صفحه نخست / تازه های کتاب / مطالعه به روش کنکوری

اگر کلی کتاب تست کنکور خریده‌اید و برای خودتان برنامه‌ای چیده‌اید تا مطالعه و درس خواندن برای کنکور را شروع کنید اما نمی‌دانید چطور و چگونه؟ دلیلش این است که با مطالعه به روش کنکوری آشنا نیستید.

حتماً می‌دانید که درس خواندن در طول دوران تحصیل زمین تا آسمان با درس خواندن برای کنکور فرق دارد. پس اگر شاگرد اول کلاس هم بوده باشید، باز هم باید روش مطالعه‌تان برای کنکور را تغییر دهید.

ضمن اینکه دروس مختلف نیازمند شیوه‌های متفاوتی برای مطالعه هستند. به عنوان مثال مطالعه کنکوری درس ریاضی با درس ادبیات کاملاً فرق دارد و نمی‌توانید هر دو درس را با روش یکسانی بخوانید و انتظار داشته باشید درصد بالایی از آنها بگیرید.

مطالعه تکنیکی

درس خواندن به شیوه تکنیکی مخصوص درس‌هایی است که پر از مسأله و فرمولند.

مثلاً خواندن دروس ریاضی و فیزیک باید به روش تکنیکی انجام شود. در وهله اول باید مفاهیم و فرمولها را یاد بگیرید و بدانید با چه مبحثی طرف هستید. بعد از آن باید راه‌حلهای ارائه شده در کتاب یا درسنامه‌های کتابهای کنکور را بررسی کنید. از آنجایی که در کنکور جواب نهایی اهمیت دارد و نه راه‌حل (دقیقاً برعکس امتحانات مدرسه!) مهم نیست که از چه راهی به جواب آخر برسید. پس بعد از این نوبت یادگیری تکنیک‌هاست.

این تکنیکها کمک می‌کنند که مسائل را سریعتر حل کنید. مثلاً اگر یک مبحث فیزیک تعدادی فرمول دارد، اول باید این فرمولها را به حافظه بسپارید و بعد ببینید چطور می‌شود این فرمولها را با ساده‌ترین روش به کار برد. معمولاً درسنامه‌های کتابهای کنکور و به ویژه بخش پاسخنامه تشریحیشان تعدادی راه‌حل ارائه می‌دهند، روشهای کنکوری حل مسأله را شرح می‌دهند و راهی در اختیارتان می‌گذارند که زودتر به جواب نهایی برسید.

مطالعه مفهومی

مطالعه مفهومی مخصوص دروسی است که مفهومی‌اند مثل دین و زندگی، ادبیات (بعضی قسمت‌ها)، فلسفه و منطق و درس‌هایی شبیه به اینها. دانش‌آموزان رشته انسانی با دروس مفهومی بیشتری سروکار دارند. اما مفاهیم در رشته‌های تجربی و ریاضی هم اهمیت زیادی دارد. مثلاً درس زیست‌شناسی هم تا حد زیادی مفهومی است. برای فهم دقیق مبحث ژنتیک اول با مفهوم آن را یاد بگیرید و حتی وقتی پای حل مسأله در میان است، باز هم یادگیری مفهومی اهمیت دارد.

استفاده از درسنامه‌های کتابهای کنکور برای این دروس بسیار مفید است. این درسنامه‌ها با طبقه‌بندی کردن مباحث و جدا کردن بعضی نکات مهم در جدول‌ها و کادرهای ویژه ثبت آنها در حافظه‌تان را تسریع می‌کنند. علاوه بر این تست‌ها و نمونه سؤالات کنکور هم به شما کمک می‌کنند که زوایای پنهان و ناخوانده هر مبحث را کشف کنید و برای مرور آنها به درس اصلی برگردید.

اگر از درسنامه‌ها استفاده نمی‌کنید و یا تهیه کتاب کنکور تمام دروس برایتان مقدور نیست، خودتان دست به کار شوید و مباحث را دسته‌بندی کنید. آنها را براساس ریز موضوعات جدا کرده و نکات مهمشان را استخراج کنید.

مطالعه مفهومی و تکنیکی

بعضی از دروس هم مفهومی‌اند و هم تکنیکی. مثال بارز چنین دروسی، درس شیرین شیمی است. اگر داوطلب رشته ریاضی یا تجربی هستید با این درس آشنایی دارید. درس شیمی هم شامل مفاهیم مختلف و عمیق است و هم مسائل و فرمولهای متعددی دارد.

بنابراین مطالعه شیمی نیازمند روش مفهومی و تکنیکی به طور همزمان است. بخش‌های مفهومی کتاب را جدا کنید و مباحث آن را تیتروار بنویسید. برای هر مبحث از کادرها و دسته‌بندیهای مختلف استفاده کنید و از این طریق مباحث را به محتواهای خردتر تبدیل کنید. این کار به فهم بیشتر شما کمک می‌کند.

اما برای مسائل شیمی به دنبال راه‌حلهای کنکوری باشید. در پاسخنامه‌های تشریحی و کلاسهای کنکور این راه‌حلها را پیدا کنید. راه‌حلهای کوتاه و خلاصه شده را به خاطر بسپارید و با استفاده از آنها انواع مسائل شیمی را حل کنید.

یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی

یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی جز تکنیکهای مطالعه قدیمی است. از زمانهای گذشته تا به حال دانش‌آموزان از این دو روش برای مطالعه کنکوری و یا غیرکنکوری استفاده می‌کردند. یادداشت برداری و خلاصه نویسی باید به گونه‌ای انجام شود که نکات مهم باقی بمانند و محتوایی که اهمیت کمتری دارد، حذف شود.

از این روش می‌توان برای تکنیکی خواندن و مفهومی خواندن استفاده کرد اما باید ویژگی‌های هر روش را مدنظر داشت. با این روش می‌توانید اشکالات و ایراداتی که در حین خواندن مباحث و یا تست زنی دارید را یادداشت کرده و بعد دوباره و چندباره آنها را مرور کنید.

اگر بهترین منابع تست های کنکور را نیاز دارید، بهتر است به سایت ایران بوک سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر