صفحه نخست / معرفی کتاب / قرابت معنایی

قرابت معنایی یکی از مهم‌ترین مباحث در درس زبان و ادبیات فارسی است. این مبحث از جمله سرفصل‌های تست خیز کنکور نیز به شمار می‌رود.

داوطلبان کنکور رشته علوم انسانی باید درس زبان و ادبیات فارسی را بهتر و دقیق‌تر بخوانند. اگر به ضرایب این درس در زیر گروه‌های مختلف گروه علوم انسانی توجه کرده باشید، دلیل اهمیت درس زبان و ادبیات فارسی را درک می‌کنید. این درس برای بعضی از زیر گروه‌ها ضریب ۴ و ۳ دارد. بنابراین ریز کردن مباحث این درس به فهم بهتر و عمیق‌تر آن کمک می‌کند. به همین دلیل مؤلفان کتاب‌های کمک آموزشی تلاش کرده‌اند تا مباحث مختلف ادبیات فارسی را دقیق‌تر تشریح کنند. مبحث قرابت معنایی هم یکی از این موارد است.

قرابت معنایی چیست؟

قرابت معنایی به طور کلی درک مفهوم شعر و انطباق آن با شعر دیگری است. داوطلبان کنکور باید برای پاسخ دادن به تست‌های قرابت معنایی به بیت مورد سؤال توجه کرده و براساس مفهوم آن ابیات دیگر را رد کرده تا به بیت درست برسند. معمولاً بیت‌هایی که برای قرابت معنایی مورد سؤال قرار می‌گیرد و در تست استفاده می‌شود بسیار به هم شبیه هستند. بنابراین مبحث قرابت معنایی تبدیل به محبث دشواری می‌شود که برای فهم آن باید به مهارت بالایی رسید.

اهمیت کتاب‌های درسی در فهم قرابت معنایی

کتاب‌های درسی ادبیات فارسی در فهم مبحث قرابت معنایی تأثیر زیادی دارند. مطالعه مفهومی متن هر درس، خواندن و تمرین خودآزمایی‌ها، مرور مفاهیم در قسمت توضیحات می‌تواند کمک کننده باشد. کتاب زبان و ادبیات فارسی پایه دوازدهم در بین سه پایه اهمیت بیشتری دارد که دلیلش دشواری متن‌ها و ابیات به کار رفته در آن است.

تیپ بندی تست‌ های قرابت معنایی کنکور

اغلب تست‌های قرابت معنایی در کنکور از مفهوم ابیات سؤال می‌کنند. اگر بخواهیم این تست‌ها را به صورت کلی دسته‌بندی کنیم به فهرست زیر می‌رسیم:
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات فرق دارد؟
بیت «...» با کدام بیت تناسب مفهومی دارد؟
بیت «...» با کدام بیت تناسب ندارد؟
مفهوم عبارت «...» با کدام بیت تناسب ندارد؟

کتاب های کمک آموزشی قرابت معنایی

بعد از توجه به تیپ بندی تست و مطالعه هر سه کتاب درسی زبان و ادبیات فارسی و تمرکز بر مبحث قرابت معنایی باید به سراغ کتابهای مناسب بروی و تست زنی را شروع کنی. در ادامه به چند تا از بهترین کتاب‌ها برای مطالعه و تست زنی مبحث قرابت معنایی اشاره می‌کنیم:

کتاب قرابت معنایی از مجموعه هفت خان خیلی سبز

کتاب قرابت معنای از سری کتاب‌های موضوعی هفت خان کنکور انتشارات خیلی سبز است. یکی از ویژگی‌های این داشتن توجه به تکنیک‌های متنوع برای پاسخ دادن به تست‌های قرابت معنایی است. با مطالعه این کتاب و مرور تمرین و تست زنی می‌توانی مهارتت را بالا ببری و در فهم قرابت معنایی حرفه‌ای شوی.

کتاب قرابت معنایی جامع نشر الگو

کتاب قرابت معنایی جامع نشر الگو علاوه بر دسته بندی کردن مباحث، تلاش دارد تا موضوع قرابت معنایی را به ریزموضوعاتی تقسیم کند که بتوانی از این طریق با جنبه‌های مختلف تست‌هایش آشنا شوی. فصل ویژه‌ای هم به نام نون شب در کتاب گنجانده شده که شامل ۱۵۰ آزمون تستی پنج سؤالی است و جواب دادن به آنها می‌تواند در تقویت مهارتت برای یافتن قرابت معنایی مؤثر باشد.

کتاب مینی میکرو طلایی مفهوم و قرابت‌های معنایی جامع گاج

کتاب‌ مینی میکرو طلایی مفهوم و قرابت‌های معنایی جامع گاج برای دوره جمع بندی بسیار مناسب است. این کتاب تست‌های فراوانی دارد و در کنار درسنامه‌های مفید می‌تواند به تو کمک کند که آمادگیت برای کنکور را به صد در صد برسانی.

منابع دروس خود برای قبولی در کنکور رشته انسانی را از وبسایت بانک کتاب با تخفیف تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر