی و رشته تجربی درس مهمی است. برای خواندن این درس باید برنامه و استراتژی دقیقی داشته باشید.

شیوه مطالعه این درس اصلاً حفظ کردنی نیست و هیچکس نمی‌تواند با حفظ کردن فرمولهای ریاضی و راه‌حلهای آن ادعا کند که تستهای ریاضی کنکور را به خوبی جواب داده و درصد بالایی از آن گرفته.

یکی از مهم ترین راه های کسب درصد بالای ریاضی، فهم عمیق و دقیق مباحث آن است. ریاضی یک درس کاملاً مفهومی است؛ با حفظ کردن فرمولها و راه حل های آن نه می‌توان امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشت و نه کنکور را!

شیوه مطالعه ریاضی برای کنکور

برنامه ریزی برای مطالعه درس ریاضی مستلزم این است که داوطلبان با شرایط خود آشنا باشند. داوطلبی که در درس ریاضی ضعیف است، باید وقت بیشتری روی این درس بگذارد و از کتاب هایی استفاده کند که درسنامه های مفصلتری دارند و مباحث دروس مختلف را به صورت طبقه بندی شده با در نظر گرفتن نکات کنکوری ارائه داده‌اند.

بنابراین در گام اول داوطلب باید موقعیت و وضعیت خودش را بشناسد و براساس آن کتاب ها و منابع مورد نیازش را پیدا کند. در مرحله بعدی باید بتوانید نمونه سؤالات مرتبط با هر مبحث را جواب دهید.

در صورتی که فکر می‌کنید مبحث را به طور کامل فهمیده‌اید؛ اما نمی‌توانید سؤالات آن را جواب دهید، معنیش این است که هنوز نیاز به مرور مبحث و رفع اشکال دارید. اغلب داوطلبانی که از شیوه حفظ کردن برای مطالعه ریاضی استفاده می‌کنند، حل تست های متنوع برایشان سخت و گاهی هم ناممکن است.

زمان مطالعه درس ریاضی برای کنکور

زمانی که به درس ریاضی اختصاص می‌دهید، نسبت مستقیمی با وضعیت شما دارد. اگر در گام اول به این نتیجه رسیدید که در این درس ضعیف هستید باید بیشتر از ۱۰ درصد وقت مطالعه‌تان برای کنکور را به ریاضی اختصاص دهید. یعنی اگر هفته‌ای پنجاه ساعت مطالعه می‌کنید، حدود ۵ تا ۷ ساعت از آن را برای درس ریاضی بگذارید. در صورتی که برایتان مقدور است، مدت کوتاهی از هر روز را به مرور اجمالی مباحثی اختصاص دهید که روز قبل خوانده‌اید.

تست زنی برای ریاضی کنکور

تست زنی برای درس ریاضی وقتی مؤثر است که مباحث را فهمیده باشید. ضمن اینکه باید بین مطالعه دروس و تست زنی فاصله زمانی مشخصی وجود داشته باشد. تست زنی بلافاصله بعد از مطالعه چندان توصیه نمی‌شود. در ابتدا بهتر است بدون در نظر گرفتن زمان و گذاشتن تایمر تست بزنید. هدف از این تست زنی آشنایی با انواع تست ها و سؤالات ریاضی کنکور و فهم نکات مهم آن است. وقتی در تست زنی به مرحله ای رسیدید که پیدا کردن راه حل و کشف نکته کنکوری هر تست برایتان چندان سخت نبود، می‌توانید از تایمر هم استفاده کنید.

تکنیک های تست زنی را پیدا کنید

یکی از منابعی که می‌تواند تکنیک‌ های تست زنی را به شما یاد دهد و آنها را روی تست های مختلف اجرا کند، پاسخنامه تشریحی کتابهای کمک آموزشی است. اگر به کتاب های کمک آموزشی دسترسی دارید و تا به حال به سراغ پاسخنامه تشریحی شان نرفته‌اید، بهتر است حالا با دقت و صرف وقت بررسیشان کنید. این مرحله از مطالعه درس ریاضی مرحله مهمی است.

چون باید هر چه یاد گرفته‌اید را در قالب تست های مختلف محک بزنید. داوطلبانی که نمی‌توانند از تکنیکهای تست زنی استفاده کنند، احتمالاً با سرعت کمتری تست می‌زنند و در نتیجه سر جلسه کنکور هم از رقبا عقب می‌افتد و ناگهان زمان اختصاص یافته به تست های درس ریاضی به اتمام می‌رسد.

پیدا کردن راه‌حل های کنکوری به همین دلیل مهم است. شاید شما بتوانید یک سؤال سخت ریاضی را با راه حل غیرکنکوری و طولانی جواب بدهید؛ اما این راه حل سر جلسه کنکور دردسرساز خواهد شد. بنابراین با یادگیری تکنیک های تست زنی درصد درس ریاضی کنکورتان را بالا می‌برید و به نتیجه‌ای رضایت بخش می‌رسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر