صفحه نخست / معرفی کتاب / ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور

ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور

 آخرین بروزرسانی: 1401/07/09 466 زمان مطالعه: 1 دقیقه
درس ریاضی برای رشته‌های ریاضی و تجربی درس مهمی است. اما میانگین درصد ریاضی داوطلبان در کنکور سالهای گذشته نشان می‌دهد که شیوه مطالعه این درس در بین داوطلبان صحیح نبوده است.

برای داوطلبان رشته ریاضی درس ریاضی، از دروس مهمی است که هر سؤال نادرست می‌تواند به شدت روی درصد و رتبه‌تان تأثیر می‌گذارد. ولی برای داوطلبان رشته تجربی هر تست درست می‌تواند آنها را از رقبا جلو بیندازد. تعداد سؤالات ریاضی رشته تجربی ۳۰ و برای رشته ریاضی ۵۵ تاست.

شیوه مطالعه درس ریاضی با هدف آمادگی کامل برای کنکور اهمیت زیادی دارد. بسیاری از داوطلبان ترجیح می‌دهند به صورت مشخص چند مبحث ریاضی را مطالعه کنند و تست هایش را بزنند. در حالی که اغلب مباحث ریاضی با هم همپوشانی دارد و دانستن یکی در گروی فهم دیگری است. شاید بهتر باشد به جای پریدن از روی مباحث، ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور را بدانیم و براساس آن پیش برویم.

روش مطالعه درس ریاضی برای کنکور

یکی از معیارهایی که به شما کمک می‌کند تا به شیوه درستی برای کنکور برنامه ریزی کنید، آگاهی از وضعیت خودتان است. اگر می‌دانید در درس ریاضی ضعیف هستید، پس باید وقت بیشتری برایش بگذارید، تست زنی تان را براساس تسلط و میزان مطالعه تان پیش ببرید.

اگر در درس ریاضی وضعیت بهتری دارید، می‌توانید به جای انتخاب چند مبحث از مباحث ریاضی کنکور، بر روی کل آن تمرکز کنید و با توجه به آن برنامه ریزی کنکور را انجام داده و تست زنی کنید.

مباحث مهم ریاضی در کنکور تجربی

بودجه بندی سؤالات درس ریاضی کنکور تجربی برای مباحث مختلف، متفاوت است. بعضی از مباحث گاهی هیچ سؤالی در کنکور ندارند و از بعضی مباحث هر سال یکی دو سؤال مهم طرح می‌شود.

با توجه به اینکه طراحان سؤال کنکور می‌توانند برای درس ریاضی از ترفندهای متفاوتی استفاده کنند، پیچیدگی و سختی سؤالات کنکور هم متغیر است. با این حال دانستن مباحثی که سؤالات بیشتری از آنها طرح می‌شود، خالی از لطف نیست.

یکی از مهم‌ترین مباحث درس ریاضی کنکور تجربی، مشتق و کاربردهای آن است. گاهی از این مبحث تا حدود شش سؤال هم در کنکور آمده. مبحث مهم بعدی حد و پیوستگی است. این مبحث تا ۴ سؤال کنکور را هم به خودش اختصاص داده.

یعنی تا اینجای کار تسلط بر این مبحث می‌تواند تا ۱۰ سؤال کنکور را دربر بگیرد. مبحث مثلثات هم اهمیت زیادی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی ۴ سؤال کنکور مربوط به مثلثات بوده است. هندسه و معادله و نامعادله هم به طور جداگانه ۴ و ۳ سؤال در آزمون های کنکور ده سال اخیر داشته‌اند.

مباحث پیوسته ریاضی کنکور تجربی

در بین مباحث ریاضی رشته تجربی، تعدادی از مباحث کاملاً به هم مرتبط هستند. به این معنا که نخواندن یک مبحث ممکن است شما را دچار مشکل کند. این مباحث به ترتیب شامل: جز صحیح و قدرمطلق، معادله و نامعادله و تعیین علامت، تابع نمایی و لگاریم، مثلثات، تابع، حد و پیوستگی، مجانب و دنباله، مشتق، کاربرد مشتق، دستگاه معادلات خطی و مقاطع مخروطی و انتگرال.

این مباحث گاهی به مقدار زیادی همپوشانی دارند. بنابراین اگر قصد دارید بعضی از مباحث کنکور را به طور کلی مطالعه نکنید، حواستان باشد این لیست را در نظر بگیرید و مباحثی را بیرون از این لیست حذف کنید.

ترتیب خواندن مبحث مثلثات درس ریاضی کنکور تجربی

در اینجا به طور نمونه به شیوه مطالعه مبحث مثلثات می‌پردازیم. مبحث مثلثات نه تنها حدود ۱۰ درصد از سؤالات کنکور را به خود اختصاص داده، بلکه به صورت غیرمستقیم در سؤال دیگر هم خودنمایی می‌کند.

بنابراین دانستن این مبحث می‌تواند روی پاسخ گوییتان به سؤال دیگر کنکور هم تأثیر بگذارد. فصل‌های اتحاد مثلثات، رسم نمودار و شیوه حل معادلات مثلثاتی را تا جای ممکن بخوانید و مرور کنید. این بخشها را باید به شیوه فهمیدنی بخوانید و نه حفظ کردنی؛ چون حفظ کردنشان هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند به شما در تست زنی کمک کند.

با خرید کتاب از بانک کتاب خودتان را برای تست های درس ریاضی آماده کنید و به بالاترین سرعت تست زنی برسید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر