صفحه نخست / معرفی کتاب / چگونه حسابان را ۱۰۰ بزنیم؟

درس حسابان برای دانش‌آموزان و داوطلبان رشته ریاضی، اهمیت زیادی دارد. مباحث آن هم جایگاه ویژه‌ای بین سؤالات کنکور دارند.

درست است که حسابان و دیفرانسیل مباحث بسیار سختی هستند؛ اما ۱۰۰ درصد زدن تستهای حسابان غیرممکن و نشدنی نیست. راه‌حل شما این است که شیوه مطالعه حسابان را یاد گرفته و براساس شرایطشان برنامه ریزی درست و منظمی بچینید. در نهایت هم از تست زنی غافل نشوید.

روش مطالعه ریاضی و حسابان

مطالعه حسابان مثل سایر مباحث ریاضی نیازمند فهم مطالب است. گاهی می‌توان بعضی دروس را فقط حفظ کرد و با همین شیوه در جلسه کنکور آماده شد. اما برای اینکه بتوانید درس حسابان را ۱۰۰ درصد بزنید، باید کمی بیشتر تلاش کنید، از فکرتان بیشتر استفاده کنید و بگذارید سلول های خاکستری مغزتان بیشتر به کار بیفتند.

تسلط بر پیش‌ نیازهای حسابان

برای شروع مطالعه حسابان باید قبل از هر چیز پیش نیازهای آن را خوانده و مرور کرده باشید. این پیش نیازها شامل توان‌های گویا، معادله گنگ و گویا، معادله و تابع درجه دو، قدر مطلق، نامعادله و تعیین علامت، حد و پیوستگی و مشتق هستند.

در صورتی که در این مباحث دچار مشکل یا ضعف باشید، در حین مطالعه حسابان با مشکل مواجه می‌شوید. پس بهتر است با مرور دقیق مباحث ذکر شده، مسیر مطالعه حسابان را هموار کنید.

یادگیری مباحث و نحوه استفاده از فرمولها

حسابان مباحث متنوعی دارد؛ اما روش مواجهه با آن «فهمیدنی» است و نه «حفظ کردنی». درست است که حسابان فرمولهای مختلفی دارد و جز حفظ کردن فرمولها راه دیگری وجود ندارد. ولی این حفظ کردن باید با فهم عمیق مباحث همراه باشد. شما باید بتوانید نحوه استفاده از این فرمولها را یاد بگیرید و قادر باشید هر نوع سؤالی که از مباحث حسابان مطرح می‌شود را با همین فرمولها جواب دهید.

در این شرایط شما به مرحله‌ای می‌رسید که مباحث در ذهنتان نهادینه شده‌اند و نه تنها تا روز کنکور که شاید تا سالها بعد این مباحث در ذهنتان باقی بمانند. وقتی بتوانید با فرمول هایی که به حافظه سپرده‌اید انواع سؤالها را حل کنید، یعنی مباحث را به طور کامل و دقیق فهمیده‌اید.

تمرین مداوم و تست زنی

بعد از اینکه مباحث حسابان ملکه ذهنتان شد باید تا حد ممکن تست بزنید. مواجهه با انواع تست به شما کمک می‌کند که از فرمول هایی که یاد گرفته‌اید به شیوه‌های مختلف استفاده کنید.

در این مرحله لازم نیست برای خودتان تایمر بگذارید. با دقت و حوصله به سوالات جواب دهید و پاسخ هایتان را بررسی کنید. دلایل نادرستی جوابتان را پیدا کنید و اگر در موردی دچار اشکال شده‌اید، به سرعت آن را برطرف کنید.

تکنیک یادداشت برداری از مباحث حسابان

در طول مطالعه درس حسابان باید یادداشت برداری کنید. اما شیوه یادداشت برداری برای درس حسابان با درس هایی مثل ادبیات فارسی یا زیست شناسی فرق دارد. برای درس حسابان بهتر است به جای نکات مختلف و مهم، سؤالات مهم و کلیدی را همراه با راه‌حلشان یادداشت برداری کنید.

تعداد این سؤالهای مهم برای هر مبحث نباید زیاد باشد چون موقع مرور دچار مشکل می‌شوید و ناگهان می‌بینید که به جای مقدار کمی یادداشت، با یک جزوه قطور طرفید. وقتی در حین مرور این سؤالات مهم را می‌خوانید هم مباحث و هم فرمول ها برایتان یادآوری می‌شوند.

افزایش سرعت تست زنی با کتاب و تایمر

بعد از اینکه توانستید مباحث حسابان را مرور کرده و برای هر کدام تعدادی تست حل کنید و راه‌حلهای غیرکنکوری را به طور دقیق یاد بگیرید، نوبت به تست زنی می‌رسد. تنها راه افزایش سرعت تست زنی هم جواب دادن به مقدار قابل توجهی تست است. پس تایمرتان را بردارید و به سراغ تست های مختلف درس حسابان بروید.

برای تست زنی ابتدا هر آزمون را جواب داده و سپس به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید. برای خودتان پاسخنامه ‌هایی درست کنید تا برای نوشتن شماره سؤال و گزینه مورد نظر زمان از دست ندهید.

اگر بهترین منابع تست های درس حسابان را نیاز دارید، بهتر است به سایت ایران بوک سری بزنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر