صفحه نخست / نقد کتاب / تکنیکهای غلبه بر استرس کنکور

استرس کنکور در بین داوطلبان تجربه‌ای مشترک و فراگیر است. کمتر کسی هست که این استرس را تجربه نکرده باشد و با ابعادش آشنا نباشد.

اما استرس چه برای کنکور باشد و چه موضوعی دیگر، نیازمند مدیریت و کنترل است. اگر مهار استرس از دستمان خارج شود با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شویم.

مهم‌ترین نکته در مقابله با استرس شناخت عوامل و ریشه‌های آن است. مثلاً دلایل استرس دانش‌آموزی که هنوز هیچکدام از درسهایش را مرور نکرده، هیچ تستی نزده و فقط دو ماه تا آزمونش باقی مانده متفاوت با استرس دانش‌آموزی است که درسهایش را سه بار مرور کرده و با برنامه‌ریزی منظم در حال تست‌زنی است. دانش‌آموز اول با برنامه‌ریزی و مطالعه منظم می‌تواند بخش مهمی از استرسش را کم کند.

پس باید بدانید که ریشه استرستان چیست؟ آیا با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور موقعیتتان معقول و منطقی است و حجم دروسی که مطالعه کرده‌اید، از نظر مشاوران و برنامه‌ریزان کنکور مناسب است؟ اگر فکر می‌کنید همه‌چیز سر جای خودش است ولی باز هم استرس دست از سرتان برنمی‌دارد، بهتر است با چند تکنیک عالی برای رفع استرس و غلبه بر آن آشنا شوید:

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی منظم

زمان عامل تعیین کننده در مطالعه برای کنکور است و بر روی نتیجه شما در آزمون هم تأثیر مستقیمی می‌گذارد. این نکته بدیهی است که اگر دانش کل عالم را داشته باشید اما نتوانید در وقت معین به سؤالات پاسخ دهید، نتیجه کنکورتان رضایت‌بخش نخواهد شد. پس باید در کل درس خواندن و مطالعه، مدیریت زمان را هم یاد بگیرید.

یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌تواند حجم زیادی از استرستان را کم کند. به این دلیل که از نظر ذهنی آرام می‌شوید و درمی‌یابید که همه‌چیز سر جای خودش است. برای داشتن یک برنامه دقیق و خوب برای مطالعه هم نیاز نیست حتماً از برنامه‌ریزان کنکور کمک بگیرید. براساس تواناییها و ظرفیت خودتان برنامه‌ای معقول و منطقی بچینید و استمرار در عمل به این برنامه را جدی بگیرید.

ورزش و تغذیه سالم

وقتی صحبت از ورزش می‌شود، اغلب افراد یک ورزشکار حرفه‌ای را در ذهنشان مجسم می‌کنند. در صورتی که منظور از ورزش، انجام چند حرکت ساده قبل از شروع مطالعه و یا بین ساعات مطالعه است. تمرینات مختلفی وجود دارند که با تمرکز بر تنفس شما می‌توانند باعث کنترل و کاهش استرس شوند.

در کنار ورزش، تغذیه هم موضوع بسیار مهمی است. اگر تغذیه مناسبی داشته باشید، از خوردن غذاهای چرب و فست‌فودها خودداری کنید و غذایی مناسب و سالم بخورید، بدن سالمی خواهید داشت که در تعادل با ذهنتان تلاش می‌کند استرس را در وجودتان کنترل کند.

خواب کافی و مناسب

داوطلبان زیادی ادعا می‌کنند که شبها را برای مطالعه بیدار می‌مانند و آنقدر درس می‌خوانند که تقریباً کل روزشان صرف مطالعه می‌شود. حتماً می‌دانید که افراط و تفریط نتایج بدی بر روی سلامت جسم و ذهن می‌گذارد. زیاد خواندن همیشه به معنای جلوتر بودن از رقبا و گرفتن نتیجه بهتر از آزمون کنکور نیست.

همه آدمها به طور طبیعی به خواب کافی نیاز دارند. بدون خواب کافی، ذهن و جسمتان به دلیل خستگی و عوارض ناشی از کم‌ خوابی دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. چنانچه به روند کم خوابیتان ادامه دهید، شدت و وسعت این مشکلات بیشتر می‌شود.

توجه به خطاهای شناختی

خطاهای شناختی، خطاها و قضاوت‌های نادرستی هستند که ما درباره خودمان داریم و باعث می‌شوند تفسیر و تحلیلمان از اتفاقات نادرست و خطا باشد. مثلاً ممکن است شما خودتان را دانش‌آموز تنبلی بدانید، در صورتی که روزی هشت سال مطالعه دارید و آزمونهای آزمایشی را هم با درصد نسبتاً خوبی پشت سر گذاشته‌اید.

اما کارنامه آزمونها و رعایت برنامه درسی شما را راضی و قانع نمی‌کند و مدام خودتان را سرزنش می‌کنید که یا باید رتبه‌ای رتبه تک رقمی بیاوری یا به بازنده‌ای واقعی تبدیل می‌شوی و این فکر روز به روز استرستان را بیشتر می‌کند. توجه به این خطاها و کمک گرفتن از یک روانشناس برای راهنماییتان می‌تواند به شما کمک کند تا استرس ناشی از خطای شناختی را از بین ببرید.

این موارد فقط چند راه ساده برای غلبه بر استرس کنکور است. در ادامه با روش‌های بیشتر برای غلبه بر استرس آشنا می‌شویم.

اگر بهترین منابع تست های کنکور را نیاز دارید، بهتر است به سایت ایران بوک سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر