صفحه نخست / نقد کتاب / مشاغل رشته ریاضی

بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی درباره آینده شغلی رشته‌های این گروه آزمایشی اطلاعات دقیقی ندارند.

تنها رشته‌های مهندسی و آن‌ هم یکی دو گرایش مثل برق و مکانیک مورد توجه داوطلبان قرار می‌گیرند، در حالی که رشته‌های دیگری هم در این زیر گروه آزمایشی وجود دارد که از نظر آینده شغلی و درآمد در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. بهتر است اولین باری که نام یک رشته دانشگاهی را می‌بینید در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نباشد و قبل از آن انتخاب رشته تا حد امکان درباره رشته‌های مختلف تحقیق انجام داده باشید.

آشنایی با این مشاغل و بررسی بیشتر درباره هر کدام از آن‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشند و بدون همراه شدن با موجی که آن‌ها را وادار می‌کند فقط به یکی دو رشته مهندسی فکر کنند، تصمیم معقولانه‌ای بگیرند. در این مطلب شما را با تعدادی از مشاغل رشته ریاضی آشنا می‌کنیم.

مهندسی متالوژی

دانشجویان در رشته مهندسی متالوژی یا مهندسی مواد به بررسی و شناخت مواد و ساختار شیمیایی آن‌ها می‌پردازند. دانشی که دانشجویان رشته مهندسی مواد یا متالوژی کسب می‌کنند به آن‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از تکنولوژی جدید به تحقیق درباره مواد مختلف بپردازند. برای پذیرفته شدن در این رشته باید در دروس ریاضی و شیمی بیش از سایر دروس قوی باشید.

مهندسی راه آهن

رشته مهندسی راه آهن شامل چند گرایش است: مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی ماشین‌های ریلی و مهندسی حمل و نقل ریلی. در هر کدام از گرایش‌ها دانشجویان با هدف توسعه و برنامه ریزی در صنایع ریلی کشور آموزش می‌بینند. برنامه ریزی و تدوین راهکار برای بهره‌برداری خطوط راه‌آهن و خطوط مترو از جمله مواردی است که دانشجویان برای آن تعلیم می‌بینند.

مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر در سال‌های اخیر به رشته‌ای محبوب تبدیل شده و رقابت بر سر آن به شدت افزایش پیدا کرده است. داوطلبان زیادی برای پذیرش در این رشته تلاش می‌کنند و حتی آن را به رشته‌هایی مثل مهندسی برق و مکانیک نیز ترجیح می‌دهند. مهندسی کامپیوتر دارای چند گرایش مختلف است که داوطلبان در حین انتخاب رشته می‌توانند هر کدام را انتخاب کنند. مهندسی نرم‌افزار و سخت‌افزار دو گرایش اصلی این رشته هستند.

مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی از رشته‌هایی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این رشته به مواردی همچون برنامه‌ریزی شهری، حمل و نقل، شبکه‌های زیرساختی و طراحی شهری توجه می‌شود و دانشجویان برای طراحی و تدوین این استراتژی‌ها آموزش می‌بینند. این رشته برای بسیاری از داوطلبان از رشته معماری جذابیت بیشتری دارد چون تمرکز آن بر شهر و برنامه‌ریزی‌های شهری است.

مدیریت و گرایش‌های مختلف آن

رشته مدیریت شامل چند گرایش مختلف است. داوطلبان رشته ریاضی می‌توانند در صورتی که تمایلی به انتخاب رشته‌های مهندسی ندارند، وارد رشته مدیریت شوند. رشته مدیریت بازرگانی از جمله گرایش‌هایی است که هم مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد و هم از نظر آینده شغلی وضعیت خوبی دارد. بسیاری از داوطلبان برای پذیرش در رشته مدیریت بازرگانی تلاش می‌کنند تا رتبه موردنظر را کسب کنند.

بهترین مشاغل رشته ریاضی چیست؟

شاید بپرسید که بهترین مشاغل رشته ریاضی کدامند؟ پاسخ این است که بهترین شغل همانی است که به شما احساس مفید بودن بدهد. شغلی که هر روز در حین انجام وظایفش به خودتان بگویید انتخاب درستی داشته‌اید. اگر صرفاً به دلیل درآمد بالا یک رشته دانشگاهی را انتخاب کنید، در آینده با مشکل مواجه می‌شوید چون متوجه می‌شوید که درآمد بالای یک شغل نمی‌تواند با احساس رضایت شغلی مساوی باشد.

ممکن است درآمد بالایی داشته باشید اما هر روز از انجام دادن کارتان خسته شوید. پس با در نظر گرفتن همه جوانب، بررسی دقیق رشته‌های موردنظرتان و سنجیدن میزان توانایی و مهارت‌های فردی و اجتماعی‌تان دست به انتخاب بزنید.

برای خرید منابع کنکور سراسری رشته ریاضی به وبسایت ایران بوک سر بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر