صفحه نخست / معرفی کتاب / کنکور تجربی با دیپلم انسانی

خیلی از داوطلبان در آخرین سال تحصیل متوجه می‌شوند که به رشته تحصیلی‌شان در دوره متوسطه بی‌علاقه شده‌اند و تمایل دارند در گروه آزمایشی دیگری در کنکور شرکت کنند.

از آنجایی که در کنکور سه گروه اصلی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک وجود دارد؛ شرایط تغییر گروه برای داوطلبان جای سؤال دارد. در این مطلب به شرایط شرکت در کنکور تجربی با دیپلم انسانی می‌پردازیم:

واجدین شرایط شرکت در کنکور تجربی

تغییر گروه در کنکور از رشته علوم انسانی به علوم تجربی کمی نامتعارف است. چرا که اغلب تغییر گروه‌ها بین دو رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک اتفاق می‌افتد. با این حال بعضی از دانش‌آموزان تمایل دارند با دیپلم انسانی در گروه علوم تجربی شرکت کنند و در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این گروه به تحصیل ادامه دهند. برای این تغییر گروه هیچ منعی وجود ندارد. تمام داوطلبان که دیپلم نظام جدید و یا دیپلم نظام قدیم به همراه مدرک پیش‌دانشگاهی را دارند، می‌تواند در یک گروه اصلی (علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک) و یک گروه غیراصلی (زبان و هنر)‌ شرکت کنند.

تأثیر سوابق تحصیلی دارندگان دیپلم انسانی

حتماً می‌دانید که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه کنکور سراسری تأثیر می‌گذارد. اما دانش‌آموزی که در رشته علوم انسانی درس خوانده و دروس تخصصی رشته تجربی مثل زیست‌شناسی و شیمی و... را نگذرانده؛ اما قصد دارد در کنکور تجربی شرکت کند، باید بداند که تنها سوابق تحصیلی او در دروس عمومی اعمال خواهد شد. تأثیر سوابق دروس عمومی هم با توجه به زیر گروه‌های علوم تجربی (از زیر گروه ۱ تا زیر گروه ۵) متفاوت خواهد بود.

حداکثر درصد تأثیر سوابق تحصیلی برای زیر گروه‌های مختلف

حداکثر درصد تأثیر سوابق دروس عمومی رشته‌ انسانی برای زیر گروه‌های مختلف رشته تجربی به این شرح است: برای زیر گروه یک ۶.۲۵ درصد، برای زیر گروه دو ۵.۱۹ درصد، برای زیر گروه سه ۵.۵۰ درصد، برای زیر گروه چهار ۵.۸۵ درصد و برای زیر گروه پنج ۶.۷۱ درصد است.

داوطلبانی که مدرک دیپلم انسانی را اخذ نکرده‌اند

داوطلبانی که نتوانسته‌اند تا خرداد ماه مدرک دیپلم انسانی خود را دریافت کنند، باید تا شهریور ماه همان سال مدرک خود را بگیرند تا مجاز به ورود به دانشگاه شوند. اگر این دسته از داوطلبان دیپلم خود را در شهریور ماه هم کسب نکنند اما در دانشگاه ورودی بهمن باشند، می‌توانند تا دی ماه همان سال دیپلم خود را بگیرند. اما داوطلبانی که ورودی مهر هستند در چنین شرایطی امکان تحصیل در نیمسال اول تحصیلی را ندارند.

شرایط شرکت در کنکور تجربی

برای دانش‌آموزی که در رشته انسانی به تحصیل پرداخته و دیپلم گرفته، شرکت در کنکور تجربی چالش بزرگی است. اگر شما جز این داوطلبان هستید باید برای مطالعه‌تان برنامه خیلی خاصی داشته باشید. دروس اختصاصی رشته تجربی با دروس اختصاصی رشته انسانی به شدت متفاوت هستند و روش مطالعه، مباحث و ضرایب آن از زمین تا آسمان با هم فرق دارند. پس باید بعد از اینکه تصمیمتان را گرفتید و مطمئن شدید که قصد دارید در کنکور رشته تجربی شرکت کنید باید برنامه خاص خود را تنظیم کنید.

توجه به بودجه بندی دروس اختصاصی

از آنجایی که دروس عمومی برای داوطلبان رشته انسانی و تجربی یکسان است؛ پس لازم است که شما بر روی دروس اختصاصی تمرکز بیشتری داشته باشید و بتوانید کمبودهای خود نسبت به داوطلبانی که دیپلم تجربی هستند، جبران کنید. در چنین شرایطی توجه به بودجه بندی دروس اختصاصی اهمیت زیادی دارد. دروسی مثل زیست شناسی و شیمی را بررسی کرده و بودجه بندی دقیق سرفصل‌های هر کدام از کتاب‌ها را در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بررسی کنید. این بررسی‌ها می‌تواند به شما امکان می‌دهد تا یک برنامه منطقی و دقیق بچینید.

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع مورد نیازتان را برای مهارت در تست زنی تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر