صفحه نخست / تازه های کتاب / روش های تست زنی کنکور

همانطور که می‌دانید موفقیت در کنکور تنها مستلزم زیاد خواندن دروس و مباحث نیست و به مهارت‌های ویژه‌ای هم نیاز دارد.

خیلی از داوطلبان در کل دوران مطالعه‌شان برای کنکور، کتابهای درسی را چند بار دوره می‌کنند و گاهی حتی خط به خط مباحث را حفظ می‌کنند و می‌توانند این مطالب را از بر بگویند؛ اما در نهایت سر جلسه کنکور اتفاق خوشایندی برایشان نمی‌افتد. استرس شدید و زمان کم آنقدر رویشان تأثیر می‌گذارد که در نهایت رتبه‌ای می‌گیرند که رضایت‌بخش نیست.

با توجه به ساختار سؤالات کنکور که چهار گزینه‌ای است و زمانی که برای هر درس عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده، داوطلب باید به مهارت‌ها و روش های تست زنی کنکور مجهز باشد.

این مهارت‌ها و روش‌ها در کنار تسلط بر مباحث و دروس به قدرتی فوق‌العاده تبدیل می‌شود که موفقیت در کنکور را برای هر داوطلبی تضمین می‌کند. اگر شما هم مایلید از روش های تست زنی کنکور آگاه شوید، این مطلب را دنبال کنید:

کسب مهارت تست زنی قبل از کنکور

هر داوطلب باید قبل از ورود به جلسه کنکور، مقدار قابل توجهی تست زده باشد. در این مرحله اول کمیت اهمیت پیدا می‌کند و پس از آن کیفیت. به این معنی که در وهله اول باید بتوانید کلی تست بزنید و بعد از آن به شیوه تست زنی و راه مناسب برای مدیریت زمان و تنظیم سرعت تست زنی براساس مدت در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به سؤالات هر درس بپردازید.

تست زنی برنامه‌ریزی شده

تست زنی مثل مطالعه دروس به برنامه‌ریزی نیاز دارد. از ابتدای شروع مطالعه برای کنکور و یا حتی در طول سالهای تحصیل با تست‌ها و سؤالات چهار گزینه‌ای ارتباط برقرار کنید. به شیوه طراحی سؤالات دقت کرده و سعی کنید برای هر مبحث، هر درس و هر موضوع تست‌ بزنید. لازم نیست در ابتدا تعداد تست‌ها زیاد باشد، همین که با کلیت آن‌ها آشنا شوید کافی است.

تست زنی در دوره جمع بندی

دوره جمع بندی، دوره مهمی است. معمولاً این دوره برای هر داوطلب بعد از فروردین ماه شروع شده و تا آخرین روز قبل از جلسه کنکور ادامه پیدا می‌کند. شما باید در این دوره به مهارت تست زنی رسیده باشید و با آزمون‌های جامع و شبیه‌سازی شده مدام خودتان را بیازمایید.

سؤالات آسان را در اولویت قرار دهید

یکی از روشهای تست زنی کنکور این است که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، یعنی چیزی کمتر دو ثانیه، سؤال را خوانده و تشخیص دهید که آسان است یا سخت. سؤالات سخت خیلی زود و از همان اولین کلمات خودشان را نشان می‌دهند. بنابراین تشخیص سختی سؤالات کار زمان‌بر و دشواری نیست. با این شیوه اول به تمام سؤالات آسان جواب دهید.

مکث کردن روی سؤالات سخت که حتی معلوم نیست در آخر بتوانید جوابشان را پیدا کنید، کار خطرناکی است. ممکن است وقتتان را روی فکر کردن برای سؤالات سخت بگذارید و ناگهان با اعلام پایان زمان پاسخگویی به دفترچه سؤالات به خودتان بیایید و ببینید وقت از دست رفته و کلی سؤال بی‌جواب مانده.

به متن سؤال و تست دقت کنید

خواندن متن سؤال و توجه به افعال آن اهمیت زیادی دارد. گاهی در متن سؤال از شما خواسته می‌شود نادرستی یک موضوع را مشخص کنید و گاهی لازم است درستی آن را تشخیص دهید. توجه به این جزئیات اهمیت دارد و بر روی نحوه پاسخگویی و در نتیجه درصد و رتبه‌تان تأثیر زیادی می‌گذارد.

با دیدن سؤالات سخت مضطرب نشوید

یادتان باشد که در تمام آزمون‌های کنکوری که تا به حال برگزار شده، چند تایی سؤال خیلی سخت وجود داشته؛ اما همیشه هم داوطلبانی بوده‌اند که رتبه‌های خیلی خوبی کسب کرده‌اند. پس شما اولین داوطلبی نیستید که با سؤالات سخت روبه‌رو می‌شوید. با دیدن این سؤالات مضطرب نشوید. اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و بر استرس خود غلبه کنید.

غلبه بر استرس سر جلسه کنکور

تمرکز بر روی سؤالات و کنترل افکار منفی و مزاحم مثل اینکه تو نمی‌توانی به این سؤالات جواب دهی، با جواب ندادن به این سؤالات درصدت پایین می‌آید و رتبه‌ات خوب نمی‌شود و به رشته‌ای که می‌خواهی نمی‌رسی و ... اهمیت زیادی دارد.

باید همان اندازه که درس می‌خوانید و مطالعه می‌کنید، برای غلبه بر استرس خود هم برنامه‌ای داشته باشید. اجازه ندهید تمام اضطرابتان سر جلسه کنکور ظهور کند و انرژیتان برای پاسخگویی به سؤالات را از بین ببرد.

منابع دروس خود برای قبولی در کنکور را از وبسایت بانک کتاب با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر