صفحه نخست / معرفی کتاب / مساحت دایره کلاس ششم

درس ریاضی پایه ششم، شامل مباحث متنوعی است. دانش‌آموزان اغلب مباحث را سر کلاس درس می‌فهمند؛ اما گاهی پیش می‌آید که به دلیل پیچیدگی یک مبحث نمی‌توانند آن را به طور کامل درک کنند.

در چنین شرایطی می‌توان از کتاب‌های کار استفاده کرد و یا به سراغ کتاب درسی رفت و مباحث را دوباره مطالعه کرد. یکی از مباحث ریاضی پایه ششم محاسبه مساحت دایره است. این سؤال برای دانش‌آموزان زیادی پیش آمده و به یکی از مشکلات اصلی آنان تبدیل شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مبحث را در همین جا برای دانش‌آموزان توضیح دهیم تا دیگر مجبور نباشند به این کتاب و آن کتاب سر بزنند.

تعریف دایره

دایره یکی از اشکال هندسی مهمی است که سر و کله‌اش در مباحث ریاضی زیاد پیدا می‌شود. دایره از نظر شکل هندسی بسیار ساده است و شامل نقاطی است که فاصله‌شان از مرکز دایره یکسان و ثابت است. اما می‌توانیم این تعریف را با جزئیات و اشاره به ساختار دایره هم توضیح بدهیم.

مرکز دایره

مرکز دایره مهم‌ترین بخش در ساختار دایره است. این نقطه در مرکز دایره قرار دارد و در کتاب‌های درسی آن را با حرف O نشان می‌دهند.

شعاع دایره

فاصله هر نقطه از دایره تا مرکز آن مقدار ثابتی است. اگر خطی در بین این دو نقطه رسم کنیم، آن خط شعاع دایره خواهد بود. شعاع دایره را در کتاب‌های درسی با حرف کوچک r نشان می‌دهند.

وتر دایره

وتر دایره پاره خطی است که می‌تواند دو نقطه از روی دایره را به هم دیگر وصل کند.

قطر دایره

بزرگترین وتر هر دایره، قطر آن است. مهم‌ترین ویژگی قطر دایره این است که از مرکز دایره می‌گذرد.

محاسبه محیط دایره

محیط دایره را با حرف c نشان می‌دهند. محیط دایره را می‌توان به دو روش محاسبه کرد. در روش اول از شعاع و در روش دوم از قطر دایره استفاده می‌کنیم.

در روش اول محیط دایره برابر است با شعاع ضربدر عدد پی ضربدر ۲

در روش دوم محیط دایره برابر است با عدد پی ضربدر قطر دایره

محاسبه مساحت دایره

مساحت دایره هم به سه روش محاسبه می‌شود.

راه اول با استفاده از شعاع دایره است:

اگر تنها شعاع دایره را می‌دانید می‌توانید با فرمول (شعاع ضربدر شعاع ضربدر عدد پی) مساحت دایره را حساب کنید.

راه دوم با استفاده از قطر دایره است:

اگر قطر دایره را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با فرمول (قطر دایره ضربدر قطر دایره ضربدر عدد پی تقسیم بر چهار)

راه سوم با استفاده از محیط دایره است:

در روش سوم برای محاسبه مساحت دایره می‌توانید از فرمول (محیط دایره ضربدر محیط دایره تقسیم بر عدد پی ضربدر ۴)

بهترین کتاب‌های کمک درسی ریاضی ششم

برای اینکه بتوانید به تمام مباحث ریاضی پایه ششم مسلط شوید، بهتر است از انواع کتاب‌ کمک درسی و کتاب‌های کار استفاده کنید. در ادامه چند کتاب کار مفید برای ریاضی ششم معرفی می‌کنیم.

کارپوچینو ریاضی ششم گاج

کتاب کارپوچینو ریاضی ششم انتشارات گاج برای دانش‌آموزانی مناسب است که می‌خواهند همزمان با ساعت ریاضی مدرسه، به حل تمرین‌های بیشتر بپردازند. این کتاب تمرین‌هایی دارد که دانش‌آموزان با نظارت معلم می‌توانند آنها را حل کرده و مشکلاتشان را در درس ریاضی برطرف کنند.

کتاب کار ریاضی ششم خیلی سبز

کتاب کار ریاضی ششم انتشارات خیلی سبز نیز حاوی تعداد زیادی نمونه سؤال است. علاوه بر این آزمون‌هایی مخصوص نیمسال اول و نیمسال دوم نیز در کتاب گنجانده شده تا دانش‌آموزان بتوانند خود را برای شب‌های امتحان آماده کنند و با تسط کامل سر جلسه حاضر شوند.

کتاب سیر تا پیاز ریاضی ششم گاج

کتاب سیر تا پیاز ریاضی ششم انتشارات گاج شامل سه بخش آموزش، امتحان و تست است. در هر بخش از کتاب دانش‌آموزان می‌توانند محتوای آموزشی مورد نیاز خود را دریافت کنند. در بخش آموزش درسنامه‌های کاملی وجود دارد و در بخش امتحان انواع نمونه سؤالات امتحانی در قالب‌های مختلف طرح شده است. در بخش تست هم سؤالات چهار گزینه‌ای با درجه سختی متفاوت گنجانده شده تا دانش‌آموزان بتوانند خود را برای انواع آزمون‌ها نیز آماده کنند.

با سفارش کتاب از بانک کتاب پایه ششم دبستان را با نتایج درخشان به پایان برسانید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر