صفحه نخست / نقد کتاب / چگونه فیزیک را برای کنکور بخوانیم؟

چگونه فیزیک را برای کنکور بخوانیم؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/07/04 539 زمان مطالعه: 1 دقیقه
درس فیزیک برای دو رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک جز دروس اختصاصی به حساب می‌آید. اما ضریب این درس برای این دو رشته و زیر گروه‌های آن متفاوت است.

درس فیزیک نسبت به درسی مثل ریاضی خوش‌خوان‌تر است و بهتر می‌توان با مباحثش ارتباط برقرار کرد و درصد بهتری گرفت.

تسلط بر فیزیک و تست زنی می‌تواند به شما کمک کند سؤالات فیزیک کنکور را با سختی کمتری جواب دهید و در نهایت رتبه بهتری بگیرید. درس فیزیک می‌تواند تأثیر مهمی بر روی رتبه نهایی‌تان در کنکور بگذارد.

پس تا جای امکان بیخیال درس فیزیک نشوید و با پیدا کردن روش مناسب خواندن فیزیک، هدفتان را ۱۰۰ درصد زدن فیزیک قرار دهید.

مطالعه، یادگیری، تثبیت

درس فیزیک هم حفظ کردنی است و هم فهمیدنی. برای مطالعه فیزیک باید بتوانید فرمولها را حفظ کرده و با فهم عمیق مباحث، روش استفاده از فرمول های فیزیک را یاد بگیرید. بنابراین باید در کنار فرمول هایی که به حافظه می‌سپارید، با مفهوم هر مبحث هم آشنا شوید.

مطالعه مباحث باید به یادگیری منجر شود. اگر مباحث را یاد نگیرید، مطالعه بی‌فایده خواهد بود. با یادداشت برداری از نکات مهم و مرور دوباره آنها می‌توانید مطالب و محتوایی که یاد گرفته‌اید را در حافظه بلندمدت خود ثبت کرده و به مرحله تثبیت بروید.

استخراج فرمولها، مرور دوباره

تمام فرمول هایی که از هر مبحث حفظ می‌کنید را در جای جداگانه‌ای یادداشت کنید. با مشخص کردن موضوع مبحث مشخص کنید که این فرمول ها مربوط به چه بحثی هستند. هر کدام از کتاب های فیزیک درسی را که مطالعه می‌کنید، فرمول هایش را استخراج کرده و در طول هفته آنها را مرور کنید.

موقع مرور فرمول ها باید بدانید که این فرمول مربوط به چه موضوعی است؟ چه کاربردی دارد؟ در چه نوع سؤالاتی از آنها استفاده می‌شود؟ و ... تا در کنار حفظ کردن، درکتان از مبحث درسی را هم محک بزنید.

کتاب درسی موازی با کتاب کمک آموزشی

کتاب فیزیک اهمیت زیادی دارد و نباید به خاطر خریدن کلی کتاب کمک آموزشی و کنکوری، کتاب فیزیک درسی را دور بیندازید و به کلی بیخیالش شوید. آنچه که سؤالات کنکور سالهای قبل نشان می‌دهد، اتفاقاً طراحان سؤال علاقه زیادی به کتاب درسی دارند و گاهی سؤالاتی را از روی تمرین های کتاب درسی فیزیک طرح کرده‌اند. بنابراین موازی با مطالعه کتاب درسی به سراغ کتابهای کنکوری بروید و کتاب درسی را فدای کتاب غیردرسی نکنید.

آشنایی با انواع و اقسام تست های فیزیک کنکور

اگر از مرحله تثبیت به سلامتی گذشته باشید، باید حتماً تست زنی را شروع کنید. تست زنی برای داوطلب کنکور از نان شب هم واجب‌تر است. برای تست زنی بهتر است از تست های موضوعی و مبحثی شروع کنید. با وجود این نوع تست ها می‌توانید اشکالات ریز و کوچکتان را پیدا کرده و برطرف کنید.

تست های فیزیک کنکور شامل چند نوعند. نوع اول تست هایی هستند که با استفاده از فرمولی ساده به راحتی جواب داده می‌شوند. دسته دوم تست هایی هستند که به چند فرمول نیاز دارند و راه‌حلشان طولانیتر است.

دسته آخر هم تست هایی هستند که تشخیص اینکه چه فرمولی برای حلشان مناسب است، کار بسیار سختی بوده و خیلی از داوطلبان را دچار مشکل می‌کند. برای حل این تست ها باید مفاهیم مباحث را به خوبی درک کرده باشید.

بهره‌برداری درست از دوره جمع بندی

دوره جمع بندی اهمیت زیادی دارد. قرار نیست کارهای عقب افتاده را به دوره جمع بندی موکول کنید. هر داوطلب باید در شرایطی وارد دوره جمع بندی شود که جز تست زنی کار دیگری نداشته باشد.

در این دوره می‌توانید فرمول ها را مرور کرده و به تمام تیپ های مختلف تستهای فیزیک کنکور جواب بدهید. همچنین می‌توانید در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و برای آزمون اصلی کنکور آماده شوید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر