صفحه نخست / نقد کتاب / پذیرش با سوابق تحصیلی

داوطلبان و دانش‌آموزان می‌توانند در دانشگاه‌های مختلف و براساس سوابق تحصیلی خود در دو نوبت ورودی مهر و ورودی بهمن پذیرفته شوند.

بنابراین داوطلبان می‌توانند با اطلاع از نحوه ثبت نام و اقدام به انتخاب رشته‌های موردنظر خود کرده تا بتوانند در این دانشگاه‌ها پذیرفته شوند. داوطلبان به دو شیوه می‌توانند وارد دانشگاه سراسری شوند. دسته اول داوطلبانی هستند که از طریق کنکور و آزمون سراسری وارد دانشگاه می‌شوند و دسته دوم افرادی هستند که از طریق سوابق تحصیلی اقدام کرده و در دانشگاه پذیرفته شده‌اند. در این مطلب درباره شرایط پذیرش با سوابق تحصیلی و نحوه ثبت نام به این شیوه صحبت می‌کنیم. اگر مایلید درباره پذیرش با سوابق تحصیلی بیشتر بدانید، این مطلب را دنبال کنید.

آیا همه داوطلبان می‌توانند برای پذیرش با سوابق تحصیلی اقدام کنند؟

معیار پذیرش با سوابق تحصیلی در واقع معدل داوطلبان و دانش‌آموزان است. بنابراین داوطلبانی که می‌دانند از نظر معدل وضعیت خوبی دارند و می‌توانند در رشته‌های مورد نظر خود پذیرفته شوند، می‌توانند به راحتی برای پذیرش اقدام کنند. هر چند که در نهایت پذیرش بدون کنکور برای تمامی رشته‌های هر گروه آزمایشی مقدور نیست و شاید دانش‌آموزان با معدل بالا، مایلند در رشته‌های بهتری پذیرفته شوند و شانس خود را در آزمون سراسری کنکور بسنجند. با این همه این راهی است برای کسانی که از طریق کنکور رتبه خوبی نگرفته‌اند و یا به هر دلیل مایلند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

شرایط ثبت نام با سوابق تحصیلی

معمولاً زمان ثبت نام با سوابق تحصیلی همزمان با ثبت نام سایر داوطلبانی است که از طریق کنکور در دانشگاه پذیرفته شده‌اند. با این همه پذیرش دانشگاه‌ها در دو نوبت مهر و بهمن صورت می‌گیرد. علاوه بر این دانش‌آموزان پایه دوازدهم هم در صورتی که مدرک دیپلم خود را گرفته باشند، می‌توانند پذیرش با سوابق را امتحان کنند. اما شرایط پذیرش با سوابق تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • پایبندی به نظام جمهوری اسلامی و اعتقاد به دین اسلام
  • نداشتن فساد اخلاقی و یا سوپیشینه
  • عدم اعتیاد به هر گونه ماده مخدر
  • ارائه مدارک دیپلم و یا مدرک پیش دانشگاهی
  • تعهد به تحصیل در رشته‌های محل قبولی

چطور برای پذیرش با سوابق تحصیلی ثبت نام کنیم؟

داوطلبان برای پذیرش با سوابق تحصیلی باید در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور ثبت نام کنند. دفترچه راهنمای رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که به این شیوه دانشجو می‌پذیرند نیز از طریق همین سایت قابل دریافت است. پس از آن باید کد رشته‌های موردنظر خود را از دفترچه پیدا کرده تا بتوانید در سامانه ثبت‌نام، ثبت کنید. بعد از آن با پرداخت هزینه ثبت نام و دریافت کد رهگیری می‌توانید مراحل ثبت نام با سوابق تحصیلی را تکمیل کنید.

برای پذیرش با سوابق تحصیلی به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مواردی که برای پذیرش براساس سوابق تحصیلی باید در نظر بگیرید، توجه به دانشگاه‌هایی است که بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. درست است که برای ورود به این دانشگاه‌ها می‌توانید به سادگی و بدون کنکور اقدام کنید؛ اما باید ویژگی‌های دانشگاه‌ها را نیز در کنار توجه به رشته‌های دانشگاهی بررسی کنید. از امکانات مختلف دانشگاه مطلع شوید و تمام جوانب آن را بسنجید تا مطمئن شوید که دانشگاه مورد نظر برایتان مناسب است.

ورود بدون کنکور نباید باعث شود که موارد نامناسب یک دانشگاه را نادیده بگیرید چرا که قرار است دست کم چهار سال برای مقطع کارشناسی و یا دو سال برای مقطع کاردانی در این دانشگاه تحصیل کنید. پس رشته و دانشگاهی را انتخاب کنید که هم مورد علاقه‌تان باشد و هم شما را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد و پس از آن کسب مدارج تحصیلی بالاتر نیز به واسطه شرایط و فضای دانشگاه برایتان ساده‌تر شده و بتوانید به اهداف تحصیلی خود برسید.

اگر برای قبولی و دریافت مدرک دیپلم خود به کتابهای کمک درسی نیاز دارید، بهتر است به سایت بانک کتاب سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر