صفحه نخست / معرفی کتاب / شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی

شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی

 آخرین بروزرسانی: 1401/07/04 556 زمان مطالعه: 1 دقیقه
تغییر رشته برای شرکت در کنکور سراسری یکی از مسائلی است که داوطلبان را دچار ترس و نگرانی می‌کند.

این موضوع ممکن است باعث تشدید استرس در آنها شده و برنامه مطالعه شان برای کنکور را تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از داوطلبان در طول دوران تحصیل متوجه می‌شوند که از رشته خودشان (ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی) رضایت ندارند و بهتر است در کنکور تغییر رشته بدهند و با شرکت در یک گروه دیگر امکان انتخاب رشته دانشگاهی مورد علاقه‌شان را فراهم کنند.

با این روش داوطلب می‌تواند دست کم در دانشگاه رشته‌ای انتخاب کند که با روحیاتش بیشتر سازگار است. یکی از بیشترین تغییر رشته‌ها در حین کنکور برای داوطلبان گروه تجربی و ریاضی اتفاق می‌افتد. معمولاً داوطلبان با دیپلم تجربی خواهان شرکت در کنکور ریاضی و داوطلبان با دیپلم ریاضی خواهان شرکت در کنکور تجربی هستند. اما چنین تغییری امکان‌پذیر است؟ داوطلب باید چه شرایطی برای این تغییر داشته باشد؟

شرایط شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی

همه داوطلبان در کنکور سراسری می‌توانند فقط در یک آزمون از گروه اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) و یک آزمون گروه غیراصلی (زبان و هنر) شرکت کنند. اما امکان شرکت در دو گروه اصلی در یک سال به طور همزمان برای داوطلب وجود ندارد.

بنابراین کسی که دیپلم تجربی داشته باشد، می‌تواند در گروه های اصلی ریاضی، تجربی و انسانی شرکت کند. نکته مهم این است که داوطلب بتواند دروسی که در طول سالهای تحصیل نخوانده را جبران کند و مباحث و پیش نیازهای آن را مطالعه کند. 

برای شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم تجربی چه کنیم؟

دروس رشته تجربی و ریاضی همپوشانی های زیادی با هم دارند. به جز دروس عمومی که یکسان و مشترک هستند، درس هایی مثل شیمی یکسان بوده و مباحث فیزیک هم همپوشانی زیادی با هم دارند. بنابراین داوطلب می‌تواند تمرکزش را بر روی مباحث تازه بگذارد و روی دروسی که در کتابهای رشته تجربی نبوده اما در رشته ریاضی آموزش داده شده بیشتر وقت بگذارد.

با این کار داوطلب می‌تواند خودش را به بقیه دانش آموزان رشته ریاضی برساند. مثلاً مباحث مربوط به تردمودینامیک، حرکت پرتابی و اثر دوپلر از دروس فیزیک رشته ریاضی برای این داوطلبان مباحث تازه‌ای هستند. و یا کتاب های حسابان جز دروس رشته تجربی نیست و داوطلب باید آنها را مدنظر قرار دهد.

برنامه ریزی برای شرکت در کنکور ریاضی

داوطلبی که دیپلم تجربی دارد؛ اما می‌خواهد در کنکور ریاضی شرکت کند، چند قدم از بقیه رقبایش عقب‌تر است. در این شرایط برنامه ریزی برای کنکور اهمیت زیادی پیدا می‌کند. یکی از راه هایی که می‌توانید با سرعت بیشتری خودتان را به رقبا برسانید، برنامه ریزی منظم و تمرکز بر مباحثی است که در کنکور بیشتر تکرار شده و سؤالات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

توجه به بودجه بندی سؤالات دروس اصلی مثل فیزیک و ریاضی به شما کمک می‌کند تا اول از مباحث مهمتر شروع کنید و به تدریج به سراغ مباحث دیگر بروید. خیلی از این مباحث ممکن است در کتابهای رشته تجربی هم آمده باشند و یا حداقل مقدمه‌ای مختصر و کوتاه از آنها در ذهنتان داشته باشید. پس ادامه مسیر نباید چندان هم سخت باشد.

استفاده از تجربه داوطلبان رشته ریاضی

بهتر است در کنار مشورت با برنامه ریزان و مشاوران کنکور، با داوطلبانی که مسیری مشابه مسیر شما را طی کرده‌اند هم صحبت کنید. تجربه های داوطلبان به شما کمک می‌کند تا نگرانیتان را کنار بگذارید و بر استرس تان غلبه کنید.

این داوطلبان از تجربه هایی حرف می‌زنند که شاید مشاوران و برنامه ریزان به آنها اشاره‌ای نکرده باشند. دلیلش این است که بعضی مسائل فقط به تجربه به دست می‌آید و صحبت کردن می‌تواند باعث انتقال تجربه‌ها و استفاده از آنها در جهت رسیدن به هدفهایتان باشد.

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای کنکور ریاضی با دیپلم تجربی آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

 

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر