صفحه نخست / تازه های کتاب / موفقیت در کنکور

برای موفقیت در کنکور و به دست آوردن رتبه ‌ای قابل قبول، به مهارتهای مختلفی نیاز دارید. آیا می‌دانید این مهارت‌ها کدامند؟

بعضی از این مهارتها به طور مستقیم با مطالعه و خواندن دروس مختلف عمومی و تخصصی ارتباط دارند و بعضی‌هایشان به داوطلب و ویژگی‌های فردیش مربوطند. اما برای موفقیت در کنکور باید میزان مناسبی از هر دو گروه از این مهارتها را داشت. خیلی از داوطلبان بدون در نظر گرفتن مشکلاتشان فقط تا می‌توانند درس می‌خوانند.

بعضی از داوطلبان گاهی تا شانزده ساعت در روز را به مطالعه اختصاص می‌دهند تا بتواند رتبه تک رقمی یا نهایتاً دو رقمی بیاورند. در حالی که مشکلاتی مثل استرس یا کمبود اعتماد به نفس و یا خستگی مفرط تأثیر زیادی بر نتیجه آزمون کنکورشان دارد.

بهتر است در مقابل موضوعی مثل کنکور نگاهی همه جانبه داشته باشید و با در نظر گرفتن تمام پیش‌نیازها و مهارتها و تقویت آنها در خودتان سر جلسه کنکور حاضر شوید. در ادامه به چند مهارت مهم و ضروری برای موفقیت ولی در کنکور اشاره می‌کنیم:

برنامه ریزی دقیق، منظم و منطقی

داشتن برنامه‌ ای منظم که با نیازهای شما منطبق باشد، رابطه مستقیمی با موفقیت تان در کنکور دارد.

برنامه مطالعه شما برای کنکور باید منطقی و واقع گرایانه باشد. اگر برنامه‌ای بچینید که خودتان هم نتوانید اجرایش کنید، جز سرخوردگی به نتیجه دیگری نمی‌رسید.

پس از برنامه‌ ریزی کنکوری باید در برابر این برنامه متعهد باشید و حس مسئولیت کنید. به این معنا که همیشه مطابق با آن جلو رفته و هرگز در برابرش کوتاهی نکنید. البته عواملی مثل بیماری، اتفاقات پیش‌بینی نشده و حوادث مختلف که از اختیار هر آدمی خارج است، شامل این قانون نمی‌شود.

آشنایی با سبک‌های یادگیری و مطالعه

اگر همه دروس را صرفاً روخوانی و حفظ کنیم، هرگز در کنکور به موفقیت نمی‌رسیم.

چرا که هر درس به شیوه مخصوصی برای مطالعه نیاز دارد. اگر به ساختار کتاب های آمادگی کنکور دقت کنید، اغلب آنها شامل بخش درسنامه و تست‌ و در نهایت پاسخنامه تشریحی هستند. وجود بخش درسنامه به این معنی است که باید مباحث هر درس را خوب خوانده و فهمیده باشید. شیوه تدوین و طراحی این درسنامه‌ها هم به نحوی است که مباحث و موضوعات در ذهنتان چارچوب‌بندی شده و در دسته‌های مختلف قابل فهم شود.

مثلاً برای خواندن درسی مثل زبان انگلیسی، درسنامه به چند بخش گرامر، واژگان، درک مطلب و کلوز تست تقسیم شده است. دلیلش این است که بتوانید هر بخش را مجزا از بخش دیگر بخوانید و یاد بگیرید. این تقسیم‌بندی باعث می‌شود مباحث راحت‌تر در حافظه‌تان ثبت شود و یادآوری آنها سر جلسه کنکور هم بهتر صورت بگیرد.

مدیریت و کنترل استرس

مدیریت و کنترل استرس بخش مهمی در فرایند مطالعه برای کنکور است. خیلی از داوطلبان از همان اولین روزهایی که مطالعه برای کنکور را شروع می‌کنند، استرسشان هم شروع می‌شود. اگر نتوانید استرستان را مدیریت کنید، کنترل آن از دستتان خارج می‌شود و با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شوید.

از تمرینات آرام سازی و مدیتیشن استفاده کنید، با برنامه‌ریزی و ایجاد نظم در مطالعه بر استرستان غلبه کنید. در صورتی که استرستان بیش از حد است و بر روی برنامه‌ درس خواندنتان هم اثر می‌گذارد، بهتر است با یک مشاوره کاربلد صحبت کنید.

اعتماد به نفس کافی

اعتماد به نفس از این جهت برایتان لازم است که هم استرستان را کم می‌کند و هم تصویر دقیقی از خودتان به شما ارائه می‌دهد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، درکشان از وضعیتشان واضح و شفاف نیست.

ممکن است فردی با برنامه‌ای دقیق و منظم هر روز حجم قابل توجهی از دروسش را مرور کند؛ اما به دلیل اعتماد به نفس پایین فکر کند که اوضاعش مناسب نیست.

مهارت تست ‌زنی سریع

تکنیک‌ های تست زنی به شما کمک می‌کند تا سرعت تست زنی را بالا برده و بتوانید وقت تان را براساس مدت زمان پاسخگویی به سوالات در جلسه کنکور تنظیم کنید. انواع تکنیک های حل مسئله را برای دروس مختلفی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی یاد گرفته و آنها را بر روی تست های مختلف و متنوع پیدا کنید تا ملکه ذهنتان شود.

همچنین در دوره جمع بندی تا می‌توانید آزمون های موضوعی و جامع را پیدا کرده و تست هایش را بزنید تا با تمرین و تکرار سرعت تست زنیتان بالا برود. با مجموع این مهارت ها می‌توانید در کنکور سراسری به موفقیت برسید.

از وبسایت بانک کتاب می‌توانید منابع مورد نیازتان را برای مهارت در تست زنی تهیه کنید.

محتوا مدیر محتوا

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر